vattenkokare?
e det en bra investering?? nappflaskor o dyligt ska ju steriliseras hela tiden, o du funderar ja på att köpa mig en vattenkokare istället för att stå o koka vatten på spisen flera ggr dagligen! vad säger ni?
e det en bra investering?? nappflaskor o dyligt ska ju steriliseras hela tiden, o du funderar ja på att köpa mig en vattenkokare istället för att stå o koka vatten på spisen flera ggr dagligen! vad säger ni?
Vattenkokare är superbra när du ska göra te!!!!
Klart du ska köpa en!!!
Nappar, flaskor och liknande behöver INTE kokas varje dag!!!
OM du kokar dom så måste du koka i kastrull och bubbelkoka i 5 minuter. Jag har kokat allt direkt när vi köpt det. Sedan inget mer. Jo....napparna har jag rengjort en gång och sedan kokat dom.
Man du kommer INTE koka varje dag!
Så mitt tips, klart du ska ha en vattenkokare...jättesmart till te!!!
Bra köp!!!!
Tummen upp för vattenkokare
Jättesmidigt med vattenkokare. Jag värmde vattnet till ersättningen där. Att tänka på är som Jenny säger det ska koka i 5min om man vill vara säker. Så då funkar den inte heller till ersättning om man inte vet kvaliteten på vattnet. Jag kokade flaskor mm varje dag tills Amelie var 3-4mån. Sedan ca 1g i veckan. Nu gör jag det när jag känner behov för det.
Sedan är de ju inte så dyra heller.
Hade ALDRIG klarat mig utan vattenkokare! Det bästa inköpet (tillsammans med tvättmaskinen!) vi gjort! Man kan ju koka upp vattnet där och använda när man lagar mat också eftersom det går mycket fortare att koka upp i den än på spisen.
Jennies Brunflo: om man ger nyfödda ersättning så ska flaskorna kokas efter varje gång för säkerhets skull. Jag gjorde inget annat än kokade flaskor och matade (ammade först dessutom) och sparade ganska mycket tid på att koka upp vattnet i vattenkokaren innan jag hällde det i kastrullen. Sedan Alma var 4 månader har vi inte kokat vare sig flaskor eller nappar en enda gång.
jaha..för jag har varit barnvakt hos en familj. och de gjorde som så att de kokade upp vatten o sedan hällde de det kokande vattnet i nappflaskorna, på nappar o dyligt nån gång om dagen för att rengöra... men det e ingen ide eller??
Drciker inte te, så att ha det för teets skull är ju ganska onödigt ;)
Hidden Angel: när bebisarna är lite äldre 8 i alla fall 4 månader) så behöver inte vattnet kokas alls men då är vattenkokaren bra eftersom den värmer upp vattnet.
Det har väl en viss effekt att bara hälla kokande vatten i flaskor och låta dem står men ska man sterilisera ordentligt så ska de koka i några minuter. Om du inte dricker te eller kommer att använda vattenkokaren till annat så tycker jag att det är en onödig investering.
Man kan ju blanda välling (och ersättning om du inte ska amma) med en blandning av kallt och vamt vatten men jag gör det alltid i micron. Enklast så tycker jag.
Har du ingen micro (eller vill inte använda den till detta) så är nog inte vattenkokaren så dum att ha. Den sparar ju el och går fortare än kastrull.
Lycka till med bebben!
Vi använder vår vattenkokare jättemycket. Så för oss var det en dunderinvestering. Alltid när jagi ska koka pasta, ägg eller vad som helst har jag bara i lite vatten på botten kastrullen som börjar koka medans plattan blir varm. Resten tar jag från vattenkokaren. Spar både tid och energi. Te dricker vi inte så mycket, men den blir som sagt använd ändå.
Nu är Marcus så stor att vi inte behöver koka vattnet till ersättning, men tidigare kokade jag det i vattenkokaren. Jag hade nämligen ingen aning om då att vattnet måste koka i 5 minuter. På BB sa de bara att vattnet skulle vara kokt och att jag kunde ha kallt kokt vatten i kylskåpet och blanda ersättningen med. Eftersom ersättning kan förvaras färdigblandad (om det är gjort med kallt, kokt vatten) i kylskåp 6-8 timmar skakade jag alltid i ordning en ny flaska efter varje gång han ätit, så fanns det alltid färdigt att bara värma i micron.
Hur som helst har Marcus inte tagit någon skada av att jag inte kokade vattnet i 5 minuter, utan använde vattenkokaren (skulle ju fått ont i magen om det varit några problem). Jag blev jättenervis och frågade på BVC nu när jag hörde detta om att det ska koka en viss tid. De sa att om man vill sterilisera något skall det ligga i kokande vatten 5 min (nappar, flaskor etc), men bakterierna i själva vattnet dör tydligen direkt när det börjar koka. Om det stämmer bör man ju kunna använda vattenkokaren som jag gjort???? Ja, jag vet inte, men så sa de på mitt BVC i alla fall.
Det finns billiga vattenkokare, så det behöver ju inte vara en jätteutgift att testa. Vår kostade 199 kr och funkar hur bra som helst.
Smart det här med att koka vatten i vattenkokaren medan plattan blir varm!
tack för tipset, Lindut!
Om man vill sätta termostaten ur spel i vattenkokaren kan man öppna locket lite. Då kokar det en bra stund.
Det blir inte sterilt av att koka saker....de blir bara väldigt rena och många bakterier dör men inte alla. För att få ngt sterilt så måste ni autoklavera det i 120 grader i över en timme.
Vad är autoklavera????
Det räcker i vilket fall som helst att koka eftersom det inte är bra att ha det "för" sterilt.
Autoklavera gör man i en autoklav (nähä..??), det är en apparat där trycket och temperaturen ställs in. Men en sån har iallafall bara jag sett på labbet. Det kan inte vara nödvändigt att sterilisera allt.
Nje just det skulle ni ha allt sterilt så skulle era bebisar få slag på dagis
Vattenkokare är guld värt för oss..
Både för te, varm choklad som min man är förtjust i och även när man gör ersättning till barn.
Då kan man koka vattnet och låta det svalna en liten stund innan man blandar ersättningen direkt i flaskan.. Om det fortfarande är för varmt så kan man ställa flaskan en liten stund i ett kallt vattenbad tills den uppnår lagom temperatur..
Medans flaskan svalnar kan man hämta bebis och eventuellt byta om det har hänt en liten bajsolycka eller så..
Jag provar alltid på handen för att kolla temperaturen.. Om du bränner dig så lär barnet garanterat också att göra det...
Vattenkokare är nästan ett måste om man ger sitt barn ersättning! När vi började ge vårat barn ersättning så stod vi o kokade vatten i kastrull på spisen, vilket tog jättelång tid, eftersom det ska svalna sen..
Sen köpte vi vattenkokare och kokar och häller upp på tillbringare, som får stå o svalna ett tag. Sen har vi den i kylen, så är det bara att hälla upp på flaska o värma i micron.
Vi kokar bara flaskán direkt när vi köpt den, och sen lite emellanåt. Skulle man stå o koka flaskorna VARJE gång, så skulle det ta alldeles för lång tid.
Vi har gett vårat barn ersättning i 5 månader nu, och hon har inte mått dåligt för att vi inte har kokat flaskorna varje gång...