Inlägg från: drömmaromsmått |Visa alla inlägg
  • drömmaromsmått

När sökte ni hjälp?

Vi sökte hjälp då det gått ett år, hade kontakt med kk tidigare pga smärtsamma menstruationer så jag var på sätt och vis redan inne i systemet eller hur man ska uttrycka det.

Om inte proverna visat något fel så kämpa på med ägglossningstesterna ett tag till, jag trodde inte jag hade ägglossning eftersom jag inte fick några utslag men blodproven visade på ägglossning.

Genomgick sen donatorinsemination efter att läkarna rått oss att lägga ivfen på hyllan pga dålig befruktningsprocent och då var det bara att få testerna att funka, kliniken ville att jag skulle börja på cd10 dvs mensen är dag 1 och så ville de att jag skulle testa med morgonurin men det funkade inte för mig utan jag kunde få positiva tester först runt 12-tiden så försök med att ta testet mitt på dagen.

8 månader kan kännas som en hel evighet men är fortfarande inom det normala så man får helt enkelt försöka hålla modet uppe även om det är jobbigt.

• drömmaromsmått
    Musche skrev 2010-09-08 22:46:45 följande:
    Hej,
    Jag tycker man kan söka utredning efter 8 månader, inget fel i det. Vi väntade 2 år, vilket jag ångrar nu, skulle sökt tidigare. Vi har nu gjort IVF och är gravida :) är i v 25 :)

Lycka till med allt! :)

Kram
    Fast 8 månader är lite väl tidigt, speciellt eftersom det ligger inom det normala intervallet för vad som det brukar ta för att lyckas.
    Ts och hennes man har ju även genomgått flera provtagningar som har visat normala värden förutom ett av två prover för sköldkörteln så om jag var dem skulle jag avvakta någon/några månader till.
  • drömmaromsmått
    Musche skrev 2010-09-09 17:22:15 följande:
    I mitt fall, iom jag vet utfallet på den undersökningen nu, så kan jag säga att så här i efterhand så önskar jag att jag gjort det efter 8 månader. Det spelar lite grann in om i vilken ålder man befinner sig i också. Det är vad jag tycker.
    Men som sagt ts skriver att de genomgått flera undersökningar utan anmärkningar bland annat spolning och diverse blodprover så är det inte mycket mer att göra annat än att vänta och försöka mer på egen hand.
    Att stressa på det hela och eventuellt spä på sin historia för att få komma in tidigare som många gör kan leda till att man får genomgå olika behandlingar helt i onödan.

Och för det mesta så får man ändå bara vänta om man är ärlig och säger att man försökt i 8 månader om det inte är så att man är över 36 eller vilken ålder ens landsting nu kan ha för att man ska få hjälp snabbare.
    Vissa landsting har 2 år som gräns för att man ens ska få söka hjälp, vi hade tur och fick komma in efter ett år trots att jag bara var 19 år då vi sökte men då fick vi vänta mellan alla undersökningar och även om de fann fel på oss så var vi ändå tvugna att försöka en viss tid på egen hand innan de ens ville skicka remissen så man förlorar inget på att ta det lugnt och vänta någon månad extra så att man kommer upp i ett års gränsen som fakitskt finns.

Ts självklart kan du höra av dig till en klinik men det kommer nog bara resultera i att de eventuellt dubbelkollar ditt sköldkörtelsvärde eller ber dig återkomma om några månader om du inte vänder dig till en privat klinik det vill säga.
Svar på tråden När sökte ni hjälp?