• Anonym (oroa mig???)

Ahr migränlikande huvudvärk som aldrig byter sida. Fler som har det? atypisk migrän?

Jag har aldrig fått diagnosen migrän då jag aldrig sökt för huvudvärk utan själv misstänkt det varit migrän. Den börjar med lätt illamående,lätt yrsel och på ca 5-10 minuter har den utveckats till pluserade, ensidig huvuvärk. Ofta känns det även som ngn stuckit en kniv mitt genom halva huvudet.

Har haft några sådana här episoder, kanske 2-3 ggr då jag mer el mindra legat still i märkt rum i några dagar. Paracetamol hjälper inte. Enbart NSAID.

MEN-smärtan byter aldrig sida mellan gångerna!

Råkade nämna detta för en neurolog på jobbet som då sade man allti skall utreda huvudvärk av den typen med CT-angiografi.

Hua! Jag var övertygad om att min huvudvärk beror på stress, för den kommer BARA då min son varit mkt sjuk ,vid extrem sömnbrist och då jag själv känner nerverna hänger utanpå pga att jag inte får koppla av på flera dygn.

Finns det någon som brukar ha sin migrän på SAMMA huvudhalva varje gång?

Jag vill ju inte tro jag har ngt aneurysm eller likande som han neurologen indikerade med sitt råd om undersökning.....blev lite oroad.

Å andra sidan så lyssnade han inte ens på mig å jag sade det nog var stress då det bara kommer å jag är stressad... så jag hoppas han bara svarade lite allmänt utan att lyssna....

• Svar på tråden Ahr migränlikande huvudvärk som aldrig byter sida. Fler som har det? atypisk migrän?
  • Kazeer

Jag har inte fått diagnosen migrän men när jag blir stressad så får jag huvudvärk i vänstra halvan av huvudet. Det känns som om någon har stuckit in en enorm kniv genom huvudet rakt ovanför vänster öga.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Anonym (kakan)

Jag får ofta ont över vänster öga vid ägglossning och ibland mens eller väderomslag. Sitter alltid på vänster sida på mig och det pulserar. Men jag brukar lägga mig ner och ta en blöt handduk där det gör ont, lindrar faktiskt.

• Lattemorsa

Jag har fått migrän diagnosticerat. Det sitter alltid på samma sida hos mig..
    Är utredd med både CT och MR och diverse neurologstatus.

♥☆° Mamma till ljuvliga prinsessan E - 091208 °☆♥
  • Anonym (oroa mig???)
    Kazeer skrev 2010-09-03 19:26:15 följande:
    Jag har inte fått diagnosen migrän men när jag blir stressad så får jag huvudvärk i vänstra halvan av huvudet. Det känns som om någon har stuckit in en enorm kniv genom huvudet rakt ovanför vänster öga.
    exakt så kan det kännas,fast för mig alltid på höger sida. Och sedan kan et blir som pluserande, dunkande h-värk som förvärras då jag rör mig, av ljus, ljud.

Jag vet att en subarachnoilablödning kan föregås av en sk "varningsblödning" och att man kan få den stora rejäla falriga blödningen ett par veckor sedan. Men mina episoder har hållt på vid estaka tillfälen senaste året ett fåtal ggr,alltid isamband med långvarig svår stress (då mitt barn varit sjukt, och jag inte fått sova ordentligt på flera dygn osv)

Är ditt alltid på samma sida?
  • Anonym (oroa mig???)
    Lattemorsa skrev 2010-09-03 19:30:02 följande:
    Jag har fått migrän diagnosticerat. Det sitter alltid på samma sida hos mig..
    Är utredd med både CT och MR och diverse neurologstatus.
    hur sökte du? jag jobbar ju själv i sjukvården men tycker det är pinsamt söka för h-värk....var du på en vårcentral? eller akuten?

Jag vet inte vart jag ska vända mig...väl VC....då det inte är akut just nu.
  • Snuttetroll

Jag har migrän som jag har en diagnos på via min läkare på vårdcentralen. Den är oftast på vänser sida. Som regel alltid innan jag får mens. Men kommer också om jag är väldigt mycket stressad och har sovit för lite.

