• elinville

Hjälp! hemmalagad barnmat!! VAd "får" barn äta?? (6½mån bebis)

Har insett hur smidigt (och billigt) det faktiskt är att helt enkelt ta bort lite mat och göra det osaltat till sonen (6½ mån) när man ändå liksom lagar mat. Och han älskar hemlagat! Fast han älskar all mat... Smakportionerna blev aldrig några smakportioner, utan fulla måltider nästan på en gång. Och puréer ratar han, det ska vara bitar i. Älskar bröd, majs (hela) och frukt av alla de slag.
    men då till det jag undrar:

Vi använder ofta burksvamp till vår köttfärssås (det är sånt som alltid är hemma), kan man änvända det i barnmat eller är det för "salt? För visst är det salt och socker i spadet? Man kanske kan skölja?

Kan man använda torkad svamp, typ kantareller?

"får" små barn äta ost? På mackan tex till mellis?

Gjorde havregrynsgröt i kväll och blandade med färskrivet äpple, men sen läste jag att rekommendationen var att ändå ge industriproducerad gröt  för järnet skull. Men om bebisen i fråga äter välling 2 ggr per dygn, får han inte i sig järnet ändå den vägen?

Får man ha vanig komjölk på gröten? (ammar inte)

detta är en jättedum fråga säkert, men får man ha smör på mackan? Det är ju salt i smöret...

Så här ser en matdag ut för min Malte:
    08:00 gröt med fruktpuré + vatten
    12:00 barnmat ( i burkar räknat så blir det en stor burk) + frukt + vatten
    ca 15:00 mellis i form av bröd + frukt eller gröt eller välling
    ca 18:00 gröt med fruktpuré och vatten
    19:00 välling
    03-05 sen blir det oftast en flaska välling någon gång däremellan 03-05

Maja 0707, Malte 1002
  • Svar på tråden Hjälp! hemmalagad barnmat!! VAd "får" barn äta?? (6½mån bebis)
  • Lena

Jag tycker det låter som lite mycket välling/gröt. Jag skulle ersatt med ersättning så det bara blev ett par gröt/välingmål om dagen.

spenat, selleri, rödbetor och annat nitritrikt ska du inte ge. Du ska inte heller ge saltad mat men saltspår är okej som tex i leverpastej. Sen ska du inte ge honung.

• Midsommarafton 77

Enzo har inte fått industriproducerad gröt  överhuvudtaget.
    Jag har gjort alla grötar själv till honom med hemlagade frumtpuréer.
    Detsamma gäller all barnmat och han gillade inte smakisarna.
    Han ville ha mat som smakade och när jag blandade allt ihop till grytor så var det gott.
    Har alltid haft lök, vitlök, kryddor, mjölkprodukter i maten.
    Jag började med gröt när Enzo var nästan 6 månader gammal och lite efter blev det mat.
    Salt hade jag inte i maten innan han var 1år.
    Visst fick han i sig passerade burktomater, men är ju inte så mycket salt i det, men använde inte saltkaret eller buljong i maten.

Enzo april 2009
  • elinville
    Lena skrev 2010-09-05 22:24:58 följande:
    Jag tycker det låter som lite mycket välling/gröt. Jag skulle ersatt med ersättning så det bara blev ett par gröt/välingmål om dagen.

spenat, selleri, rödbetor och annat nitritrikt ska du inte ge. Du ska inte heller ge saltad mat men saltspår är okej som tex i leverpastej. Sen ska du inte ge honung.
    Tack för din "input" Varför är ersättning bättre menar du? Är det inte bättre att ge ett mål lagat till, precis som vi andra i familjen? Är välling och gröt same, same but different?
    Maja 0707, Malte 1002
  • elinville
    Midsommarafton 77 skrev 2010-09-05 22:30:18 följande:
    Enzo har inte fått industriproducerad gröt  överhuvudtaget.
    Jag har gjort alla grötar själv till honom med hemlagade frumtpuréer.
    Detsamma gäller all barnmat och han gillade inte smakisarna.
    Han ville ha mat som smakade och när jag blandade allt ihop till grytor så var det gott.
    Har alltid haft lök, vitlök, kryddor, mjölkprodukter i maten.
    Jag började med gröt när Enzo var nästan 6 månader gammal och lite efter blev det mat.
    Salt hade jag inte i maten innan han var 1år.
    Visst fick han i sig passerade burktomater, men är ju inte så mycket salt i det, men använde inte saltkaret eller buljong i maten.
    Precis så jag tänkt! Tack
    Maja 0707, Malte 1002
  • lia76

