• Ankelankan

Fullgångna graviditeter efter 44?

Hej!

Jag fick mitt första barn när jag hade fyllt 42 efter två missfall och två misslyckade IVF:er. Nu vid 44 år hade jag förlikat mig med att det inte skulle bli några fler barn och så blev jag gravid för några veckor sedan. I vecka 6 blev det emellertid missfall. Men naturligtvis är tanken väckt. Finns det trots allt chans att det skulle funka. Min gynekolog säger att mitt FSH är väldigt lågt och bra så att det borde finnas bra ägg kvar. 

Någon som har några goda erfarenheter kring detta?

Ankelankan 

• Svar på tråden Fullgångna graviditeter efter 44?
  • marytose
    talamod skrev 2010-11-01 20:01:59 följande:
    Jag fyllde 45 i mars. Fick min femma i juni
    tog det lång tid att göra henne?
  • talamod
    mariatösen skrev 2010-11-01 20:33:22 följande:
    tog det lång tid att göra henne?
    nej, som mamsie säger: en armhävning och ett stön. 
    Skämt åsido: plockade ut spiralen augusti 2009  och gravid nästa ÄL. Jag är så lycklig. Fyran är 11 år så det var ett tag sen.
    ♪♫ ♂-89 ♀-92 ♀-94 ♂-99 ♀- 12/6-10 ♪♫
  • marytose
    talamod skrev 2010-11-01 20:45:37 följande:
    Skämt åsido: plockade ut spiralen augusti 2009  och gravid nästa ÄL. Jag är så lycklig. Fyran är 11 år så det var ett tag sen.
    Tungan ute Oh! Ler. Det var ju toppen! Och inga missfall emellan?
  • talamod
    talamod skrev 2010-11-01 20:45:37 följande:
    Nej. Är så tacksam. Har följt dig i andra tråden, vet hur svårt du haft det. Rynkar på näsan Jag har haft andra jobbigheter i livet innan femman. som man säger  "vi har alla våra kors att bära". 
    ♪♫ ♂-89 ♀-92 ♀-94 ♂-99 ♀- 12/6-10 ♪♫
  • marytose
    talamod skrev 2010-11-01 21:00:10 följande:
    Nej. Är så tacksam. Har följt dig i andra tråden, vet hur svårt du haft det. Rynkar på näsan Jag har haft andra jobbigheter i livet innan femman. som man säger  "vi har alla våra kors att bära". 
    Så är det! Summan av lasten är konstant. Jag är också lycklig i mitt liv - att jag ändå har mina två tonåringar! Men visst hade en bonus varit en högvinst!
  • santanas

Fick min försteman 3 dagar efter min 45-årsdag och sen kom lillasyster 19 månader senare och nu är de 3 år resp 1½ år och jag har hunnit fylla 48 år.
    Trodde inte jag kunde bli gravid pga endometrios och ärr på en äggstock så jag hade förlikat mig med det för många år sedan. Vid första graviditeten använde jag Tabl. Provera för att ta bort min mens ( pga smärtor) men fick mellanblödningar så jag slutade efter ca 3 veckor och blev sen gravid. Den andra gången tog jag ut min P-stav som jag satte in då sonen var 3 månader för alla eventualiteter men tog ut den 6 månader senare och blev gravid efter 2 menstruationer......
    Min man ( 1 år yngre än mig) har sedan tidigare två äldre flickor (15 och 19 år) och han är numer både småbarnförälder och nybliven morfar....
    Lycka till alla där ute som kämpar på//kram

• Primrose
    santanas skrev 2010-11-14 04:00:34 följande:
    Fick min försteman 3 dagar efter min 45-årsdag och sen kom lillasyster 19 månader senare och nu är de 3 år resp 1½ år och jag har hunnit fylla 48 år.
    Trodde inte jag kunde bli gravid pga endometrios och ärr på en äggstock så jag hade förlikat mig med det för många år sedan. Vid första graviditeten använde jag Tabl. Provera för att ta bort min mens ( pga smärtor) men fick mellanblödningar så jag slutade efter ca 3 veckor och blev sen gravid. Den andra gången tog jag ut min P-stav som jag satte in då sonen var 3 månader för alla eventualiteter men tog ut den 6 månader senare och blev gravid efter 2 menstruationer......
    Min man ( 1 år yngre än mig) har sedan tidigare två äldre flickor (15 och 19 år) och han är numer både småbarnförälder och nybliven morfar....
    Lycka till alla där ute som kämpar på//kram
    Helt fantastiskt - grattis!
  • brokig

Min mamma föddes 1956, yngst av 6 syskon, av en då 44 årig mor. Jag har inte hört att graviditeten eller förlossningen skulle innebära några komplikatioer och min mor föddes frisk och är det fortfarande. Idag har man dessutom mycket bättre övervakningssystem för att tidigt finna allvarliga avvikelser och dessutom bättre medicinsk kompetens för såväl graviditet som förlossning. Fallet ovan var knappast unikt, massor med kvinnor får friska barn när de är över 40. Lycka till!

• marytose

Fantastisk berättelse Santanas! Grattis, vad hräligt du fick två mirakel! Hade du försökt innan detta? Är mannen ny i ditt liv?
    Jag var ofrivilligt infertil med mitt ex under 10 år, och blev gravid vid 45 med ny man, Blev missfall. Men vet inte riktigt om man vågar / orkar försöka igen. Hur känner du inför vara en lite äldre förälder?

• ViolinaX

Jag är 41 år och har tre barn som är i skolåldern (7-14 år), och när jag fick dem var jag i 30-årsåldern så var det ju aldrig några problem, blev gravid direkt alla tre gångerna och har aldrig haft något missfall. Nu är jag som sagt 41 år och blev gravid i oktober efter att ha varit "preventivlös" i över ett år. Jag var naiv nog att tro att det skulle gå lika lätt som för tio år sedan och blev därför fullständigt förkrossad när jag fick ett missfall efter 12 fulla veckor (när jag just började tro att jag kommit över på den "säkra" sidan...) . Efteråt har jag läst in mig på chansen att bli gravid/ risken för missfall i 40-årsåldern och blivit ännu mer förkrossad (jag är tyvärr inte en sån där "kämpartyp" utan ger ofta upp direkt när jag ser svårigheter...). DÄRFÖR blev jag väldigt glad över att läsa den här tråden och se att det finns anledning till att försöka igen!

Svar på tråden Fullgångna graviditeter efter 44?