• Lattemorsa
    Anonym (oroa mig???) skrev 2010-09-03 19:34:48 följande:
    hur sökte du? jag jobbar ju själv i sjukvården men tycker det är pinsamt söka för h-värk....var du på en vårcentral? eller akuten?

Jag vet inte vart jag ska vända mig...väl VC....då det inte är akut just nu.
    Jag är själv akutsjuksköterska, och har dessutom jobbat på neurologisk akut/IVA-avdelning.
    Så jag har dividerat min åkomma en del med Doktorerna där

Men när jag fick diagnosen migrän hamnade jag först på akuten, ditkörd av en släkting.
    Fick ett sådant brakanfall med blixtrande huvudvärk, kunde inte uppge telefon- eller personnummer och var som svag i ena armen och ansiktshalvan. Haja att de trodde att jag hade fått en hjärnblödning Cool

Man utredde och utredde, och tillslut konstaterade en neuro-överläkare att det rörde sig om ett extremt migränanfall. Att det blev så illa menade han berodde på att jag gått med huvudvärken i flera dagar, jobbat massor, inte vilat och inte tagit smärtstillande. Tydligen skulle detta då ha lett till ett slags statiskt migränanfall som inte var av denna världen. Ovanligt, sa han men det förekommer.

Efter detta har jag fortsatt få rediga migränanfall, men aldrig så illa som den gången.

Långvarig huvudvärk är inte pinsamt att söka för. Kan vara harmlöst, men kan likväl vara jävligt farliga saker.
    Borde du veta om du är i branchen Kontakta du din VC så får de bestämma hur ni ska gå vidare.
  • snillis

Jag har , sedan jag var liten, alltid haft ont på vänster sida. Det känns som om jag vill slita ut ögat när det är som värst. Min huvudvärk är också stressrelaterad. När jag var liten kräktes jag under anfallen men det slutade i tonåren.
    Nu när barnet varit (är) små och man har ett enormt minus på sömnkontot har jag haft huvudvärk varje dag i långa perioder - alltid på vänster sida.

Har aldrig sökt för det.
    Brukar hjälpa med citodon. 

• Kazeer
    Anonym (oroa mig???) skrev 2010-09-03 19:33:06 följande:
    exakt så kan det kännas,fast för mig alltid på höger sida. Och sedan kan et blir som pluserande, dunkande h-värk som förvärras då jag rör mig, av ljus, ljud.

Jag vet att en subarachnoilablödning kan föregås av en sk "varningsblödning" och att man kan få den stora rejäla falriga blödningen ett par veckor sedan. Men mina episoder har hållt på vid estaka tillfälen senaste året ett fåtal ggr,alltid isamband med långvarig svår stress (då mitt barn varit sjukt, och jag inte fått sova ordentligt på flera dygn osv)

Är ditt alltid på samma sida?
    Ja, alltid på vänster sida. Pulserandet vid rörelse känner jag igen. Däremot så brukar jag inte vara så särskilt känslig för ljud och ljus.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer
    snillis skrev 2010-09-03 19:46:36 följande:
    Jag har , sedan jag var liten, alltid haft ont på vänster sida. Det känns som om jag vill slita ut ögat när det är som värst. Min huvudvärk är också stressrelaterad. När jag var liten kräktes jag under anfallen men det slutade i tonåren.
    Nu när barnet varit (är) små och man har ett enormt minus på sömnkontot har jag haft huvudvärk varje dag i långa perioder - alltid på vänster sida.

Har aldrig sökt för det.
    Brukar hjälpa med citodon. 
    Jag hade tänkt skriva att jag ibland önskar att jag kunde plocka ut vänster öga men hoppade över det ... men så är det alltså.

