• Wonderbabe

Mjölkfri välling

Hej!

Min son är 11 månader och vi tror att han är mjölkallergiker och vi har fått tips om att börja med mjölkfria produkter.
    Vi har testat nutramigen, Sempers mjölkfria välling, men det är inget som funkar av dessa.
    Finns ju även Enago som mjölkfri välling.. Tänkte testa den om det går... Vad ska man göra om inte detta funkar? Har testat nu i 4 dagar.  
    Han vill bara ha vanlig välling. Har då gett honom det, eftersom han dricker några gånger välling/ dag.

Kan någon hjälpa mig? Jag har även hällt i vaniljsocker i nutramigen, men det funkade inte heller. Det gick bra när han var typ 3 månader, men inte nu längre. :S

• Svar på tråden Mjölkfri välling
  • Blå Flygare

Althera smakarnästan som vanlig ersättning, den är mycket godare än de andrasorterna och rekommenders när barnen är lite äldre när man introducerar mjölkfritt. Steget innan är profylac, den är betydligt godare än nutra, men inte lika som althera. Vet inte om prisetskiljer något på dessa, men båda kan fås på anvisning.

Steget därefter vore att byta ut ersättningen mot någon mjölkersättning, typ havredryck. Men det tycker jagatt han är för liten för, säskillt om han dricker detnågra ggr/dag. Det är inte så mycketnäring i mjölkersättningarna så viktigt att de ätermycket bra mat innan man gör något sånt.

• Wonderbabe
    Blå Flygare skrev 2010-09-07 11:53:23 följande:
    Althera smakarnästan som vanlig ersättning, den är mycket godare än de andrasorterna och rekommenders när barnen är lite äldre när man introducerar mjölkfritt. Steget innan är profylac, den är betydligt godare än nutra, men inte lika som althera. Vet inte om prisetskiljer något på dessa, men båda kan fås på anvisning.

Steget därefter vore att byta ut ersättningen mot någon mjölkersättning, typ havredryck. Men det tycker jagatt han är för liten för, säskillt om han dricker detnågra ggr/dag. Det är inte så mycketnäring i mjölkersättningarna så viktigt att de ätermycket bra mat innan man gör något sånt.
    Vilket tycker du jag ska testa?  Konstigt att inte de tipsar om dessa du nämnde. :S
    De nämner bara nutramigen. :S 
    Borde kanske höra vad de säger på barnkliniken? Kanske inte borde köpa Enago's mjölkfria välling? 
  • Blå Flygare
    Wonderbabe skrev 2010-09-07 13:33:19 följande:
    Vilket tycker du jag ska testa?  Konstigt att inte de tipsar om dessa du nämnde. :S
    De nämner bara nutramigen. :S 
    Borde kanske höra vad de säger på barnkliniken? Kanske inte borde köpa Enago's mjölkfria välling? 
    EnaGo blir ju väldigt dyr för dig, och sen har de haft problem med leveranser på denallt som oftast. Jag hadeintevelat ha den som enda vällingen just för att den då och då tarslut iaffärerna pga produktionsstopp.
  • Wonderbabe
    Blå Flygare skrev 2010-09-07 14:33:36 följande:
    EnaGo blir ju väldigt dyr för dig, och sen har de haft problem med leveranser på denallt som oftast. Jag hadeintevelat ha den som enda vällingen just för att den då och då tarslut iaffärerna pga produktionsstopp.
    Den jag såg på Ica maxi, kostade inte mycket, låg under 40 kr.. 
  • Blå Flygare
    Wonderbabe skrev 2010-09-07 16:20:12 följande:
    Den jag såg på Ica maxi, kostade inte mycket, låg under 40 kr.. 
    inte så dyr per paket, men det är inte många portioner i ett paket. Tror det var nått så löjligt som 5 mål. Eller så var det att det räckte i 5 dagar, i så fall 10 mål.
  • Wonderbabe
    Blå Flygare skrev 2010-09-07 21:12:42 följande:
    inte så dyr per paket, men det är inte många portioner i ett paket. Tror det var nått så löjligt som 5 mål. Eller så var det att det räckte i 5 dagar, i så fall 10 mål.
    Vi får se om han tar emot den vällingen imorgon, annars blir det att höra av sig till barnkliniken imorgon, för se vad de säger. Detta är bara ett test för att se om han tål eller ej. Ska testa detta i 2-3 veckor, och sen gå över lite till mjölk igen.
  • Suna75

Har en dotter på 2 år som är mjölk/ägg allergiker och vällingen har varit det svåraste av allt, började med nutramigen, men när hon passerat en viss ålder så fick man inte den utskrivet på recept något mera, då provade vi Enago och det funkade direkt men tyvärr så är den dyr och räcker bara ett par dagar sen var det som sagt leveransproblem med den, sen kom semper ut med en mjölkfri fullkornsvälling och hon gillade den väldigt mycket, men nu är den slut hos leverantörerna igen, hon gråter varje kväll efter välling hon inte kan få, tycker det är så bedrövligt att allergiska barn inte ska ha samma alternativ som dom icke allergiska. Hitta någon ersättning för vällingen är inte det lättaste.

• Blå Flygare
    Suna75 skrev 2010-09-08 12:00:21 följande:
    Har en dotter på 2 år som är mjölk/ägg allergiker och vällingen har varit det svåraste av allt, började med nutramigen, men när hon passerat en viss ålder så fick man inte den utskrivet på recept något mera, då provade vi Enago och det funkade direkt men tyvärr så är den dyr och räcker bara ett par dagar sen var det som sagt leveransproblem med den, sen kom semper ut med en mjölkfri fullkornsvälling och hon gillade den väldigt mycket, men nu är den slut hos leverantörerna igen, hon gråter varje kväll efter välling hon inte kan få, tycker det är så bedrövligt att allergiska barn inte ska ha samma alternativ som dom icke allergiska. Hitta någon ersättning för vällingen är inte det lättaste.
    Det är helt enkelt inte rätt att ni ska ha det så. Jag har endotterpå fyraår, och vi får ffa nutramigen utskrivet. Nu har hon visserligen lite annat utöver mjölkallergin, men även tidigare när det bara varmjölken och det var problem med nutran så byttes sort till 2LGG för att det skulle fortsätta funka. Det var nog när hon var runt ett år.
  • kemi78

Min äldsta pojke är 3 år och han har konstaterad mjölkallergi sedan 4 månader.

Har gett honom sinlac först som gröt och senare som välling, funkar fortfarande som välling, blandas då med havremjölk som på receptet.

Har povat enago med vatten, han hatade den... han gillade enago bättre med havremjölk. Enago var slut på alla affärer under ett par månader för kanske ett år sedan, då provade vi sinlac och havremjölk, har fortsatt med det eftersom den är mer kaloririk och han är åt det smalare och kortare hållet:)

Lycka till!

• miracle maker

Jag har bara testat EnaGos välling på min dotter, men hon tvärvägrade den. Nu blandar jag istället havredryck och EnaGos banangröt-pulver och det tycker hon är jättegott.

Sinlac funkar säkert också att blanda med, men den innehåller väldigt mycket socker (18% naturliga sockerarter och 16% tillsatt socker!!). EnaGos gröt innehåller 11,6% naturliga sockerarter och inget tillsatt socker alls så personligen ger jag hellre den till mitt barn.

Varm havredryck med lite kanel i är en annan favorit här hemma, men då får man ju inte med alla viktiga vitaminer och mineraler från gröten/vällingen så det är kanske bara ett sista alternativ om ingenting annat funkar.

Svar på tråden Mjölkfri välling