• Meteorite

Vad är dreamfeed? Hur gör man?

Läser här och var om föräldrar som ger sina barn "dreamfeed" och uppfattar det som att man "tussar" i dem en extra slurk när man själv går och lägger sig för att i bästa fall förlänga natten.
    Men hur gör man?
    Om jag skulle lyfta upp sonen för att mata skulle han garanterat vakna till litegrann. Det kan väl inte vara meningen? Ska tilläggas att han äter ersättning, vilket innebär att det inte är ett alternativ att liggamma i sängen.

Input?

• Svar på tråden Vad är dreamfeed? Hur gör man?
  • Sjuan

Vi gjorde detta med sonen från ca 4 mån ålder till 8 mån. Gick in vid 22,30 typ, lirkade bara in flaskan i munnen medan han sov och så åt han . Fungerade superbra. Sen är det ingen katastrof om han vaknar till, det hände ibland, men då somnade han om snabbt igen.

Idén kommer från Baby Whisperer, om du vill veta mer rekommenderar jag boken "Baby Whisperer solves all your problems" av Tracy Hogg. Där står om dream feed och massor annat bra!

• anyXX

Jag gjorde som ovanstående fram till sonen slutade äta på nätterna... flaskade också och visst vaknade han till lite, annars kunde han ju inte äta, men han somnade om direkt igen.

Iris 080308 & Nils 100319
  • Meteorite

Aha!
    Hur mycket upplevde ni att natten förlängdes av manövern? Hur sov era små före respektive efter att ni började med dreamfeed? När slutade de äta på natten?

• Sjuan
    Meteorite skrev 2010-09-06 14:18:05 följande:

Aha!
    Hur mycket upplevde ni att natten förlängdes av manövern? Hur sov era små före respektive efter att ni började med dreamfeed? När slutade de äta på natten?

Svårt att svara på eftersom jag slutade amma samtidigt, och dessutom tog bort nappen som jag fått springa in och stoppa dit 40 ggr/natt. Men från att ha vaknat ungefär varje timme för napp eller amning vid knappt 4 mån ålder till att äta dreamfeed på kvällen och sen ytterligare ett mål vid typ 4 + kanske 1-2 ytterligare uppvak. Vid 5 mån tog vi bort 4-målet eftersom han började sova över det/eller somna om mycket snabbt utan mat (räckte att lägga honom tillrätta). Vid ca 8 mån trappade vi ut dreamfeed genom att ge mindre och mindre varje gång.
  • Petra87

Jag kör med Dreamfeed på min son som nu är 6,5 månad.. började med det när man var ca 3-4 månader.. Han somnar vid 18-19 nån gång och då gör vi så att han får välling i soffan, vi går och byter på honom och sen lägger honom i hans säng. Han vänder på sig, stoppar in tummen och somnar.. Sen vid 22-23 när vi ska går och sover så byter vi blöja på honom och ger honom välling. Då är han ju vaken och blir ledsen när vi byter men när han fått välling så somnar han om och sover fram till 8-9 på morgonen.

Jag tycker inte det är så krångligt.. man får inte krångla till det bara.. Det gör inget att de skriker och blir ledsna. Vi byter alltid blöja då för då har han ju kissat sen han somnade första gången. Då sover han lägre på natten.

Hoppas det går bra för er!

Svar på tråden Vad är dreamfeed? Hur gör man?