Jag kan få förvarningar om att huvudvärken är på väg och då kan jag häva ett anfall med magnecyl eller diklofenak, om jag börjar ta tabletter vid allra första känningen.
  • Anonym (oroa mig???)
    Lattemorsa skrev 2010-09-03 19:42:45 följande:
    Jag är själv akutsjuksköterska, och har dessutom jobbat på neurologisk akut/IVA-avdelning.
    Så jag har dividerat min åkomma en del med Doktorerna där

Men när jag fick diagnosen migrän hamnade jag först på akuten, ditkörd av en släkting.
    Fick ett sådant brakanfall med blixtrande huvudvärk, kunde inte uppge telefon- eller personnummer och var som svag i ena armen och ansiktshalvan. Haja att de trodde att jag hade fått en hjärnblödning Cool

Man utredde och utredde, och tillslut konstaterade en neuro-överläkare att det rörde sig om ett extremt migränanfall. Att det blev så illa menade han berodde på att jag gått med huvudvärken i flera dagar, jobbat massor, inte vilat och inte tagit smärtstillande. Tydligen skulle detta då ha lett till ett slags statiskt migränanfall som inte var av denna världen. Ovanligt, sa han men det förekommer.

Efter detta har jag fortsatt få rediga migränanfall, men aldrig så illa som den gången.

Långvarig huvudvärk är inte pinsamt att söka för. Kan vara harmlöst, men kan likväl vara jävligt farliga saker.
    Borde du veta om du är i branchen Kontakta du din VC så får de bestämma hur ni ska gå vidare.
    jo jag vet..är också ssk och även läkarkandis....så man får ju för sig det rör sig om att jag nu fått upp ögonen för just neurologi p ga alla föreläsningar om just detta-du vet lite hypokondri. Men då ÖL-neurologen sade han hade utrett mig trodde jag han skämtade. Men sedan funderade jag på om jag borde oroa mig? har inte gjort det innan alls.

Men jag tänker själv det är mest logiskt med just migrän..precis som du så "stod jag ut" utan att ta smärtstillande och då blev det överjävligt och långvarigt och svårt bryta med NSAID.

Andra ev neuro-grejor som sinustrombos osv borde ju inte ge intermittenta symtom under 1 års tid och så extremt sällan också....nej jag har svårt tro det är ngt annat än migrän.

Jag har egentligen inte långvarig h-värk. utan har haft dessa episoder av svår h-värk vid några enstaka tillfällen. Däremellan helt symtomfri.

Jag har så svårt tro JAG skulle få ngt farligt. Finns liksom inte i min föreställningsvärld.
  • Anonym (oroa mig???)
    Joual skrev 2010-09-03 20:13:18 följande:
    Jag tycker att det du beskriver skulle kunna vara Hortons (en variant av migrän som jag själv utretts för).

Du kan läsa lite mer här: migrania.se/getpage.asp dvark

nja jag har själv sett horton-patienter på akuten och ed har det inte som jag. Dem går inte att prata med, de kniper med ögonen, står upp och hoppar av smärta och det hjälper med syrgas. Plus rött öga och rinnande näsa.
  • Lattemorsa
    Anonym (oroa mig???) skrev 2010-09-03 20:09:13 följande:
    jo jag vet..är också ssk och även läkarkandis....så man får ju för sig det rör sig om att jag nu fått upp ögonen för just neurologi p ga alla föreläsningar om just detta-du vet lite hypokondri. Men då ÖL-neurologen sade han hade utrett mig trodde jag han skämtade. Men sedan funderade jag på om jag borde oroa mig? har inte gjort det innan alls.

Men jag tänker själv det är mest logiskt med just migrän..precis som du så "stod jag ut" utan att ta smärtstillande och då blev det överjävligt och långvarigt och svårt bryta med NSAID.

Andra ev neuro-grejor som sinustrombos osv borde ju inte ge intermittenta symtom under 1 års tid och så extremt sällan också....nej jag har svårt tro det är ngt annat än migrän.

Jag har egentligen inte långvarig h-värk. utan har haft dessa episoder av svår h-värk vid några enstaka tillfällen. Däremellan helt symtomfri.

