• iv0505

Hur grov är min pco egentligen?

Nu skriver jag en liten lista här på hur allt sett ut under åren :)

-2002 började min mens och var relativt regelbunden hela tiden, kunde hoppa med några dagar.
    -2005 började jag äta p-piller
    -Oktober 09 slutade jag med p-piller och mensen kom regelbundet och helt som den skulle med mensvärk och allt i ca 3-4 månader, sen försvann den och jag kollade upp mig hos gyn.

För ca ett år sen var jag litelite överviktig men har nu gått ner 11 kilo, jag har ingen värre kroppsbehåring eller något annat av pco symptomen.

Jag hade ett pärlhalsband på vänster äggstock, men hur grov kan den vara egentligen?

• Svar på tråden Hur grov är min pco egentligen?
  • stor grön drake

alltså, PCO i sig (äggstockstillståndet) är varken ovanligt eller i sig direkt fertilitetshämmande.

det räknas som PCOS när man har de andra symptomen med som du nämner, även om man inte har uppenbara pärlhalsband. Hur allvarligt ditt är kan en gynekolog svara bäst på.

• LiselottePCOS

Har du fått tillbaka mens? 

Be annars läkare kolla dina hormoner med blodprov. Läkaren kan sedan  ge bätt svar på hur du mår, be läkaren förklara vad hormonvärdena innebär.  Är han / hon riktigt skicklig kan personen se båda dina äggstockar.

Äggstockarna är nomalt inte större än ca 2-3 cm och maskformadebihang.Som en  skalad paranöt ungefär eller  två översta lederna på lillfingret.

• iv0505

Jag äter p-piller nu så mensen kommer varje månad som den ska, känner även av eventuell ägglossning med ömma bröst och stickningar i "tjejmagen" 2 veckor innan mens.

Skulle gärna sluta med p-pillrena bara för att kolla om jag faktist har PCO men känns ändå onödigt eftersom ifall det är pco så måste jag väl vänta tre månader innan jag kan börja med dom igen.

• stor grön drake

om enda orsaken att sluta med p-piller är att kolla om du har PCO så gör inte det. Inte för att du behöver vänta 3 månader (har jag aldrig hört förr) utan för att vid p-piller stopp kan kroppen uppföra sig korrekt några månader "av bara farten", har iaf min gynekolog sagt.

Däremot är det ju bra att ha i minne när mman börjar med bebisverkstad, så att man kan kolla upp det då. PCO behandlas bäst med p-piller om man inte önskar bli gravid.

• anna h29
    stor grön drake skrev 2010-09-05 21:18:10 följande:
    om enda orsaken att sluta med p-piller är att kolla om du har PCO så gör inte det. Inte för att du behöver vänta 3 månader (har jag aldrig hört förr) utan för att vid p-piller stopp kan kroppen uppföra sig korrekt några månader "av bara farten", har iaf min gynekolog sagt.

Däremot är det ju bra att ha i minne när mman börjar med bebisverkstad, så att man kan kolla upp det då. PCO behandlas bäst med p-piller om man inte önskar bli gravid.
    Precis - "kroppen kan uppföra sig". Jag blev gravid direkt efter p-pillerstopp och fick inte ens tillbaka mensen. Jag har också pcos i grunden. Detta beror troligen på att hormonnivåerna stabiliseras av p-piller och östrogenet höjs och därmed "vinner" över testosteronet som hos pcos:are hämmar naturlig ägglossning.
  • LiselottePCOS

IVO505: missförstod dig kanske. När man ta p-piller kommer ingen ägglossning. Då gör p-piller att kvinan får mens  fast att ägglossningen inte sker.  Det är en konstgjord mens kan man säga.

Svar på tråden Hur grov är min pco egentligen?