• crazy mom

Någon som är duktig på att ge instruktioner för symaskin? Husqvarna 2000

Jag sitter här och ska lägga upp massa barnjeans. Har fått låna symaskin. Någon som har bra koll på hur man ställer in:

-raksöm
    -sicksack (ganska stora stygn för kantning)

Det är tre rattar på denna symaskin. 2 överst, 1 under till höger. Beskriv gärna vilken ratt som gör vad. Jag har en provbit som jag frenetiskt testar på, utan konkret resultat...

Ja, jag håller också på och kollar runt på thefucknggooglething!!!! =)

• Svar på tråden Någon som är duktig på att ge instruktioner för symaskin? Husqvarna 2000
  • Ellen Botilda

Ja i regel finns det ju en ratt som ställer in stygn längden, en för stygna bredden och en för stygnsorten. Ibland sitter stygnbredden som en extra ring runt stygnsorts-ratten.

2000 serien är ganska stor.

Kan du länka en bild på just din sort så kan jag nog tala om precis hur du ska göra.

• Lindreas

3 uppe, noll nere brukar jag köra på, som standard. Men som sagt, länka en bild på åbäket!

• Lindreas

Alltså på rattarna till höger, och det gäller för raksöm. 2 uppe 4 nere brukar jag ta som sicksack. Om det är en sån som min mamma har, en vit.

• crazy mom

Får inte till någon bra länk, men om du söker på Husqvarna 6010 på googles bilder så tror jag att det är den om inte väldigt snartlik! =)

• Lindreas

ermanarik.therealviking.com/e/TheRealViking-com_Hva2000-6030.jpg

Just den här modellen är en sån som jag använder mig av (med vissa avvikelser). På den, och den är ju väldigt lik den du har, så är det just 3 uppe, noll nere på de högra rattarna som används för raksöm. 2 uppe 4 nere för sicksack till kanter. Dock är jag osäker på hur den tredje ratten ska stå, men det kan du kanske prova dig fram till? Tror att den ska stå i bottenläge åt något håll...

• crazy mom

Ja Ja!!! Nu fixade jag sicsacken!!!!

Men vilka siffror för raksöm då? =)

• Ellen Botilda

Då skulle jag gissa på att det är ratten långst upp till höger som väljer stygnsort.. väl bilden med både raksöm och zick zack, ratten längst upp till höger ställer nog in stygnlängden.. ca 3-4 är lagom för fållning.. ratten längst ner är då stygnbredden. Den ska stå på noll vid raksöm och fläska på med max vid zickzack och låt zickzacken köpa över kanten på tyget.

Viker du fållen dubbel behöver du inte zickzacka

På en av rattarna sitter det troligen en knapp, annars gå hela ratten att trycka in lite, det är backen.. kör lite fram och backa lite, sen fram igen i början och slutet på raksöm

Blev det bättre?

• Lindreas
    crazy mom skrev 2010-09-06 09:46:44 följande:
    Ja Ja!!! Nu fixade jag sicsacken!!!!

Men vilka siffror för raksöm då? =)
    3 uppe, 0 nere, har jag ju sagt!
  • crazy mom

Svärmor offrade sig och kom förbi och tur var det för matningstaggarna var nerfällda =)

Nu är alla byxorna avklippta, sicksackade och uppnålade.

Dags för raksöm. Måste fylla på med lite energi så det blir rakt och fint!!! Heja mig!!!

• Lindreas
    crazy mom skrev 2010-09-06 12:53:01 följande:
    Svärmor offrade sig och kom förbi och tur var det för matningstaggarna var nerfällda =)

Nu är alla byxorna avklippta, sicksackade och uppnålade.

Dags för raksöm. Måste fylla på med lite energi så det blir rakt och fint!!! Heja mig!!!
    Heja dig! Gick det bra? Matarfoten ska ju helst inte vara nerfälld, det brukar inte bli så bra då.
  • crazy mom
    Lindreas skrev 2010-09-06 19:25:21 följande:
    Heja dig! Gick det bra? Matarfoten ska ju helst inte vara nerfälld, det brukar inte bli så bra då.
    Ja, det blev jättebra. Jag fick blodad tand och tänker nog försöka spara ihop till en egen maskin!

Sonen är nöjd och slipper snubbla omkring. =)
  • Lindreas
    crazy mom skrev 2010-09-08 19:02:38 följande:
    Ja, det blev jättebra. Jag fick blodad tand och tänker nog försöka spara ihop till en egen maskin!

Sonen är nöjd och slipper snubbla omkring. =)
    Strålande! Ja, jag vill också ha en, det skulle vara skönt att slippa fålla lakan för hand! (Visserligen bara till barnvagnen, men ändå...)
Svar på tråden Någon som är duktig på att ge instruktioner för symaskin? Husqvarna 2000