• Takhiza

Du som hade barn i SÄTESBJUDNING, vilken vecka upptäcktes det i? Vände den sig själv? Gjorde du vändning?

Som sagt, du som hade barn som låg i sätesbjudning, hur gick det?
    Vände sig barnet själv och i vilken vecka upptäcktes sätesbjudningen?
    Fick du göra vändning? Hur gick det och hur känndes det?
    Gick det inte vända? Har du då fött i säte eller fick du kejsarsnitt?

• Svar på tråden Du som hade barn i SÄTESBJUDNING, vilken vecka upptäcktes det i? Vände den sig själv? Gjorde du vändning?
  • LJ2

jag märkte själv att lillan låg i säte.. kändes annorlunda än de andra..
    o mycket mer sparkar neråt, o hård boll under revbenen.. =)
    kände de på mig hela tiden..
    barnmorskan kände det runt 24 tro jag de var.. första ggn hon kände på mig..
    sen låg lillan så hela tiden..
    va inne på vändningsförsök i v 37, då barnet klarar sig utan hjälp om de skulle sätta igång pga försöket o vända henne..
    provade 2 ggr, men icke..
    hon låg dessutom med foten fast under rumpan på nåt sätt..
    så de frågade hur jag ville göra, föröska föda i säte, eller snitt..
    men jag vågade inte prova, stort barn o fel håll.. *storasyster va mindre, o fastnade lite med axlarna, så nix!!*

försöket för min del tyckte jag gjorde ont.. fick nån medicin mot avslappnande, sen kolla de med ultraljud hela tiden, medan en annan tryckte in en knuten näve i magen o försökte knuffa runt henne..
    kändes rejält! men alla e olika, en del tycker inte de känns så mycket.. beror nog på hur barnet ligger med kanske?

planerat snitt blev det iaf, o en liten tjockis va hon =)
    fick veta att de hade slutat i snitt oavsett om jag provat.. foten hade kommit ut först sa de, då hon datt fast typ..
    så rätt beslut..
    får tydligen inte föda om de kommer en fot först, utan då hade de sprungit iväg med mig ändå.. =)

* 3 underbara busfrön *
  • Ida1990

Bm kände att min son låg i säte vecka 35. I vecka 37 låg han fortafande i säte, så jag fick en tid för vändningsförsök. Vid ett ändningsförsök kommer du få brecanyl (stavning?) insprutat som gör att livmodern slappnar av. Breckanylen gör att du kommer få hjärtklappning och jag tyckte det var ganska obehagligt. Sjlälva vändningsförsöket gick fort och gjorde inte ont. läkaren knådade och tryckte, och vipps så vände sej bebisen. Efter får du ligga en stund med ctg för att se att bebisen inte påverkades. Och efter läkaren har kollat ctg kurvan och sett att det ser bra ut får man åka hem. Efter det var jag på kontroll hs min bm för att se så bebisen fortfarande låg rätt. Lyckas inte vändningsförsöket kommer de röntga dej för att se om ditt bäcken är tillräckligt stort för att föda i säte, annars får du ks.

Leo 2010 02 05 <3
  • Takhiza

Aha ok!
    Fick reda på idag i vecka 33 att liten ligger i säte och ska göra vändningsförsök om tre veckor om den inte vänt sig själv innan dess. Tror de lutar åt kejsarsnitt för min del också om det inte går. Sonen är 3veckor tidigt född och vägde trotts det 3660g och var 53cm så de finns ju anlag för barn åt de större hållet.

Har också tyckt att de inte kännts som de andra graviditeterna! Plus att mina jumskar gör ont som jag vet inte vad men tydligen blir trycket annorlunda när de är i säte vilket man klart kan förstå.

Hur upplevde du kejsarsnittet?