Jag hade tänkt ge mina barn hemlagad gröt men BVC avrådde mej från att ge dem det varje gång jag gav dem gröt. Industrilagad gröt innehåller mer näring, vitaminer och sånt som barn behöver få i sej.

Jag tycker ditt matschema ser helt OK ut bortsett från att du skulle kunna ge mellanmål klockan 14 istället för 15 och sen lite middag vid 16 ev. 17. Och du behöver då inte ge gröt eller välling som mellanmål, utan ge smörgås, fil, yoghurt, omelett osv istället.
    Då tycker jag du slår ihop det och ger gröt klockan 19

Det barn under 1 år inte ska äta är spenat, rödbetor, bladselleri, rabarber, nässlor och mangold, eftersom de innehåller nitrat som kan omvandlas till nitrit som i sin tur kan försvåra syreupptagningen hos små barn. 

Du behöver heller inte bry dej om ifall livsmedel innehåller salt (om det inte är överdrivet saltat som kassler och kanske falukorv). Annars är det fritt fram med salt i maten. Du ska dock tänka på att inte salta maten själv som barnet ska äta.

(=
  • elinville
    lia76 skrev 2010-09-06 00:31:54 följande:
    Jag hade tänkt ge mina barn hemlagad gröt men BVC avrådde mej från att ge dem det varje gång jag gav dem gröt. Industrilagad gröt innehåller mer näring, vitaminer och sånt som barn behöver få i sej.

Jag tycker ditt matschema ser helt OK ut bortsett från att du skulle kunna ge mellanmål klockan 14 istället för 15 och sen lite middag vid 16 ev. 17. Och du behöver då inte ge gröt eller välling som mellanmål, utan ge smörgås, fil, yoghurt, omelett osv istället.

Det barn under 1 år inte ska äta är spenat, rödbetor, bladselleri, rabarber, nässlor och mangold, eftersom de innehåller nitrat som kan omvandlas till nitrit som i sin tur kan försvåra syreupptagningen hos små barn. 

Du behöver heller inte bry dej om ifall livsmedel innehåller salt (om det inte är överdrivet saltat som kassler och kanske falukorv). Annars är det fritt fram med salt i maten. Du ska dock tänka på att inte salta maten själv som barnet ska äta.
    Och som middag så menar du ännu ett lagat mål liksom? Och sen gröt och välling innan läggdags?

tack för hjälpen!
    Maja 0707, Malte 1002
  • Lena
    elinville skrev 2010-09-05 23:07:24 följande:
    Tack för din "input" Varför är ersättning bättre menar du? Är det inte bättre att ge ett mål lagat till, precis som vi andra i familjen? Är välling och gröt same, same but different?
    Ersättning innehåller allt han behöver det gör inte gröt/välling. Gröt och välling är typ samma bara olika konsistens. Du kan även ersätta det med ett lagat mål till men ibland är det smidigt att ge mat med flaska.
  • elinville
    Lena skrev 2010-09-06 08:30:04 följande:
    Ersättning innehåller allt han behöver det gör inte gröt/välling. Gröt och välling är typ samma bara olika konsistens. Du kan även ersätta det med ett lagat mål till men ibland är det smidigt att ge mat med flaska.
    sant! tack!
    Maja 0707, Malte 1002
  • Jkpg Deluxe
    lia76 skrev 2010-09-06 00:31:54 följande:

Är falukorv "för salt" att ge?!?
  • La Lola
    Jkpg Deluxe skrev 2010-09-06 22:02:30 följande:
    Är falukorv "för salt" att ge?!?
    Nej.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
Svar på tråden Hjälp! hemmalagad barnmat!! VAd "får" barn äta?? (6½mån bebis)