Inlägg från: qenzo |Visa alla inlägg
  • qenzo

Djurplågeri ? Anmäla ?

Fast, jag tycker man ska försöka prata med ägaren först och främst. Inte bara anmäla hej vilt. Hur vet du att hunden aldrig är utanför hundgården, funderar jag också över? Har du verkligen koll över hundgården dygnet runt?
    Jag vet folk som blivit anmälda över hund i hundgård av "folk som vet" att hunden inte rastas. Sedan visar det sig att hunden får det den beh sena kvällar kanske tom nätter pga ägarens jobb. "Folket som visste" har alltså aldrig SETT hunden ute men det betydde inte att hunden ALDRIG rastades. 

Krasst sett är folk för snabba med att anmäla. De besvärar sig sällan med att tala direkt till ägaren och ta reda på hur det verkligen ligger till. 

• qenzo
    Mysgosmys skrev 2010-09-20 20:50:20 följande:
    Men ägaren skulle ju också kunna ljuga och hitta på nåt, säga att han rastar hunden trots att han inte gör det
    Skulle kunna, ja. Men med handen på hjärtat. VEM har kontroll på vad grannen gör med sin hund under dygnets alla timmar? Inte ens jag som är hemma dygnet runt vet vad grannen i huset intill gör med sin lilla pumi om dagarna/kvällarna/nätterna.
    Varför inte prata med ägaren först?
  • qenzo
    Drömmer skrev 2010-09-20 21:37:15 följande:
    nä sant.. utan bevis är det nog svårt. men kanske om de gjorde en undersökning på hunden hos vet, så kanske de kunde se om hunden har sjukt kass kondis lr så.
    va vet ja. men ja tycker man borde kunna se skillnad på en hund som går runt några meter varje å en hund som får springa av sig!

Jaja, hoppas att TS går vidare iaf även om de kanske är krångligare än va man tror!
    Ja de kan se om hunden är tunn eller tjock förstås, men det är även många hundar som aldrig sett en hundgård. Visst ska man anmäla, men det måste vara torrt om fötterna innan man gör det, i mina ögon. På tok för många ärenden går åt till att kontrollera människor och djur som verkligen inte missköter sina djur. När all den tiden bör gå åt för att ta hand om djur som verkligen lider.
    Har man inga bevis på att något är jävligt snett är ärendet tidsförödande och rent slöseri. Och bevis får man bla om man faktiskt vänder sig till den det hela berör först och främst.
    Har ts varit nära den här hunden? Eller ses den från ett fönster/väg? Har ts torrt på fötterna när h*n säger att hunden aldrig aldrig är utanför sin hundgård?
    Görs en anmälan kommer Länsstyrelsen kontrollera hundgården enligt de lagstadgade normerna samt fråga ägaren om hunden rastas vid sidan om. De kan också kräva vet. undersökning om hunden ser dålig ut. Mer gör de inte.
Svar på tråden Djurplågeri ? Anmäla ?