LJ2 skrev 2010-09-06 19:26:01 följande:
    jag märkte själv att lillan låg i säte.. kändes annorlunda än de andra..
    o mycket mer sparkar neråt, o hård boll under revbenen.. =)
    kände de på mig hela tiden..
    barnmorskan kände det runt 24 tro jag de var.. första ggn hon kände på mig..
    sen låg lillan så hela tiden..
    va inne på vändningsförsök i v 37, då barnet klarar sig utan hjälp om de skulle sätta igång pga försöket o vända henne..
    provade 2 ggr, men icke..
    hon låg dessutom med foten fast under rumpan på nåt sätt..
    så de frågade hur jag ville göra, föröska föda i säte, eller snitt..
    men jag vågade inte prova, stort barn o fel håll.. *storasyster va mindre, o fastnade lite med axlarna, så nix!!*

försöket för min del tyckte jag gjorde ont.. fick nån medicin mot avslappnande, sen kolla de med ultraljud hela tiden, medan en annan tryckte in en knuten näve i magen o försökte knuffa runt henne..
    kändes rejält! men alla e olika, en del tycker inte de känns så mycket.. beror nog på hur barnet ligger med kanske?

planerat snitt blev det iaf, o en liten tjockis va hon =)
    fick veta att de hade slutat i snitt oavsett om jag provat.. foten hade kommit ut först sa de, då hon datt fast typ..
    så rätt beslut..
    får tydligen inte föda om de kommer en fot först, utan då hade de sprungit iväg med mig ändå.. =)
  • HolyHope

Jag fick reda på att lillan satt i säte när jag va i vecka 40. 4dagar innan BF vi åkte in och gjorde vändningsförsök men hon satt där hon satt. Läkaren sa att det va en rätt liten bebis och jag va så himla taggad på att föda barn så jag fick göra bäckenröntgning och hade jätte bra mått, så jag bestämde mig för att försöka föda naturligt. Och ut kom hon, med rumpan först. Allt gick jätte bra. Hon va ju som sagt liten så det hjälpte nog.  

Vädningsförsöket va obehagligt men ingen katastrof, man får bricanyl som gör så att livmodern slappnar av. Man kan bli skakig och få hjärtklappning av bricanylet men det går snabbt över.

om du vill föda natuligt så kommer dom som sagt göra en bäckenröntgen och om dina mått inte är tillräckliga så kommer dom inte vilja att du föder så. Samma sak om dom tror att det är en stor bebis.

By the way så va det här mitt första barn, så jag har inget att jämnföra med rent känselmässigt :)
    Och det här är rutinerna i stockholm (på danderyd) vet ju inte hur det ser ut på andra platser.

Och om du väljer att föda i säte så kommer sjukhuset ha extra stor beredskap ifall nåt skulle hända, jag hade två barnmorskor en undersköterska och två läkare i rummet när jag krystade ut henne. Men just då kunde jag inte bry mig mindre om hur många det var i rummet :)

Lycka till!

• LJ2
    Takhiza skrev 2010-09-06 19:32:24 följande:
    Aha ok!
    Fick reda på idag i vecka 33 att liten ligger i säte och ska göra vändningsförsök om tre veckor om den inte vänt sig själv innan dess. Tror de lutar åt kejsarsnitt för min del också om det inte går. Sonen är 3veckor tidigt född och vägde trotts det 3660g och var 53cm så de finns ju anlag för barn åt de större hållet.

Har också tyckt att de inte kännts som de andra graviditeterna! Plus att mina jumskar gör ont som jag vet inte vad men tydligen blir trycket annorlunda när de är i säte vilket man klart kan förstå.

Hur upplevde du kejsarsnittet?
    oj, stor för o va 3 v tidig! =)

ja, jag va så inställd hela tiden på att jag skulle få göra snitt faktiskt..
    sa så fort nån frågade att det blir en snittbebis, att vändningsförsöket inte kommer o lyckas.. :-P
    så läste på massor innan om snitt..
    så va inte alls minsta orolig under en enda ggn!
    fick komma in på morgonen, byta om o sen satte de kateter o körde iväg mig..
    ryggbedövningen va väl de jag minst gillade *rädd för nålar!*
    men de gick bra,, inte så farligt ont..
    lite konstigt när man känner hur kroppen börjar domna bort bara :-P
    typ som när foten somnar? =)
    hörde allt, men såg inget..
    hon skrek så fort hon knappt kommit ut, o ja..
    blödde lite mycket under operationen, men de kan man göra under snitt.. *ingen fara dock, bara lite mer än vanligt*
    lite knepigt o ta sig i o ur sängen va de, o ganska ont första natten, så fick nån spruta.. sen bara tabletter o de funka..
    lite stramt o så, lite öm, o framförallt när jag hosta eller skratta så sved de lite några dagar efter..
    *att jag hade magmuskler jag anv när man lägger sig, de visste jag knappt men de fick jag lära mig att anv andra sätt o lägga sig på =) *
    men överlag, helt ok.. tror dock min upplevelse berodde mycket på att jag va så påläst innan om de, o kollat en del om hur de går till mm.. så mitt lugn gjorde att både läkare, sköterskor o framförallt sambon va lugna.. han förstog inte mig sa han
    * 3 underbara busfrön *
  • Takhiza

