• That is life

Sonen nerpetad från dagis till småbarnsavdelningen :-(

Vår son är 4 år och skulle börja med inskolning i onsdags på en avdelning för 4-5 åringar och dagen gick bra kommer tillbaka dagen efter och då är rektorn där och meddelar att dem inte inte har resurser för honom (han är sen med talet) och säger att han får gå till avdelningen XXX och där får han bättre hjälp. Man blev väldigt chockad så vi bara följde med. Det var inte förrens man hade kommit hem som man tänkte på det mer och mer att det stämmer inte det dem säger om resurser. För dem är 3 stycken på bägge avdelningarna och dem på småbarns avdelningen hade ett barn på 4 år som fick sonens plats och så säger dem att sonen får komma tillbaka så fort det blir en ledig plats. Och då tänker jag så här: Om dem inte har resurser nu hur ska dem då ha resurser när han får komma tillbaka? Tänker jag fel där?

Så det första är ju att dem gav platsen till 4-åringen för att han har varit där längst. Den andra anledningen är att våran son inte är helt blöjfri. Och det berättade vi ju på 1:a inskolningsdagen och då sa den som snart går i pensionen att det är förälderns ansvar att se till att barnet blir blöjfri innan dem blir 4 år. Dem vet inte hur mycket vi har kämpat med att få honom torr på dagen, dem tog inte ens reda på orsaken varför han inte var blöjfri. Han går på toa och kissar men vägrar bajsa i toaletten så där vet jag inte hur man ska få han att göra utan att skrämma honom.

Varför ska vi vilja komma tillbaka dit när man känner sig ovälkommen och nedvärderad?
    Vi har bestämt oss för att byta dagis och så får han vara hemma tills han får en ny plats. Hur skulle ni göra?

Vi känner oss ledsna, besviken och arga. Vi ska ha ett möte på måndag för ett överlämnande från sonens gamla dagis men det blir att jag ringer dit och meddelar att dem inte behöver komma för vi ska ta upp detta och ställa rektorn på det nya dagiset mot väggen för vi vill veta sanningen.

L 060725 & H 091104
  • Svar på tråden Sonen nerpetad från dagis till småbarnsavdelningen :-(
  • Buster78

Jag tycker det är jättesynd att din son inte fick byta avdelning....

Han hade fått vara med barn som är lite äldre, som "hjälper" honom på traven i språket, med att sluta med blöja, ja allmänt i hans utveckling.

Min son bytte nu dagisavdelning till en för större barn, Han stortrivs och "måste" nu bli bättre i sitt tal än innan för att barna ska förstå honom!

Dock har ju inte vi blöjproblemet, men det måste ju va en bagatell, När han märker att dom andra barnen inte har blöja så borde det ju gå som på räls sen att bli av med den!

• That is life

Vi har tagit bort blöjorna helt på dagen så kissar i toan gör han det är just det här med bajsningen som är problemet. Vi har inte kunnat potträna honom innan eftersom han har varit vettskrämd för toaletten och där tror vi att någon har skrämt honom.
    På småbarnsavdelningen är det INGEN av barnen som är torra i blöjorna, alla har blöjor ingen som håller på att potträna.

Han är mogen för sin ålder och när han är ute här på gården så söker han sig till dem större barnen.

Vi går hos en logoped men vi har inte varit där på ett tag och där tycker jag att dem bara kollar uppfattningen och hur mycket han förstår. Och förståelsen och uppfattningen är hur bra som helst på honom.

Dem sa att direkt det blir en ledig plats så får han börja där men som jag sa i trådstarten om dem inte har resurser nu hur ska dem då ha resurser då? Tänk om det blir en ledig plats om 1 månad?

Vi ska ha möte imorgon för att det nya dagiset skulle få information från det gamla dagiset men vi ska ringa till rektorn på gamla dagiset och säga att dem inte behöver komma för han ska få byta dagis.

L 060725 & H 091104
  • TheLove
    Mara skrev 2010-09-05 09:53:40 följande:
    Jag tycker det låter hårt. Finns ju barn som inte är torra förrän de är i 6-årsåldern. Ska de då få gå på småbarnsavdelningen fram tills det är dags för skolan?

