Inlägg från: Wishonastar |Visa alla inlägg
  • Wishonastar

Hur får ni dagarna att gå?

Har en liten fråga; Hur får ni som är föräldralediga dagarna att gå?

Är mammaledig med min 19 veckor gamla dotter och springer på väggarna! Hon sover i genomsnitt ca två timmar per dag så det är fullt upp från 7 på morgonen till 22 på kvällen då hon, vanligtvis, vaknat upp och grinat sista gången för natten.

Bor i lägenhet så det blir inget "påtande" i trädgården och hon totalvägrar vagnen så våra mysiga långa promenader är ett minne blott...

Känner mig som en dålig förälder eftersom det känns som att jag ska leka och gosa med henne hela dagarna, men jag orkar inte! Efter att hon sovit en av sina 20 minuters perioder så har jag hunnit fylla tålamodet lite men inte så det räcker tyvärrSkäms

Hon kan sitta i babysittern medans jag diskar eller lagar mat, såvida det inte tar för lång stund, och gillar att kolla på TV (ännu mer ångest för mig som mamma...) och att ligga i babygymet. Men jag kan ju inte göra något! Inte om jag inte är beredd på att bli avbruten var tionde minut. För att inte tala om att jag får ångest över att lämna över ansvaret på pappan (hon har börjat rata bröstet till förmån för flaska), tänker att "det är ju synd om honom när hon är jobbig".

Blev värsta terapiinlägget detta men jag behöver bara tips på vad man kan göra med en baby, kan ju inte baka sockerkaka jämt Obestämd 

Ha det gött!

• Svar på tråden Hur får ni dagarna att gå?
  • Wishonastar

Tack goa ni för tips och råd!

Vad det gäller bärsele så har jag både det och bärsjal. Och en gammal ryggskada... Kan vara därför det känns väldigt betungande ibland. Vill gärna bära henne men klarar det inte några långa stunder på grund av kronisk värk tyvärr.

Vad det gäller sömn så ligger jag alltid jämte henne i sängen, i vissa fall i vår säng om hon vilar i sin egen, men det hjälper inte. Ibland vaknar hon och gallskriker ibland vaknar hon efter 20 minuter och är jättepigg, har testat "allt". Enligt BVC så är vissa barn såna, hon är ju pigg och glad så jag kan inte klaga direkt...

Det jag menar med att inte hinna med något är det vanliga, att handla, gå på stan och göra ärenden (om jag inte har med mig selen förstås s.o.), hushållssysslor men främst av allt VILA! Att bara kunna slänga sig på soffan och ta det lungt och samla kraft. Så jag menar väl motsatsen till att göra något egentligen. 

• Wishonastar
    meghan26 skrev 2010-09-10 19:50:08 följande:
    Känner igen mig i lite av det du beskriver!

Min dotter HATADE att ligga i sin vagn som nyfödd. Så vid 3,5 månad bytte vi från liggdelen till sittdelen men la in åkpåse som gjorde den mysig. Oj vilken skillnad! Plötsligt kunde hon titta ut! Visst att hon hade stunder som var PEST men så fort hon var stor nog att sitta framåt löste det sig. Plötsligt kunde man ta sig ut på promenader när hon var vaken! Vad har ni för vagn? Använder ligg- eller sittdel? 
    Så skönt att jag inte är ensam! Använder liggdelen än så länge men nu tror jag faktiskt att vi får ta och ändra Glad. Hon är bara någolunda nöjd när vi tar ner suffletten och hon kan titta ut på alla träd och så, man märker att hon är uttråkad!

Men sömnen är det jobbigaste, eftersom hon inte sover så har hon ju inget tålamod att göra saker (då menar jag inga avancerade saker utan typ ligga på mage och leka i babygymet). Vi har testat babysim men hon började skrika hejdlöst och fortsatte tills hon somnat i selen 30 minuter senare... då blir man lite avskräckt! Men maken lovade prova igen om någon vecka. Modiga man...

Känns lite konstigt att redan längta tillbaka till jobbet men jag har förstått att jag faktiskt inte är ensam om detta, det är bara så jävla tabu att säga det som mamma tyvärr.
Svar på tråden Hur får ni dagarna att gå?