Inlägg från: Lillstroem |Visa alla inlägg
  • Lillstroem

    Vårbebis i Umeå 2011?

    Hejsan

    Jag hakar också på här. =)
    Jag är 26 år gammal och är gravid med första barnet i v.5-6(?) med BF i början på Maj. Känns helt fantastiskt, nervöst, spännande och dessutom helt overkligt!

    Har inte fått tid hos BM förrän andra veckan i oktober och det känns som en evighet till dess!

    Har inte berättat för familjen ännu, den enda som vet är min arbetsgivare (hon visste att vi har försökt och jag har mått lite halv-illa på mornarna).

    Ingen av mina vänner jag umgås med har små barn så jag hoppas att det här kan bli ett bra ställe att kunna diskutera och följas åt under grav!

  • Lillstroem
    Finesse skrev 2010-09-05 22:35:59 följande:
    Härligt, och grattis

    Här fick hela familjen veta det direkt.. jag testade mig när vi var på semester i Ullared och svärmor bodde i stugan brevid.. svårt att hålla sig en hel vecka då Sen blev vi sååå chockade efter vi inte riktigt planerat detta syskon.. Ebba däremot är välplanerat och blev till efter 1½ år + hormonbehandling..
    Tack!
    Oj, ja då är det ju svårt att hålla sig hehe
    Kul med syskon även om det inte riktigt var planerat!

    Jag vill gärna berätta det för familjen men samtidigt vänta så det känns lite säkrare... Ett nyhet/rykte sprids ju rätt fort och om det kunde hålla sig inom familjen så är det ok men vill inte riktigt att alla vänner och bekanta ska få veta ännu. Mina föräldrar har redan barnbarn och även om det blir speciellt för dem så blir det nog ännu bättre för svärmor, hon kommer vilja skvallra till alla hon känner. =)

    Det är fortfarande så nytt och känns så overkligt, därför det känns som en evighet till första besöket hos barnmorskan då det händer något konkret som rör grav. Hittills har jag bara känt lite molvärk och en svag olust att äta... Men man får vara glad för det lilla där inne. ;)
  • Lillstroem
    Finesse skrev 2010-09-06 08:46:36 följande:
    Ja.. fast på första besöket pratas det bara.. å tas blodprover.. det blir ju rolig efter v.20 då allting händer... magen växer.. bebisen sparkar.. Den första halva av graviditeten är ju bara jobbig då man mår som mest illa men det syns inget att man är gravid
    Ah, jag hoppas fortfarande att jag ska slippa må jätteilla så håll tummarna för det! =)

    Har börjat bli magiskt trött men i övrigt så händer det inte så mkt, känns inte lika molande längre så ja, det känns ganska tråkigt.
    Och jag LÄNGTAR tills det börjar hända saker på riktigt... förutsatt att det går så långt, känns fortfarande tidigt och svårt att veta om man ens ska våga hoppas och längta efter pyret!
  • Lillstroem
    linaloo skrev 2010-09-09 16:49:44 följande:
    Hej tjejer!

    Har varit i Lycksele och haft skola hela veckan så jag har inte kunnat vara inne.

    Kul med en till! Välkommen Lillstroem! 

    Jag längtar också, massor. Fast händer sker gör det redan nu. Brösten är superömma och känns som att de ska explodera, bröstvårtorna har dessutom blivit större. Magen med :P Dock beror det nog mer på att är alldeles uppblåst av sega tarmar eller nåt. Riktigt trög i magen. (ursäkta infon) :) Dessutom varit jättepigg senaste veckan, men nu idag blev jag helt plötsligt sjukt trött. Är illamående då och då, men det är ändå inte så farligt. Just det, är dessutom kissnödig hela tiden!

    Lillstroem: Vi är ändå ganska lika, är i v.5 med BF 16 maj..  Jag är 25 och inga jag känner här har barn.. så hoppas att vi kan följas åt hela vägen! Var i Umeå bor du förresten? Vi bor på Teg. 

    Finesse: Vi har berättat för min sambons bror och några av våra vänner. Ganska många i klassen har dock fått reda på det nu under skolveckan i lycksele. Svårt att dölja när man umgås hela dagarna, dessutom sprids sånt rätt fort tyvärr. Har tänkt berätta för min familj relativt snart, men svärföräldrarna ska vi vänta med ett tag.. Tycker inte att det är hela världen om folk vet trots att det är tidigt. Bättre att de vet och förstår om mitt humör svänger eller om jag är ledsen(vid ev. mf) än att de inte vet och man måste förklara för dem vid ett ev. mf. Känns som att det skulle vara jobbigare.. 
    Ah, jag som precis trodde att den här tråden skulle stanna av helt... Den måste hållas vid liv tills fler hittat hit! =)

    Kul att läsa dina symptom, de stämmer eeeeexakt in på mig också haha och det är bra med tydlig info så är det lättare att känna igen sig. =)
     Jag är lite överviktig sen innan men har ändå känt mig rätt smidig.. men nu känner jag mig bara uppsvälld och mår sådär halvilla när jag väntat för länge med att äta, eller när jag precis stressat i mig lunchen på jobbet.
    Jag är glad för alla symptom, oavsett om det är ömma bröst och trötthet eller något annat... Allt som visat att det fortfarande finns liv där inne är underbart!