De kan säkert göra undantag också men de kör väldigt hårt med potträning på vårt dagis. Det tycker jag är superbra! Men det är inte alla dagis som är så, tex ts!

That is life skrev 2010-09-05 13:29:27 följande:
    Vi har tagit bort blöjorna helt på dagen så kissar i toan gör han det är just det här med bajsningen som är problemet. Vi har inte kunnat potträna honom innan eftersom han har varit vettskrämd för toaletten och där tror vi att någon har skrämt honom.
    På småbarnsavdelningen är det INGEN av barnen som är torra i blöjorna, alla har blöjor ingen som håller på att potträna.

Han är mogen för sin ålder och när han är ute här på gården så söker han sig till dem större barnen.

Vi går hos en logoped men vi har inte varit där på ett tag och där tycker jag att dem bara kollar uppfattningen och hur mycket han förstår. Och förståelsen och uppfattningen är hur bra som helst på honom.

Dem sa att direkt det blir en ledig plats så får han börja där men som jag sa i trådstarten om dem inte har resurser nu hur ska dem då ha resurser då? Tänk om det blir en ledig plats om 1 månad?

Vi ska ha möte imorgon för att det nya dagiset skulle få information från det gamla dagiset men vi ska ringa till rektorn på gamla dagiset och säga att dem inte behöver komma för han ska få byta dagis.
    Jag tycker du ska kräva en plats på storbarn om det är så att ni är överens om att han borde vara där. De kan faktiskt ta hand om ett barn mer där om det är så att din son tyr sig till dessa barn, om han är mogen för sin ålder osv. Och om nu alla först blir torra på storbarnsavdelningen på er förskola och din son är så gott som torr tycker jag att det ger ännu mer anledning. Och ja, att umgås med äldre barn är ju bara utvecklande medans det blir tvärtom med yngre barn.

Lycka till TS

• Dr Mupp
    Mara skrev 2010-09-05 09:53:40 följande:
    Jag tycker det låter hårt. Finns ju barn som inte är torra förrän de är i 6-årsåldern. Ska de då få gå på småbarnsavdelningen fram tills det är dags för skolan?
    Fast det handlar ju då om barn med nån typ av problematik i bakgrunden och dessa barn brukar man ju göra undantag för. Normala friska barn är torra iaf dagtid när de är 6 år.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Charlotte85

Tycker att det låter väldigt konstigt, ett barn som är 4år ska gå på en "stor" avdelning eftersom barnet inte utvecklas på en "liten".
    Att dom inte har resurser är skitsnack, har man inte plats för ett barn så har man inte. Varken på stor eller liten avdelning. En sak är om barnet redan går på en liten avdelning och är född sent på året, då kanske h*n får vänta någon månad.
    Dessutom är talpedagoger något som är förskolans skyldighet när barnet kommer till en viss ålder eftersom det tar ett tag för barnet att lära sig innan h*n börjar skolan.

Håller inte med dom som skriver om att h*n borde fått gå på stor avdelning och sen flyttas till liten om det inte funkar.
    Barnet mår inte bra av alla inskolningar, speciellt inte att först lära känna fröknar, barn och lokal och bli trygg med allt detta och sen helt plötsligt behöva börja om från början på en ny avdelning!

När det gäller blöjan så är det INTE ENBART föräldrarnas ansvar att göra barnet blögfri!
    Pedagogerna ska uppmuntra, leda och lära, och det gäller alla områden!
    Om det är så att ett barn har blöja av vissa orsaker när h*n börjar på en avdelning så finns det sätt att lösa det på. Man kan lätt gå till en liten avdelning och byta, man kan köpa in ett nedfällbart skötbord som sitter ovanför barnens toalett osv.

Tycker att du ska ringa chefen för barn och omsorgsavdelningen i din kommun och förklara hur läget är
    och kräva en förklaring!

Hoppas allt löser sig till det bästa för er och ert barn!

• Fimpen72

Tycker det låter helt sjukt.
    Blöjfriheten har ju massor med hur dagis hjälpt barnet också.
    Ofta är ju barnen där från kanske 7på morgonen till 16.00...
    Mina var torra dagtid från 13månader men tror du fröknande hade tid att sätta dem på pottan eller följa dem in när de ville kisse. Nope!

