• Julies

Hon hostar hela nätterna, finns det inget att göra?

Vår dotter fyller snart två år och varje gång hon åker på förkylning blir hon väldigt påverkad i luftvägarna. Vi har fått åka in flera sena kvällar och inhalerat henne på sjukhuset pga krupp. Efter senaste förkylningen i våras hade hon kvar sin hosta i över två månader. Hon hostar lätt när hon anstränger sig men låter inte pipig. Vi har Ventoline men det hjälper ju inte mot hostan. Nu har hon varit förkyld i 10 dagar (sluppit krupp denna gången!) men hostar fruktansvärt mycket. Hon blir väldigt störd i sin sömn pga denna evinnerliga hosta. Jag har provat bromhexin slemlösande hostmedicin men det funkar inte, vi har fått mollipect men inte heller det funkar. VAD ska ví göra? Hon kan inte ha det så här hela hösten och vintern...
    Desperat efter hjälp...

• Svar på tråden Hon hostar hela nätterna, finns det inget att göra?
  • angeni

Jag kommer ihåg att när jag var yngre så har jag fått bricanyl för hosta.

Ett annat tips är en luftfuktar eller vad det heter, eftersom det lätt blir torr luft inne så kanske det fungerar? Hosta brukar ju alltid slå till som värst när man ska sova.

Till mig sa de på sjukhuset när vi åkte in för krupp på dottern i våras att hostmediciner hjälper oftast ingenting till. Prova gärna honungsvatten.

Hoppas det löser sig!

• MrsMia

Låter som mina barn hade det.. Vi hade turen att träffa på en underbar barnläkare på privat praktik (bara att ringa dit och boka tid, du behöver inte gå via vårdcentralen för remiss och det är kostnadsfritt), som skrev ut ett smakfritt pulver som heter singulair. Det ger man en gång om dagen blandat i mat/kräm/yoghurt etc. några veckor. Och oj vad det blev bättre! 
    (Fick även höra att det inte skrivs ut så ofta pga att läkemedlet är dyrt för patienten (men det finns ju ett högkostnadsskydd) fast framförallt för att det är dyrt för vården.
    Man får kanske köra 1-2 kurer per år, sedan blir varje förkylning de åker på mycket mildare. Lycka till! 

• Julies

Mrs Mia! Tack för ditt svar. Jag ska försöka forska lite i detta, för det verkar ju ha hjälpt dina barn!

• Fimpen72

är det torr hosta eller slemmig?
    Jag antar att ni provat Lepheton vilket de brukar skriva ut vid falsk krupp.
    Honung är ju enligt lite studier effektivt mot hosta men det innehåller socker och ger ökad risk för karies.

Provat Cocillana?

• Julies

Fimpen 72; nej vi har inte fått något hostdämpande utskrivet. Läkarna har sagt att det inte skrivs ut till barn under 2 år då det inträffat något dödsfall i USA pga Lepheton. På dagarna är det mest torrhosta men på kvällar och nätter slemhosta, antar att det samlas då...

• Fimpen72
    Julies skrev 2010-09-05 21:43:02 följande:
    Fimpen 72; nej vi har inte fått något hostdämpande utskrivet. Läkarna har sagt att det inte skrivs ut till barn under 2 år då det inträffat något dödsfall i USA pga Lepheton. På dagarna är det mest torrhosta men på kvällar och nätter slemhosta, antar att det samlas då...
    Cocillana är godkänd från 2år (minst 13kg)

MAn bör ju inte dämpa slemmig hosta, kroppen behöver ju få upp slemmet.
    Men slemlösande vore ju bra. Då kanske även hostan lindras.
    Acetylcystein är slemlösande brus men kan inte hitta om det ges till barn.

Annars är det ju att dricka mkt, luftfuktare osv.
    torra slemhinnor i halsen ger bildning av segt slem.
  • MrsMia

Jag skulle aldrig våga ge cocillana till ett barn, det är farligt eftersom det påverkar andningen. En liten feldosering eller om ditt barn är känsligare för medicinen än vad är "normalt" så kan det ske en katastrof.

• Trulis78

Min dotter var precis sådär och vi provade oss igenom varenda hostmedicin på marknaden och höll på att bli galna. Till slut fick jag av en vän rådet att be att få prova medicin mot astma för på barn behöver inte astma göra att dom piper utan många reagerar tydligen precis som min och din dotter. Efter det var problemet löst för vår del. Min dotter hade gått med astma i två år utan att någon i vården reagerat trots att vi sökt upprepade ggr för hosta och andningsbesvär. När jag däremot uttryckligen frågade om det inte kunde vara astma och sa att jag ville att hon skulle få astmamediciner tyckte alla att det var en bra idé. Min dotter hade förresten också kruppanfall på det hela men just den långvariga ständiga hostan var astma och inte krupp. Singulair som någon nämnde ovan är just en medicin som används mot astma. För vår del har vi dock pulmicort och airomir.

• Cizzie

Det låter som förkylningsastma. MIn son har haft det sedan han var 1½ år. Han hostar på nätterna när han blir förkyld så vi kör med Aromir och pulmikort så fort det finns minsta tecken på förkylning. Sedan brukar vi ge lite vanlig hostmedicin så han somnar när det är som värst med förkylningen. VI märker stor skillnad när han får sin astma medicin och när vi har hoppat över den.
    Till oss sa läkare att när vi varit uppe tre gånger med aningsproblem i samband med en förkylning så ger de denna medicin och för oss har det fungerat bra.

• Julies

Cizzie; tack för ditt svar. Det verkar som om flera mammor här har erfarenhet av samma sak och tror att det är förkylningsastma. Jag ska ta upp detta med doktorn nästa gång vi går dit (för det är ju bara en tidsfråga innan nästa besök blir av). Skönt att höra att det finns saker som hjälper!

Svar på tråden Hon hostar hela nätterna, finns det inget att göra?