• trötta mamma

Vad passar jag för ögonskugga?vet inte sjl:(

jo jag undrar vad för ögonskugga jag passar då jag tycker ingen passar och jag blir fulare:( och bruncreme oxå hittar ingen som täcker ordentligt jag vill gärna ha en som är riktigt fet och trög,då tycker jag den täcker ,då jag har mycket finnar och småskit,jag vill gärna ha en finnfri ansikte,någon som kan tipsa vart man kan köpa och kostar tacksam för svar:))

• Svar på tråden Vad passar jag för ögonskugga?vet inte sjl:(
  • Mrs staar

ja det är ju svårt att säga när man inte ser dina färger på nån bra bild.
    men överlag.. har du bruna ögon så ska du ha en ögonskugga med ljusa, klara färger som tex blå, grön, ljusgrå ja du förstår.
    har du blå ögon så ska du ha en brun/guldig ögonskugga.

• Vickan I

Mitt tips är att gå till ex make up store och fråga vad de rek för färger, så tittar de på din hudton och ögonfärg etc. Om du har råd och tid kan jag verkligen rek att ta en sminklektion där (när jag gjorde det kostade det 500 kr och då fick man ta produkter för den summan också). Då visar de hur man lägger en bra make, vad man ska tänka på och massa bra tips. Iaf för oss som inte känner oss så bra på det här med smink.

Jag var allergisk som ung och använde aldrig smink pga det. I vuxna dar kunde jag ha det, men visste ju inte hur man gjorde istället.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • trötta mamma

jo vet att dom finns make up store,men grejen är att dom anställer  19åringar vad vet dom liksom,vill ha en proffs inte vem som helst hellre är jag på fl och frågar får jag  ut mer isåfall, men jag har testat blå/grön ser ut som 2 blåtiror(lol) tack för tipset,men få se om det är fler som skriver

• lillan1975

Du kan även gå in på Åhlens el Nk och även kicks har så dem visar vad som passar en.

Du är kanske ovan att använda smink, ta lite i taget så vänjer du dej.

Du måste även ha bra rengörings krämer så du blir av med fiinarna el sluta stressa äta fet mat mm.

Lycka till

• trötta mamma

aa ok tack för tipset:))

• Furie

Inget har hjälpt mot mina finnar annat än p-piller (Yaz). Idag är jag helt fri från finnar, bara lite ärrig hy kvar men den fixar jag med Maybellines Dream Satin Liquid foundation. Tycker den är jättebra, och när jag hade finnar använde jag Maybellines mousse-foundation. Täckte jättebra!

Ang ögonskugga är använder jag bruna nyanser när jag vill vara neutral (gröna ögon) och allt annat utom blått annars. Är gammal gothare så använder rätt tung ögonmake fortfarande och har inga direkta hämningar vad gäller ögonskugga

Tycker du gör rätt i att gå till ett proffs om du vill se naturligt vacker ut. De vet ju bättre än någon annan och ser på dig vad du passar i

• mrs holiday

Jag tror att de allra flesta passar i neutrala nyanser på ögonskugga, som beigeaktiga, ljusbruna, brons osv. Även om man håller färgerna väldigt neutrala får man en fin sminkning som framhäver ögonen snyggt om man skuggar på rätt sätt, som att hålla ögonlocket i en ljusare nyans och i ytterkanterna av ögonen använda en något mörkare nyans.

När det gäller foundation måste du nog gå till någon butik, som Kicks eller Make up store, och få den ordentligt utprovad. Mitt tips är att be om ett litet prov innan du bestämmer dig, för att känna hur det blir när du själv sminkar dig och hur den sitter över en hel dag. En foundation kan kosta allt från c a 150 kr upp till närmare 500 kr. Jag har provat många olika foundations och för min del lägger jag hellre ett par hundralappar mer och blir riktigt nöjd, eftersom en fin hy är det viktigaste i en makeup enligt mig.

• Migrän

jag tror du ska fokusera mindre på vilken färg ögonskuggan har och mer på hur du kan applicera den. Det brukar nämligen vara där problemet ligger och inte i själva färgen. Tips på bra täckande foundation är mac:s studio fix den täcker riktigt bra, är dock inte att rekommendera om du har torr hy. 

Ett annat jättebra men ofta bortglömt tips för en snygg makeup är bra borstar, det gör allt mycket enklare och snyggare. 

• rockdoll

Bruna och beige nyanser kan alla ha -Det handlar bara om hur man applicerar skuggorna.

För att framhäva din ögonfärg ska du använda kontrastfärger.

Blåa skuggor framhäver bruna ögon.
    Rosa/cerise skuggor framhäver blå ögon.
    Varma lila skuggor framhäver gröna ögon.

Grått och silver är också färger som alla kan ha, bara man vet hur man ska applicera dom.

Svar på tråden Vad passar jag för ögonskugga?vet inte sjl:(