Mina två var också sena med språket men skulle definivit inte vuxit i det när barnet umgås med mindre barn.
    Mognad är väl mer än tal och blöja?!!
    Min dotter började inte prata förrän hon var två men var oroligt mogen för sin ålder.

Jag skulle nog söka mig till en förskola där de ser individen inte regler där man måste vara torr en viss ålder eller kunna uttala saker på ett visst sätt.

• That is life

Vi var på mötet och fick mer information om detta. Och dem ansåg sig inte kunna ta hand om honom på rätt sätt och att dem tror att han skulle bli retad för språket och för att han inte är helt torr än.
    Men tyvärr så har vi fått ett bakslag så nu vägrar han igen toan men vi har pratat med bvc och hon tyckte att han skulle vara utan blöja hemma och ha blöja på dagis eftersom det troligen har blivit för mycket på en gång för honom sen när det går bättre hemma och han har tryggheten på dagis så ska vi börja där oxå.

Vi har bestämt att vi ger det en chans och ser om det blir bättre men går det bakåt så försöker vi få ett annat dagis. Pratade med kommunen och det är fullt överallt så det var omöjligt att få en ny plats just nu.

Men vi är ju inte helt nöjda med hela denna situationen som har blivit. Hoppas bara att man gör det rätta för min älskade unge.

Charlotte85 skrev 2010-09-07 17:58:27 följande:
    När det gäller blöjan så är det INTE ENBART föräldrarnas ansvar att göra barnet blögfri!
    Pedagogerna ska uppmuntra, leda och lära, och det gäller alla områden!
    Om det är så att ett barn har blöja av vissa orsaker när h*n börjar på en avdelning så finns det sätt att lösa det på. Man kan lätt gå till en liten avdelning och byta, man kan köpa in ett nedfällbart skötbord som sitter ovanför barnens toalett osv.
    Håller med dig till fullo.
    L 060725 & H 091104
  • Fimpen72

Usch. Det är väl ändå pegagogernas jobb att se till att barn inte blir retade.
    Båda mina tvillingar har glasögon och talfel men ingen har retats.

Är talfelet väldigt stort kanske du kan se om det finns spec språkförskola där de kan ta bättre hand om hans behov.Grannes pojke och en jobbarkompis dotter har gått på specialla språkförskolor..
    Att din pojke går hos logoped antar jag?

• Söta Nasse

det är väl jättebra. han ska väl vara där han får mest hjälp och stöd inte där han bör vara enligt sin ålder.

När vi skolade in barnen i maj så började han på stora avdelningen, men fröknarna sa bara någon dag efteråt att det kanske är bättre att han går på mellanavdelningen, då den passar honom bättre. De var så försiktiga med att säga det. Kanske många föräldrar som tar illa upp.

Men huvudsaken är ju att ens barn går på en avdelning där de passar in bra och får den hjälp de behöver.
    Jag vet ju själv att min son inte är tidig i utveckligen även om han ligger precis på medel. Han är dock väldigt blyg i början och har lite svårt att ta sig in i gruppen. Men sen när han väl är där är han som alla andra barn.

Så ts tänk på vad ditt barn behöver och inte på vad han bör kunna eller vilken ålder han har. Han kommer nog ikapp ska du se. Värre sedan när de börjar skolan. Då ska de ha hjälp.

♥ Flyttat till Täby ♥
  • That is life

Det enda sonen säger är nej, usch, där (de), min, va e de. Men det är det enda han säger. Ibland säger han mamma och pappa men inte ofta.

Ja han går hos en logoped men inte mycket hjälp man får där. Vi var senast där i mars-april. Hon kollar stort sett bara förståelsen och uppfattningen men det är just det som är problemet han förstår väldigt bra och uppfattar väldigt bra det är talet som är problemet. Har sagt det till henne hela tiden att det bara är talet som är problemet. Vi har kört mycket på att använda lite tecken men det skiter sonen totalt i han härmar inte ens det.

L 060725 & H 091104
Svar på tråden Sonen nerpetad från dagis till småbarnsavdelningen :-(