• marla333

Kokat flaskorna för länge!

Fan, glömde bort att jag hade en kastrull på spisen med flaskor och grejer att koka. Stod länge... Nu är det som nån konstig beläggning på allt. Eller har ytan bara blivit lite skadad? Allt är mer matt, förut var det blankt.
    Hur ska man komma ihåg det när man har massa saker i huvet? Fler som är så virriga som mig? 

• Svar på tråden Kokat flaskorna för länge!
  • Moyo

Testa att diska med diskmedel. Jag tycker alltid att det blir beläggningar när jag kokar flaskor/nappar, men det går bort med diskmedel.

• luckyme83

jobbigt när det blir så =/
    jag har aldrig kokat några flaskor så jag har inte haft det problemet..jag körde dom i diskmaskinen bara =)

• marla333

har inte så mkt annan disk, så vår diskmaskin går inte så ofta. flaskorna går ju åt hela tiden ;)
    ska pröva med diskmedel. måste ja koka om dem efter diskmedlet eller går det bra ändå? 

• Moyo
    marla333 skrev 2010-09-06 19:19:36 följande:
    har inte så mkt annan disk, så vår diskmaskin går inte så ofta. flaskorna går ju åt hela tiden ;)
    ska pröva med diskmedel. måste ja koka om dem efter diskmedlet eller går det bra ändå? 
    Var noga att skölja bort allt medel bara, så har jag gjort.
  • Mamma till Simon
    jag har alltid bara diskat mina flaskor med diskmedel och mina barn lever än Flört 
    (förutom när den är helt ny då kokar jag den engång)
    Simon-Ludvig-Molly
  • delifi2

man behöver inte koka flaskor så ofta, diska ur dom precis som du diskar vanlig disk, du behöver inte koka dom sen efter du har diskat dom.

Vi gjorde så att så fort en flaska var urdrucken så fyllde vi den med kallt vatten, då går alla mjölkprotienr bort sen så diska vi som vanligt

• La Lola
    Nejje...du måste inte koka de överhuvudtaget......
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • miacia

Det är inte kalkbeläggning? För då då blir det en vit lite sträv yta på flaskorna. Får det när jag kokar ute på vårt landställe, som har väldigt kalkrikt vatten. Koka med lite citronsyra i vattnet nästa gång, ca 1 tsk. Då försvinner det. Tipset står i introduktionsboken till Meleda bröstpump!

• marla333
    miacia skrev 2010-09-07 04:52:47 följande:
    Det är inte kalkbeläggning? För då då blir det en vit lite sträv yta på flaskorna. Får det när jag kokar ute på vårt landställe, som har väldigt kalkrikt vatten. Koka med lite citronsyra i vattnet nästa gång, ca 1 tsk. Då försvinner det. Tipset står i introduktionsboken till Meleda bröstpump!

ja, klart de är kalk!
    läste nånstans att man ska koka minst en gång på dag... men så viktigt är det inte? eftersom jag är så glömsk kommer jag göra om det igen, och större chans om jag fortsätter koka en gång om dagen! 
  • La Lola
    marla333 skrev 2010-09-07 08:32:58 följande:
    ja, klart de är kalk!
    läste nånstans att man ska koka minst en gång på dag... men så viktigt är det inte? eftersom jag är så glömsk kommer jag göra om det igen, och större chans om jag fortsätter koka en gång om dagen! 
    Jag har aldrig nånsin kokat en flaska.
    Det är inget måste.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Idis1

Vi kokade våra flaskor efter varje användning till vår son blev fyra månader. Då frågade vi BVC som sa att vi kunde sluta, eftersom det också är viktigt att de bygger upp ett immunförsvar. Nu kokar vi bara när sonen har varit sjuk för att bli av med bacillerna.

Svar på tråden Kokat flaskorna för länge!