Min första förlossning var i vecka 21 och den tog 3,5dygn
    Sonen tog 32h

Jag är livrädd för att OM jag försöker mig på en naturligförlossning kommer de ta ÄNNU längre tid och att de kommer gå fel, jag har dock under hela min grav. varit hel taggad på vaginalförlossning och VILL verkligen inte gå misste om en. Kännde mig lite snuvad på sonens för jag var så trött och fick förlossningsdep.

Antar att man får vänta och se Jag vet att de föredrar kejsarsnitt direkt i helsingborg men man kan ju be dem röntga och se om de GÅR föda vaginalt ändå.

• mikaela1978

Jag och min syster sa länge att min son låg i säte,men min bm sa att bebisen låg med huvudet neråt. Men när jag åkte in till förlossningen i v40+8 för att jag inte hade kännt han på länge så sa de att han låg i säte!! Kom tillbaka morgonen därpå så försökte de göra ett vändningsförsök,men han rubbade sig inte.....dessutom var han inte så liten heller...Skrattande Läkaren frågade då om jag ville bli mamma samma dag och givetvis ville jag det!! Det fanns en tid direkt och ca 30 minuter senare föddes min grabb som då vägde 4260gr.

Jag önskar att min bm hade kännt att han låg i säte och att hon lyssnade på mig,då hade de kanske kunnat göra ett ul tidigare och även ett vändningsförsök tidigare,för jag hade verkligen viljat föda vaginalt!!! Inget blev som jag hade tänkt mig och jag fick en förlossningsdepression efter det....

Är nu gravid i v 28 och jag hoppas att min lille son ligger med huvudet nedåt sen eller att min bm (har en ny) känner om han ligger i säte!!!

• HolyHope
    Takhiza skrev 2010-09-06 19:46:48 följande:
    Min första förlossning var i vecka 21 och den tog 3,5dygn
    Sonen tog 32h

Jag är livrädd för att OM jag försöker mig på en naturligförlossning kommer de ta ÄNNU längre tid och att de kommer gå fel, jag har dock under hela min grav. varit hel taggad på vaginalförlossning och VILL verkligen inte gå misste om en. Kännde mig lite snuvad på sonens för jag var så trött och fick förlossningsdep.

Antar att man får vänta och se Jag vet att de föredrar kejsarsnitt direkt i helsingborg men man kan ju be dem röntga och se om de GÅR föda vaginalt ändå.
    om du inte har tillräckligt starka värkar så kommer dom att avbryta och göra ett akutsnitt. Förlossningen får inte ta för lång tid och måste hela tiden gå framåt annars blir det snitt hur som helst. (Det är iaf vad läkarna sa till mig) 
  • caspersmamma 08

Min son låg med huvudet neråt ända till bf dagen och då var jag på rutinkontroll oss bm. När hon skulle känna på magen så tyckte hon det kändes konstigt och gick och hämta ul apparaten och där såg hon att han låg med huvudet uppåt. Fick åka på engång till sjukhuset där de gjorde vändningsförsök men det gick inte och de berättade att han låg på tvären så de jag fick göra planerat snitt 2dagar senare 
    Jag tror jag kände när han vände sig för kvällen innan bf så kändes det som han gjorde kullebytter i magen och han var annars så lugn och knappt rört sig eller sparkat. Men den kvällen kunnde jag knappt sova så som han höll påSkrattande 

• Kaosmamma

Min lille gosse låg aldrig "rätt".. Det gjordes vändningsförsök men det misslyckades. Gick inte rubba honom.. Det kändes när de höll på men det gick an för det skulle lixom göras. Men de gav upp ganska snabbt i det är jag glad över.

Efter det så mättes han via ul och de avrådde mig verkligen från Vaginal förlossning. Så det blev snitt ca 2 veckor innan bf.

Mitt andra barn låg i säte framtill v 35! Men sen vände hon sig själv :)

Lycka till!

Svar på tråden Du som hade barn i SÄTESBJUDNING, vilken vecka upptäcktes det i? Vände den sig själv? Gjorde du vändning?