Inlägg från: tjej87 |Visa alla inlägg
  • tjej87

Hundar som "tigger"

I min familj har vi haft många diskussioner om "tiggeri" när det gäller hundar. Mina föräldrars hundar älskar ost och märker direkt när man tar fram osten ur kylskåpet. Dom brukar då komma och sätta sig fint brevid i hopp om att få en liten ostbit.

Jag och min mamma anser att så länge hunden bara tittar på en utan att gny eller bli påträngande genom att tex krafsa på ens ben så är det helt okej och man kan ge dom en liten godisbit. Att sätta sig och titta på en är ju precis samma sak som när jag var liten och bad min mamma om att få en kaka t.ex. och hon ibland tyckte att det var okej. Detta är ju hundarnas sätt att säga "Snälla matte, kan jag också få lite god ost?".

Min pappa anser däremot att hundarna aldrig ska få något om dom visar att dom vill ha det.

Detsamma gäller när vår ena hund kommer med pinnen och vill leka, så länge han inte är jobbig så är det helt okej att kasta pinnen om man själv har lust och tid att leka en stund då. Min pappa säger däremot att man ska vänta en stund och sedan ta pinnen och själv inleda leken efter att hunden har "glömt bort" att den ville leka.

Vore kul att höra lite fler åsikter om dessa saker och varför folk tycker som dom tycker :)

• Svar på tråden Hundar som "tigger"
  • tjej87

Jo, jag vet ju att min pappa har rätt enligt klassisk hunduppfostran. Men jag tänker som så att om man har en bra, balanserad hund så kan man göra på båda sätten. Dock ska man ju inte fortsätta ge hunden godis eller bestämma allt i leken om den börjar tigga eller blir jobbig, det är vi alla överens om i familjen :)

• tjej87
    Joico skrev 2010-09-03 14:23:51 följande:
    Här får hunden absolut inte sitta och råstirra på en. Hon får ligga och stirra, men inte sitta. Hon får ytterst sällan nånting, och om hon skulle få nåt så får hon inte det sålänge hon sitter och dregglar bredvid en. Och det hon får, får hon i sin skål. Men det finns egentligen ingen anledning till att hon ska få nåt öht, så det händer som sagt väldigt sällan.

Vad gäller lek så är det oftast vi som bestämmer när vi leker. Klart hon kan få börja ibland, men vi avgör när det är slutlekt
    Nej, om dom skulle sitta och stirra så får dom inget utan nu är det så att dom antingen ställer sig en bit ifrån och tittar lite snällt eller så sätter dom sig jämte. Men ger man inget så blir dom aldrig jobbiga utan går därifrån ganska snabbt igen när dom förstår att dom inte ska få nått...

När det gäller leken så brukar vi också avsluta den eftersom han kan hålla på i en halv evighet om han får som han vill, så kul är det att hämta pinnar :P Och har man något bättre för sig så svarar vi inte heller på hans initiativ att kasta pinnen men om jag inte har nått för mig så kastar jag gärna pinnen eftersom han blir så glad när man gör det.
  • tjej87
    JBC skrev 2010-09-03 14:42:49 följande:
    Hade jag haft en hund som suttit "fint" brevid mig och tittat hade jag blivit galen. Och dom hade garanterat inte gått nåt! Tycker din pappa har rätt på båda punkterna.

Våra hundar är med oss när vi äter, dom är ju alltid med oss oavsett nästan. Sen får dom inte sitta och titta på oss när vi äter utan dom får gå och lägga sig någonstans i samma rum.
    Med sitta fint så menar jag inte sitt apå bakbenen utan mer att doms ätter sig lugnt och stilla jämte en.

Nej, när vi äter så sitter dom inte och tittar på oss utan det är just om man gör iordning en ostmacka på bänken brevid kylen som dom är intresserade. När vi äter ligger dom oftast under bordet eller en bit bort i hallen eller under trappan.
  • tjej87
    enlitenbitkaka skrev 2010-09-04 20:49:42 följande:
    Är så trött på det här pladdret om att man ska vara ledare osv. Min hund vet vem som bestämmer utan att jag behöver bevisa min makt hela tiden.

Att han tigger är ju inget problem för mig iaf. Han sitter, tittar, dreglar lite...gnäller aldrig, är aldrig påträngande...vad är problemet? Klart han får en bit ibland.

Har en labrador a.k.a. slasktratt.
    Så tänker jag också. Dom vet mycket väl att alla vi i familjen bestämmer över dom så då tycker jag inte att vi behöver vara så tuffa mot dom hela tiden. Har man däremot en hund so försöker ta över som ledare hela tiden är det ju väldigt viktigt att man sätter gränser. När jag skaffar hund om några år kommer jag också köra på den lite mjukare stilen om det går då jag tycker att den är mysigare helt enkelt.
Svar på tråden Hundar som "tigger"