    Ja, va kul med någon som är i ungefär samma vecka (jag har inte riktigt koll, dåligt minne när senaste mensen var.. men ungefär v. 5-6 borde jag vara i.) Jag bor på Västerslätt.

    linaloo: Vad läser du för utbildning som tar dig till Lycksele? =)

    Den här tröttheten är ju inte att leka med så det blir en tidig kväll för mig. Godnatt!
  • Lillstroem
    linaloo skrev 2010-09-10 08:47:01 följande:
    Jag pluggar ju nu o jobbar lite extra som undersköterska.. Lite småtungt ibland, men ändå inte så farligt. 
    Drygt att vara sjukskriven från v.22.. hoppas du mår bättre den här graviditeten! Jag hoppas verkligen att jag kommer gå ner det jag går upp under mammaledigheten. 

    Appropå FK.. De är dumma i huvudet.  Vi ville ju skaffa barn redan för flera år sen, men då jobbade jag nere i sthlm och pendlade upp till umeå. Det blev för jobbigt, så vi bestämde att jag skulle börja plugga så att jag kunde bo här. Jag ringde FK för att kolla hur det skulle bli med mammapenning, om jag kunde å behålla den jag tjänat in genom att börja plugga direkt utan glapp(är tjänstledig från jobbet). FK sa att jag skulle få behålla det jag tjänat in och att mammapenningen skulle baseras på det. Sen efter några månader får jag höra av andra att det skulle jag visst inte få, om jag inte tagit studiemedel från CSN under tiden jag pluggade. Jag ringde FK igen och frågade, DÅ sa dom att "Du får behålla den intjänade mammapenningen sen innan du började plugga OM du tar CSN under studietiden". Vilket jag alltså inte har gjort, men skulle ha gjort om jag vetat.. Så nu försöker jag förklara vilka idiotregler FK har för dem o att de inte kan säga att det är på ett visst sätt, utan att berätta villkoren när man frågar...

    Hur som helst, ska prata med dem under dagen.. ringde i onsdags kväll och de sa att en "riktig" handläggare ska ringa upp inom 48 timmar.. så det blir väl under dagen..  
    Det där med försäkringskassan har jag aldrig förstått mig på, det är så jäkla sjukt att man ska vara tvungen att ta studiemedel för att få behålla sin SGI och så får det inte ha gått en enda dag så man inte är registrerad som sysselsatt på något sätt!! (arbetande, arbetslös, studerande osv.. )
    Jag hade tidigare sk vilande SGI frrån mitt tidigare jobb som personlig assistent och har sen pluggat i 2,5år... Handläggaren på FK sa att om det skiljer så lite som EN ENDA DAG mellan att man arbetat och sedan börjat plugga så kan man tappa sin SGI. I mitt fall fick jag då, när jag slutade jobbet, först anmäla mig som arbetslös i ungefär en veckas tid, sen började jag plugga.. Bara för sakens skull liksom, inte direkt så att jag tänkte söka ngt jobb. Helt galet.
    Resursslöseri utan dess like att jag var tvungen att skriva in mig på arbetsförmedlingen och ta upp deras tid bara för att skrivas ut en vecka senare.

    Nu har jag studieuppehåll igen och jobbar istället så det spelar mindre roll nu, kommer att ha arbetat ihop en ny SGI hur som helst...
    Ska försöka jobba mkt extra nu i höst så länge jag orkar så kanske man får upp FP några kronor i slutändan.

    Jag jobbar också i butik, uteslutande stående/gående men har bara ett vikariat fram tills i mars så jag hoppas jag kan vara "arbetslös" de sista två månaderna så jag slipper ta ut föräldrapenning innan bebis kommer... och så får jag ju hoppas att jag kan få vara hyfsat pigg så jag orkar så länge.

    Och sen så kan jag aldrig bestämma vad jag vill bli när jag blir stor, om jag ska fortsätta plugga sen eller vad jag ska göra, men det brukar ju lösa sig sånt där!

    I helgen ska vi förresten berätta för familjerna! Önska lycka till! =)
  • Lillstroem
    Finesse skrev 2010-09-10 23:47:31 följande:
    På mitt jobb kan det bli 10 timmars pass å vi får 30 min rast mitt i passet.. å man jobbar helt själv dom 5 första timmarna.. :S Sen är det mkt tunga lyft.. Man står upp HELA tiden.. det är även en hög risk för rån/hot/våld.. och för att inte tala om alla brandrisker.. Jag hoppas verkligen jag kan söka HP efter jul och att dom godkänner det..

