• livet leker

Flytta till Mariefred eller Trosa?

Vi bor i Södertälje och som många andra ska vi flytta härifrån mycket för barnens skull.
    Men ville kolla lite här hur Mariefred är att bo i?? Hur trivs ni som har barn och bor i Mariefred..?
    Trosa känns långt bort..  vi arbetar i Södertälje..

• Svar på tråden Flytta till Mariefred eller Trosa?
  • TjockKatt

Jag har bara erfarenhet av Mariefred. Det är ju en småstad i sin rätta benämning, mycket skitsnack osv. Men sticker man inte ut utan rättar sig i ledet så kan man säkert få ett fint liv där. Om inte annat är det fint på somrarna.

• livet leker
    TjockKatt skrev 2010-09-06 09:02:16 följande:
    Jag har bara erfarenhet av Mariefred. Det är ju en småstad i sin rätta benämning, mycket skitsnack osv. Men sticker man inte ut utan rättar sig i ledet så kan man säkert få ett fint liv där. Om inte annat är det fint på somrarna.
    hihi vilket roligt svar, skrattade när jag läste det, så är det ju... tack för svaret :)
  • Tyler Durden

Har en kompis som bor där och hans kommentar - Barnen mår dåligt, mycket droger och alkhol bland de äldre barnen, föräldrar som inte bryr sig. Som att leva i en bubbla med skit som inte får vädras.

De flyttade först till en ort som heter Nykvarn där det var nästan värre med alla rasister/nazister, och nu ska de flytta ígen innan barnen blir som de andra som han uttrycker det.

Snacka om att fly från problemen istället för att se till att det blir annorlunda.

• livet leker
    Tyler Durden skrev 2010-09-09 14:19:49 följande:
    Har en kompis som bor där och hans kommentar - Barnen mår dåligt, mycket droger och alkhol bland de äldre barnen, föräldrar som inte bryr sig. Som att leva i en bubbla med skit som inte får vädras.

De flyttade först till en ort som heter Nykvarn där det var nästan värre med alla rasister/nazister, och nu ska de flytta ígen innan barnen blir som de andra som han uttrycker det.

Snacka om att fly från problemen istället för att se till att det blir annorlunda.
    usch då låter inget vidare..
  • Tyler Durden

Nä, det lustiga är att de lämnade Stockholm för att deras barn skulle få en trygg barndom som de kallade det, men den bittra sanningen är att det spelar ingen roll vart man flyttar, det handlar i slutändan ändå bara om hur man är själv.

Fast nu ska de flytta till nått som heter Rosenlund som verkar bra med skolor och dagis och tåget nära, så vi får hoppas de träffar rätt denna gång. 

• livet leker
    Tyler Durden skrev 2010-09-09 17:27:43 följande:
    Nä, det lustiga är att de lämnade Stockholm för att deras barn skulle få en trygg barndom som de kallade det, men den bittra sanningen är att det spelar ingen roll vart man flyttar, det handlar i slutändan ändå bara om hur man är själv.

Fast nu ska de flytta till nått som heter Rosenlund som verkar bra med skolor och dagis och tåget nära, så vi får hoppas de träffar rätt denna gång. 
    Samhället i övrigt är jätteviktigt, det hänger inte alls bara på oss föräldrar. Vi som många andra flyttar från södertälje just för att samhället har blivit sååå otryggt här. Så j*vla mycket kriminalitet.
  • Jalapeno

Mariefred är vackert och trevligt. Nykvarn är en ganska trist håla utan service där det mest bor poliser, lastbilschaffisar och hantverkare. Fördelen är väl tågstation mitt i. Strängnäs är som Mariefred men tågstationen mitt i stan. Där har du också nackdelen med Trosa, det går inga tåg där. 

• livet leker
    Jalapeno skrev 2010-09-09 20:14:56 följande:
    Mariefred är vackert och trevligt. Nykvarn är en ganska trist håla utan service där det mest bor poliser, lastbilschaffisar och hantverkare. Fördelen är väl tågstation mitt i. Strängnäs är som Mariefred men tågstationen mitt i stan. Där har du också nackdelen med Trosa, det går inga tåg där. 
    Det är sant... men det går tåg från Vagnhärad en liten bit ifrån trosa.

Fler som vet hur det är i Mariefred?
  • ugglan

Står just också just i startgroparna för att flytta från södertälje till mariefred.
    Hur har det gått TS? Har det blitt nån flytt för er ännu? Vart i så fall?

• livet leker
    ugglan skrev 2010-12-26 20:40:56 följande:
    Står just också just i startgroparna för att flytta från södertälje till mariefred.
    Hur har det gått TS? Har det blitt nån flytt för er ännu? Vart i så fall?
    Nej vi bor kvar här.. men funderar till och från i omgångar Ett stort steg att bara flytta, det är ju så smidigt här med morföräldrar nära o så.. bra skola har vi oxå...

Har ni köpt hus i Mariefred?
  • The Kittycats
    livet leker skrev 2010-09-06 07:26:29 följande:
    Vi bor i Södertälje och som många andra ska vi flytta härifrån mycket för barnens skull.
    Men ville kolla lite här hur Mariefred är att bo i?? Hur trivs ni som har barn och bor i Mariefred..?
    Trosa känns långt bort..  vi arbetar i Södertälje..
    Vi arbetar båda i Södertälje och bor i Trosa, än så länge fungerar det. Trosa är jättefint på somrarna, det är väldigt lugnt (och barnvänligt ur den synpunkten). Vet inget om Mariefred.
    En nackdel med Trosa är att det är dyyyyrt att köpa boende. Det är många utflyttningar från Stockholm som går hit, vilket är en sak som driver upp priserna.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
Svar på tråden Flytta till Mariefred eller Trosa?