Inlägg från: calle555 |Visa alla inlägg
  • calle555

Spök-web-cam

Är det inte märkligt att spöken extra ofta visar sig i webbkameror med taskig upplösning, reflexkänsliga små linser och kraftig komprimering som alla ger upphov till artefakter i bilden?

• calle555

Hmm, man kanske skulle ta och sätta upp en GHOSTCAM här hemma. När vi sedan gått och lagt oss kan ni sitta och spana på vilka vidunder som smyger omkring.

• calle555

Mamma till Anton:

"Är det bara jag som inte kan se spöken på webcam? Ser ju ingenting... "

Nejdå. Jag ser inte heller några spöken.

Det finns flera anledningar till att det i en webcambild kan synas saker som inte finns i verkligheten:

- kompressionseffekter
    - ljusreflexer
    - CCD-brus
    - kamerans mjukvara som försöker anpassa sig till olika ljusnivåer
    - etc

Om man vet om det samt att det inte finns ett enda vetenskapligt bevis för spöken så blir det väldigt svårt att övertyga sig själv om att det där flimrandet är ett spöke.

• calle555

"Glädjedödare!!!! *smiley-som-räcker-tunga*"

Ja, tyvärr.

Att vissa faktiskt blir lyckliga av att tro på saker som inte finns är det stora dilemmat för en skeptiker och ateist som mig.

Å andra sidan tycker jag att naturen är tillräckligt full av mysterier som den är. Jag menar, varför sitta och försöka se spöken på en suddig webcam när det finns så många alldeles verkliga gåtor att lösa?

Men nu gled jag nog från ämnet. Jag får nog starta en skeptiker-tråd om jag ska vara här inne i Ockult och härja.

Svar på tråden Spök-web-cam