    Ikväll jobbade jag själv i 1½ timme å det är inte roligt när man är gravid.. man blir ju mer känslig och rädd då eftersom man har ju en bebis i sig..
    Usch ja det är inte kul att behöva vara orolig... både för barnets skull och för sin egen.
    Jag tycker det är tungt att stå en hel dag även när jag inte var gravid... kan knappt tänka mig hur det blir med en stor mage att bära på dessutom! Blir att köpa sig stödstrumpor och försöka hålla igång träning så ryggen och lederna klarar av det!

    Din chef borde ju kunna skriva ett (kanske något överdrivet så FK förstår) intyg om alla tunga lyft osv... Borde inte vara något problem då. Håller tummarna för det!

    Jag ska försöka införa att vi ska ha en ståstol bakom kassan när det är mkt folk så kan man avlasta sig själv litegrann i alla fall.. även om man rör sig mkt och hjälper till i butiken tror jag det är mkt värt att bara kunna ta micropauser ibland.

    Linaloo: Vad härligt att de blev så glada när du berättade och vad typiskt att inte FK hörde av sig, det är så dålig stil! Får hoppas att de kanske ringer på måndag istället då.
  • Lillstroem

    Hej och Välkommen VEkström!

    Roligt att vi blir fler! =)

    Jag berättade för mina föräldrar ikväll!!! :D
    De blev glada, de är redan mormor och morfar åt syskonbarnen men blev såklart glada ändå.. Mamma hade "känt det på sig". Sånt där som mammor gör, för att de alltid har rätt hehe. (Och så ska man bli en sån själv, hur ska det gå då? :P) Så, nu är det lite mer officiellt känns det som!

    Imorgon är det svärmors tur att få veta, jag är nog mer spänd än min sambo är, men hon kommer nog bli glad hon också!

  • Lillstroem
    linaloo skrev 2010-09-12 23:23:18 följande:
    Jag ringde bara till tegs vårdcentral för inskrivningen.. Ska träffa nån Kristina tror jag. Ingen aning om det är bra eller dåligt, ska dit den 29:e så jag får se vad jag känner efter det.
    Hur går ni till väga för att välja?

    Ang. Promenad, så funkar 19 tiden för mig imorgon varjefall. Onsdag jobbar jag kväll. De andra dagarna vet jag inte ännu, eftersom jag inte fått nåt schema för praktiken ännu. Borde dock få det imorgon. :)
    Jag valde bara det som ligger närmast hem och halvvägs till jobbet så då blev det Dragonen för min del. En tjej på jobbet har dock haft samma BM som mig på båda hennes barn och hon tyckte att hon var bra. Rak och inte så mkt krusiduller (om man inte ber om det och frågar saker) så jag hoppas jag kommer trivas med henne också.
    Men jag ska inte dit förrän 13/10, känns som en evighet!

    Jag tror jag skippar promenad den här veckan.. Jag stänger kl 18 alla dagar men är som regel inte hemma förrän strax före 19 och då är jag less på att gå och stå och måste få i mig middag. Så för min del kanske jag hakar på om det blir en helgprommis istället.

    Svärmor och svägerska fick veta igår, de blev glada!
    Dock så är vår släkt (både min och min sambos) inte riktigt kända för att sväva ut i sina känslouttryck men ja, glada blev de i alla fall!
  • Lillstroem
    litetknyte skrev 2010-09-13 14:14:34 följande:
    Ni som går på Teg - jag hade Karin förra gången och hon är underbar, ett litet tips. Nu bor vi i Holmsund, som sagt, och här finns bara en BM. Hade gärna valt Karin igen, men d känns lite långt (jobbar på Ersboda) även från jobbet.

    Ska på besök nr två hos BM imorgon och har blivit lovad att lyssna efter hjärtljud. Är nervös att vi inte ska höra något, att där inte är nån bebis, men jag hoppas d går bra!
    Jag kan bara hålla med!

    Jag har inte haft Karin som BM i samband med nån barnafödelse men väl vid cellprovstagning och preventivmedelsrådgivning då jag bodde på Teg.
    Först tyckte jag att hon var lite barsk men sen så började jag gilla henne skarpt, ville aldrig träffa någon annan!
  • Lillstroem
    litetknyte skrev 2010-09-13 19:46:19 följande:
    Tycker hon är stencool! Jag har problem med att gå upp i vikt sen en tidigare ätstörning, och bara för det gick jag upp 20 kg förra gången, men hon var helt underbar kring det!

    Dessvärre verkar jag gå upp mkt och snabbt även denna gång, suck!
    Vilken tur att det funkade så bra med henne!

    Kroppen tar väl det den behöver och lägger på lager nu när det är ett litet knyte i din mage - den är ju trots allt en fantastisk överlevare den där kroppen!

    Vet ni förresten vad det är för likhet på en bränd bulle och en gravid kvinna? :P
Svar på tråden Vårbebis i Umeå 2011?