Jag har så svårt tro JAG skulle få ngt farligt. Finns liksom inte i min föreställningsvärld.
    Flinar när jag läser vad du skriver. Den där hypokondrin, jag vet så väl... Man har haft allt i boken

Sägs väl att Ssk och Dr är sämst på att söka vård när det behövs, trots att vi borde veta bättre.
    Jag hade antagligen inte heller sökt för det, om det inte hade varit för att jag blev så tvärdålig.

Visst låter det som migrän, men kontakta VC ändå - man har ju liksom INGET att förlora på det (förutom möjligen lite tålamod)
  • Anonym (oroa mig???)
    Lattemorsa skrev 2010-09-03 20:31:31 följande:
    Flinar när jag läser vad du skriver. Den där hypokondrin, jag vet så väl... Man har haft allt i boken

Sägs väl att Ssk och Dr är sämst på att söka vård när det behövs, trots att vi borde veta bättre.
    Jag hade antagligen inte heller sökt för det, om det inte hade varit för att jag blev så tvärdålig.

Visst låter det som migrän, men kontakta VC ändå - man har ju liksom INGET att förlora på det (förutom möjligen lite tålamod)
    Jo min son fick ju nekrotiserande fascitis efter en vaccination då jag läste infektion.. . men helt fel ute var jag inte för det var en cellulit! tur jag upptäckte den ovanliga komplikationen.

Det mest pinsamma dock jag fått för mig efter en kurs var att jag ev hade begynnande leversvikt då jag druckit några glas rödvin plus ätit normal-dos panodil..då fick jag för mig jag hade ont under hö arcus och klämde där till tills jag verkligen fick ont. Ringde min Vc och fick en tid. Men så pinsamt! Jag fick förklara det var en släng av post-föreläsningshypokondri och läkaren sade han förstod..snäll doktor. Jag bad om ursäkt för att jag sökt i onödan men han verkade inte tycka det var så konstigt?? Istället tyckte han min tankegång var intressant? hmm...

Sedan den enda gången av onödigt läkarbesök så skäms jag....man får ju hålla sig iskall och inte låta fantasin skena i väg.

Jag brukar inte gå till doktorn...
  • Snuttetroll

Jag har iallafall en jättebra läkare på min vårdcentral dit jag går som känner mig och som jag litar på.
    Behöver man speciellt medicin så är det väldigt bra att ha en diagnos så man kan få det utskrivet.
    Jag har tex Maxalt rapitab (tror jag det stavas).

• Alexandria

Anonym (oroa mig???) skrev 2010-09-03 21:12:48 följande:
    Jo min son fick ju nekrotiserande fascitis efter en vaccination då jag läste infektion.. . men helt fel ute var jag inte för det var en cellulit! tur jag upptäckte den ovanliga komplikationen.

Det mest pinsamma dock jag fått för mig efter en kurs var att jag ev hade begynnande leversvikt då jag druckit några glas rödvin plus ätit normal-dos panodil..då fick jag för mig jag hade ont under hö acus och klämde där till tills jag verkligen fick ont. Ringde min Vc och fick en tid. Men så pinsamt! Jag fick förklara det var en släng av post-föreläsningshypokondri och läkaren sade han förstod..snäll doktor. Jag bad om ursäkt för att jag sökt i onödan men han verkade inte tycka det var så konstigt?? Istället tyckte han min tankegång var intressant? hmm...

Sedan den enda gången av onödigt läkarbesök så skäms jag....man får ju hålla sig iskall och inte låta fantasin skena i väg.

Jag brukar inte gå till doktorn...

Haha typiskt sjuksköterskor att vilja visa hur duktiga ni är på de latinska namnen ni lärde er under utbildningen. Slår aldrig fel Jaja jag vet det faller sig helt naturligt för er för ni använder dessa namn varje dag 
Svar på tråden Ahr migränlikande huvudvärk som aldrig byter sida. Fler som har det? atypisk migrän?