Vad är oxfilé??
Har undrat nu ett tag...
Vad är oxfilé?
Är det bara filé från en oxe?
Vad kallas kofilé?
Vad kallas tjurfilé?
är oxfilé ett samlingsnamn för nötfilé?
Har undrat nu ett tag...
Vad är oxfilé?
Är det bara filé från en oxe?
Vad kallas kofilé?
Vad kallas tjurfilé?
är oxfilé ett samlingsnamn för nötfilé?
Den långa ryggmuskeln från en kossa av någon sort. Nötboskap är ju oftast antingen uppfödda för kött- eller mjölkproduktion, om det är från kvigor eller ungtjurar man tar kött i första hand överlåter jag till någon kunnigare att berätta. Skulle väl gissa att det är mycket handjur som blir köttdjur.
igen som har någon aning?
okej... för om man ska döma på namnet borde det ju inte tas filé från kon eller tjuren. utan just en oxe Men har aldrig sett tjurfilé eller kofilé i affären så jag tänkte att man kanske "byter kön" på dem i köttdisken
definitionen på en oxe är ju:
"En oxe är en kastrerad hane av nötkreatur som är äldre än 3 à 4 år." Jag tvivlar lite på att så är fallet på oxfilén man köper.. Men jag kanske har fel...
Oxfile är filé från nöt, både från kor,kvigor,tjurar och oxe. vanligast söaktar man årsgmla tjurar men även de andra förelommer framförallt kvigor.
oxfile är ett samlingsnamn kan man säga.
det finns ju oxfile, fläskfile rådjursfile med mera.
vi har bara blivit "lurade" till att oxfile skulle vara finare kött än t.ex fläskfilen fst så inte är fallet.
det säljer helt enkelt bättre än att säg nötfilé.
Från Svensk köttinformation:
"Nötkött kommer från nötkreatur. Nötkött benämns även oxkött."
"Oxfilé är köttet närmast ryggraden på insidan. Filén är den enda muskel som sitter på insidan av skelettet."
Ang file, måste bara berätta om en skylt som vi såg utanför en affär. Klockrent!!!
"fläskfile 59 kr/kg - från gris"