Inlägg från: MrsEnglund |Visa alla inlägg
  • MrsEnglund

Hur får ni dagarna att gå?

Jag tycker veckorna går fort, men då har jag en son som tycker om att åka vagn och sover ganska bra om nätterna samt tre pass på dagtid om ungefär en halvtimma upp till en och en halv timma.
    Han är lång och växte ur liggvagnen innan 6 månader. Så vi bytte till sittdelen och nu är han mycket gladare. Kan hända ibland att han inte har lust alls och då får han sitta i sjal en stund och lugna ner sig och ofta kan jag sätta tillbaka honom i vagnen igen efter en stund.

Måndagar träffar jag en mammagrupp, vi brukar luncha, promenera eller mötas på BVC för olika informationsträffar. Det är jättekul att träffa tjejerna och se deras söner växa. Vi är 8 tjejer med varsin son.
    Tisdagar är jag "ledig". Brukar bli att jag städar lite hemma, bakar bröd, tvättar kläder och lite sånt. Kanske tar en promenad till vårt lokala centrum, eller åker och hälsar på min syster som också är mammaledig.
    Onsdagar har jag vovven hemma. Han är hos en dagmatte de andra dagarna. Då blir det en långpromenad.
    Torsdagar är det babysim. Även om det bara är en halvtimma så räcker det nog som aktivitet för hela dagen.
    Fredagar är jag "ledig" igen. Samma som tisdagar typ.

Känn inte skuld för att du inte alltid leker med dottern och att hon får titta på tv. För att bli en bra mamma behöver du ju få energi också. Min son tittar på tv när jag äter frukost och ibland om vi äter middag framför tv'n.
    Du skriver att du inte hinner göra något. Vad är det du skulle vilja hinna göra?

Jag tyckte också det var tufft att hela tiden bli avbruten när man gjorde något, men på nåt sätt har jag accepterat att det är så det är. Jag försöker fokusera på att jag är hemma för att ta hand om min son och allt utöver är en liten bonus.

• MrsEnglund

en ltien grej till...

varför får du dåligt samvete att lämna över till pappan? Är inte han också förälder till ert barn? Du är ju hemma hela dagarna med dottern och kan behöva en liten andningspaus. Vill inte pappan umgås lite med dottern efter en dag på jobbet?

Svar på tråden Hur får ni dagarna att gå?