Inlägg från: Lindut |Visa alla inlägg
  • Lindut

vattenkokare?

Vi använder vår vattenkokare jättemycket. Så för oss var det en dunderinvestering. Alltid när jagi ska koka pasta, ägg eller vad som helst har jag bara i lite vatten på botten kastrullen som börjar koka medans plattan blir varm. Resten tar jag från vattenkokaren. Spar både tid och energi. Te dricker vi inte så mycket, men den blir som sagt använd ändå.

Nu är Marcus så stor att vi inte behöver koka vattnet till ersättning, men tidigare kokade jag det i vattenkokaren. Jag hade nämligen ingen aning om då att vattnet måste koka i 5 minuter. På BB sa de bara att vattnet skulle vara kokt och att jag kunde ha kallt kokt vatten i kylskåpet och blanda ersättningen med. Eftersom ersättning kan förvaras färdigblandad (om det är gjort med kallt, kokt vatten) i kylskåp 6-8 timmar skakade jag alltid i ordning en ny flaska efter varje gång han ätit, så fanns det alltid färdigt att bara värma i micron.

Hur som helst har Marcus inte tagit någon skada av att jag inte kokade vattnet i 5 minuter, utan använde vattenkokaren (skulle ju fått ont i magen om det varit några problem). Jag blev jättenervis och frågade på BVC nu när jag hörde detta om att det ska koka en viss tid. De sa att om man vill sterilisera något skall det ligga i kokande vatten 5 min (nappar, flaskor etc), men bakterierna i själva vattnet dör tydligen direkt när det börjar koka. Om det stämmer bör man ju kunna använda vattenkokaren som jag gjort???? Ja, jag vet inte, men så sa de på mitt BVC i alla fall.

Det finns billiga vattenkokare, så det behöver ju inte vara en jätteutgift att testa. Vår kostade 199 kr och funkar hur bra som helst.

Svar på tråden vattenkokare?