• Wavva

Bilstolen i mittplatsen bak?

Försöker förbereda mig mentalt för hur jag ska placera bilstolarna då lillen ska sitta i Akta Cosmic XTP. Eftersom den ska vara i en mindre bil så är det baksätet i mitten eller till höger som är bäst. Men läste bruxen och blir inte riktigt klok på några saker...
    - Måste inte ryggstödet luta mot de båda sätena framför då? Passagerar och förarplatsen alltså. (Vi hade alltid passagerarplatsens ryggstöd mot ryggstödet till bilstolen då den större pojken satt bakåtvänd, men det kanske man inte måste?
    - Ska man placera stödbenet på mittkonsolen då? (fått för mig att det inte ska vara på i mitten, men i brux står det att stödbenet ska vara på även i mitten bak...)
    - Är det krångligt tycker ni som har bilstol i mitten, vid in och utförflyttning av barn.

• Svar på tråden Bilstolen i mittplatsen bak?
  • Billieee

Med risk för att kallas för oansvarig förälder måste jag erkänna att jag aldrig lärt bruksavnisningen men alltid plaserat babysittern i mitten ( har en Acta Graco Logic S...typ)...
    Har bara ett barn, har en liiiiten bil och har en man som jobbar två veckor borta, två veckor är han hemma. För mig är det de bästa, funkar utmärkt.

• Lilla o

Hej!

våra barn har hunnit bli lite större nu, åker enbart med bälstestol, vilket ju underlättar betydligt. Men vi har alltid varit hårda när det ägller trafiksäkerhet så lockas inte av att vända ditt barn för tidigt som många gör!!! Vi har haft bakåtvänd bilstol i mitten bak med utgångspunkt att det är den säkraste platsen. Vi hade inget stödben bak i den modell vi använde Acta Cosmic tror jag den hette, har för mig att stödbenet bara behövdes om man har typ minibuss/större bil. Men det kan ju variera. Visst är det lite sämre att lyfta barnet från mittplatsen, speciellt om barnet sover, men om man själv sätter sig eller tar stöd från den lediga platsen jämte så går det ganska bra. Och det blir lite bättre utrymme för barnet i och med att man kommer lite längre fram med stolen jfr om man ställer den mot framsätets ryggstöd.

vad det gäller montering brukar man kunna få hjälp av butikerna som säljer bilstolar, hör efter ävenom du köpt begangnat. De brukar vara måna om att man monterar bilstolen rätt.

Lycka till!

• lia76

Som jag läst det så är säkraste platsen att ha en bilbarnstol mitten sätet. 
    Vi har en Akta Graco XTP DuoFlex men den har vi i framsätet. Har för mej den bara får vara i baksätet bakåtvänd till 18kg

(=
  • cicci85
    lia76 skrev 2010-09-06 00:07:11 följande:
    Har för mej den bara får vara i baksätet bakåtvänd till 18kg
    Ja, det stämmer! det gäller även cosmic om den har löst stödben, vilket jag antar ass TS har! När man har stödben ska inte stolen luta mot något annat. Tänk på att klacken ska monteras utanför sätet efter 11 kg!
    Det går bra att montera bilstol på mittenplats trots upphöjningen.
    Jag tycker det funkar bra att h bilbarnstol i mitten
    Billieee skrev 2010-09-05 22:55:26 följande:
    Med risk för att kallas för oansvarig förälder måste jag erkänna att jag aldrig lärt bruksavnisningen men alltid plaserat babysittern i mitten ( har en Acta Graco Logic S...typ)...
    Har bara ett barn, har en liiiiten bil och har en man som jobbar två veckor borta, två veckor är han hemma. För mig är det de bästa, funkar utmärkt.
    Det går ju inte att montera basen på så många sätt ändå Men tyvärr ser man inte alltför sällan felmonterade bilbarnstolar så när du köper nästa stol är det en bra idé att kolla insruktionsboken
  • Wavva
    Lilla o skrev 2010-09-05 22:58:05 följande:
    Hej!

