• That is life

    Sonen nerpetad från dagis till småbarnsavdelningen :-(

    Vår son är 4 år och skulle börja med inskolning i onsdags på en avdelning för 4-5 åringar och dagen gick bra kommer tillbaka dagen efter och då är rektorn där och meddelar att dem inte inte har resurser för honom (han är sen med talet) och säger att han får gå till avdelningen XXX och där får han bättre hjälp. Man blev väldigt chockad så vi bara följde med. Det var inte förrens man hade kommit hem som man tänkte på det mer och mer att det stämmer inte det dem säger om resurser. För dem är 3 stycken på bägge avdelningarna och dem på småbarns avdelningen hade ett barn på 4 år som fick sonens plats och så säger dem att sonen får komma tillbaka så fort det blir en ledig plats. Och då tänker jag så här: Om dem inte har resurser nu hur ska dem då ha resurser när han får komma tillbaka? Tänker jag fel där?

    Så det första är ju att dem gav platsen till 4-åringen för att han har varit där längst. Den andra anledningen är att våran son inte är helt blöjfri. Och det berättade vi ju på 1:a inskolningsdagen och då sa den som snart går i pensionen att det är förälderns ansvar att se till att barnet blir blöjfri innan dem blir 4 år. Dem vet inte hur mycket vi har kämpat med att få honom torr på dagen, dem tog inte ens reda på orsaken varför han inte var blöjfri. Han går på toa och kissar men vägrar bajsa i toaletten så där vet jag inte hur man ska få han att göra utan att skrämma honom.

    Varför ska vi vilja komma tillbaka dit när man känner sig ovälkommen och nedvärderad?
    Vi har bestämt oss för att byta dagis och så får han vara hemma tills han får en ny plats. Hur skulle ni göra?

    Vi känner oss ledsna, besviken och arga. Vi ska ha ett möte på måndag för ett överlämnande från sonens gamla dagis men det blir att jag ringer dit och meddelar att dem inte behöver komma för vi ska ta upp detta och ställa rektorn på det nya dagiset mot väggen för vi vill veta sanningen.


    L 060725 & H 091104
  • Svar på tråden Sonen nerpetad från dagis till småbarnsavdelningen :-(
  • Dr Mupp

    Jag tycker inte det är ett dugg konstogt att man går på hans mognad istället för ålder. Om alla andra är blöjfria det inte finns talresurs på storbarnsavdelningen så är det ju bättre han går på småbarn
     


    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • That is life

    Ja men specialpedagog finns som skulle hjälpa honom på småbarnsavdelningen och hon hjälper även dem på den stora avdelningen.

    Han gick på 3-5 årsavdelning innan och dem sa inget om att han inte skulle klara av 4 årsverksamheten. Så hade vi inte bytt så skulle han ha gått i samma gruppsom dem andra 4-åringarna! Han klarar av att gå på en stor avdelning det vet vi.


    L 060725 & H 091104
  • That is life

    Hade dem inte kunnat ge honom en chans för att se om han klarar av det? Hade han inte klarat det så fine då hade det varit okej att han gick ner till småbarnsavdelningen.


    L 060725 & H 091104
  • TheLove

    Jag tycker det är jättebra att de går på mognad istället för ålder. Här måste barnen vara torra innan de byter till storbarnsavdelningen.


     


    Vad tråkigt att ni känner som ni gör. Men jag kan förstå er reaktion. Hoppas det löser sig!

  • Alaioa

    jag tror att det faktiskt är så att de inte har resurser på avdelningen att tillgodose din sons behov då han inte är helt blöjfri och itne kan prata lika bra som de andra men jag kan förstå att du tycker att det är jobbigt att han blir ner petad till till en småbarnsavdelning.

    Han skulle nog trivas bättre på en 3-5 årsavdelning istållet där de har resurserna och han får leka med barn som är på samma utvecklings nivå och även leka med barn som pratar mer än honom så han har någon att lära sig av. Ni kanske skulle se er om efter ett annat dagis?

    Om ni känner er kränkta ska ni absolut konfrontera rektorn och förklara er och be honom förklara bättre det tycker jag allt att ni har rätt till.

  • Mara
    TheLove skrev 2010-09-05 07:56:30 följande:

    Jag tycker det är jättebra att de går på mognad istället för ålder. Här måste barnen vara torra innan de byter till storbarnsavdelningen.


     


    Vad tråkigt att ni känner som ni gör. Men jag kan förstå er reaktion. Hoppas det löser sig!


    Jag tycker det låter hårt. Finns ju barn som inte är torra förrän de är i 6-årsåldern. Ska de då få gå på småbarnsavdelningen fram tills det är dags för skolan?
  • snabla

    förstår att detta blev abrubt för er även om ni känner att ni vill byta förskola tycker jag att ni
    ska lösa detta innan kräv förklaringar till varför och en tidsplan hur har de tänkt framåt.
    Kanske blir detta bra för sonen? Går ni hos en talpedagog?

  • Poison82

    tycker också det är bra att dom går på mognad. I detta fallet är det nog att dom inte bemött TS på ett korrekt och trevligt sätt helt enkelt.

  • flingansnö

    Jag hade gjort som du,hållt honom hemma tills jag fick en annan plas! Jag ahdeblivit tokarg! min son är också efter i språket och antagligen autistisk, och han har utvecklats massor sedan han började på fyra-ffem års avelningen i höstas!

Svar på tråden Sonen nerpetad från dagis till småbarnsavdelningen :-(