våra barn har hunnit bli lite större nu, åker enbart med bälstestol, vilket ju underlättar betydligt. Men vi har alltid varit hårda när det ägller trafiksäkerhet så lockas inte av att vända ditt barn för tidigt som många gör!!! Vi har haft bakåtvänd bilstol i mitten bak med utgångspunkt att det är den säkraste platsen. Vi hade inget stödben bak i den modell vi använde Acta Cosmic tror jag den hette, har för mig att stödbenet bara behövdes om man har typ minibuss/större bil. Men det kan ju variera. Visst är det lite sämre att lyfta barnet från mittplatsen, speciellt om barnet sover, men om man själv sätter sig eller tar stöd från den lediga platsen jämte så går det ganska bra. Och det blir lite bättre utrymme för barnet i och med att man kommer lite längre fram med stolen jfr om man ställer den mot framsätets ryggstöd.

vad det gäller montering brukar man kunna få hjälp av butikerna som säljer bilstolar, hör efter ävenom du köpt begangnat. De brukar vara måna om att man monterar bilstolen rätt.

Lycka till!
    Men nu handlade inte detta om att vända barnet  utan att sätta han i bilbarnstol istället för babyskyddet... Barnet är bara snart 6 månader...
  • Wavva
    cicci85 skrev 2010-09-06 06:06:49 följande:
    Ja, det stämmer! det gäller även cosmic om den har löst stödben, vilket jag antar ass TS har! När man har stödben ska inte stolen luta mot något annat. Tänk på att klacken ska monteras utanför sätet efter 11 kg!
    Det går bra att montera bilstol på mittenplats trots upphöjningen.
    Jag tycker det funkar bra att h bilbarnstol i mitten
    Billieee skrev 2010-09-05 22:55:26 följande:
    Det går ju inte att montera basen på så många sätt ändå Men tyvärr ser man inte alltför sällan felmonterade bilbarnstolar så när du köper nästa stol är det en bra idé att kolla insruktionsboken
    Han väger inte 11 än, är ju bara en plutt... Då ska inte klacken vara utanför eller? På bruxen på nätet så är klacken utanför och det står inget om åldern där. Känns som att han kommer väldigt långt bak då? Men man sätter stödbenet på upphöjningen eller? Jag har ju kollat bruxen men blev ju lite förbryllad... Hade denna bilbarnstolen bak till höger med den större pojken, det har jag koll hur den ska sitta. Men eftersom lilla bilen inte är lika säker som en stor så tänkte jag placera i mitten nu. 
  • cicci85
    Wavva skrev 2010-09-06 13:45:43 följande:
    Han väger inte 11 än, är ju bara en plutt... Då ska inte klacken vara utanför eller? På bruxen på nätet så är klacken utanför och det står inget om åldern där. Känns som att han kommer väldigt långt bak då? Men man sätter stödbenet på upphöjningen eller? Jag har ju kollat bruxen men blev ju lite förbryllad... Hade denna bilbarnstolen bak till höger med den större pojken, det har jag koll hur den ska sitta. Men eftersom lilla bilen inte är lika säker som en stor så tänkte jag placera i mitten nu. 
    Då spelar det ingen roll, du kan montera med kalcken utanför ändå. Men den klarar inte krocktesten med klacken på sätet efter 11 kg... Vet inte hur lutningen blir på cosmic om man har klacken på sätet, hade en duoflex och lutningen va kass om den stod på sätet så jag ahde den utanför hela tiden.
    Japp, man sätter stödbenet på upphöjningen, det som är viktigt att kolla är att stödbenet får plats ordentligt så det inte hamnar utanför...   Har du testat så den får plats i mitten då? Om det är en liten bil kan det ju bli trångt...
  • Wavva

Provade idag och det blir dessvärre för trångt- både på längden och bredden, typiskt. Den där bygeln fram till på stolen hur vare det nu igen med den? Uppe eller nere på litet barn?Hittade inte det heller i bruxen när jag skummade igenom...

• VildVittra

Vi har en acta Graco i baksätet, i mitten, bakåtvänd. 
    Det var så vi läste oss till det på nätet hehe.

Det ÄR lite krångligt att ta i och ur babyskyddet ur basen men samtidigt är det värt, bebis sitter bra och så skyddat det går i allafall.
    Jag sitter bredvid på vänster sida, vår son på bälteskudde på höger sida. Passargerarstolen får vara tom tills sonen är 140cm eftersom vi har krockkudde där.

Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10
  • Wavva

vi ska inte ha babyskyddet där, bara bakåtvänd bilstol, Acta Graco Cosmic XTP, men det verkar bli för trångt...

Svar på tråden Bilstolen i mittplatsen bak?