• tummen

Öppet förhållande/äktenskap - hur hantera?

Skriver av mig lite här... Försöker följa en tidslinje, men formuleringarna blir inte allitd rätt... Sorry :)

Förra söndagen när min fru (vi kan kalla henne A) och jag låg och pratade innan vi skulle släcka för natten så kläckte hon ur sig att hon vill att vi ger varandra tillstånd att vara otrogna!!! Gissa om jag låg vaken den natten :P 

Jag träffade A när jag var 19 år, och vi har varit ett par sedan dess – vi är båda 40 år, gifta sedan 15 år och har tre barn. Vi är goda vänner, älskar och åtrår varandra. Vårt sexliv fungerar mycket bra och ingen av oss hade egentligen uttalat att vi saknar något (det såg annorlunda ut under småbarnsåren, men det var väntat…). A ser mycket bra ut och har alltid fått en hel del uppmärksamhet av andra män, men jag bestämde mig tidigt för att jag inte tänker vara orolig eller svartsjuk om jag inte har anledning. Jag har alltid litat på henne, och jag har aldrig behövt omvärdera mitt tidiga beslut. Själv är jag väl nästan sjukligt trogen – jag tittar knapp på andra kvinnor, och jag blir aldrig ”raggad” på när jag är ute (vilket A tror att jag blir, eftersom jag också ser ganska bra ut, men att jag helt enkelt inte är mottaglig…). Jag har genom åren varit väldigt tydlig med vad jag tycker om otrohet, och det har inte varit några snälla och milda ord {#emotions_dlg.djavulsk}.

Periodvis har A börjat prata om att hon får panik vid tanken på att hon inte kommer att älska med någon annan man under resten av sitt liv. Vidare uttalar hon emellanåt att hon saknar bekräftelse och uppvaktning (40års kris?), och att det är något hon delvis får av andra män på krogen. Det sårar mig, förstås, att hon inte är helt nöjd i vårt förhållande, och jag tar till mig kritiken och försöker anpassa mig. Jag inser att jag inte längre uppvaktar henne som tidigare (och jag har egentligen aldrig varit särskilt duktig på det heller Skäms), men gör vad jag kan för att förbättra situationen med komplimanger, blommor och spontan närhet/beröring o.s.v. Problemet att hon bara kommer att älska med mig anser jag inte att jag kan hantera, utan att det får hon finna sig i…

Under senare tid har det (inte helt oväntat) dykt upp några otrohetsaffärer i vår närhet, vilket gett oss anledning att på nytt vädra våra synpunkter. Jag har vidhållit att otrohet är avskyvärt, och att det bästa för båda parter är att bryta upp innan det gått så långt. Vidare har vi pratat om vad vi anser vara otrohet, och jag har kommit till insikt att det är sveket mot en uttalad eller outtalad överenskommelse (om det som benämns ”trohet”) som är det jag reagerar så kraftfullt mot. Själva sexakten, eller hur långt man fysiskt går anser jag vara av underordnad betydelse.

Exakt vad det var som ledde fram till att A föreslog att vi ger varandra tillstånd till otrohet vet varken hon eller jag - det var väl ingen enskild händelse, men vi hamnade i det läget. Spontant ville jag säga blankt nej, vända på mig och somna, men det skulle kännas konstigt. Jag uppskattar enormt att A väljer att berätta om den här önskan för mig istället för att gå bakom min rygg och vara otrogen. Det allra minsta jag kan göra är att ta det som en seriös fråga, prata igenom det och värdera mina känslor innan jag ger henne ett besked.

Efterföljande dygn spenderades till stor del med att läsa om fenomenet på Internet. Jag lärde mig massor… Det finns en benämning på det här – ”Öppet förhållande”, eller i vårt fall ”Öppet äktenskap”. Det viktigaste för mig i det läget var att försöka förstå varför man skulle vilja ha ett öppet äktenskap… Alla dessa forum på nätet är underbara! Tack att ni som skrivit och berättat om era erfarenheter – ni är ovärderliga!!! Jag kommer inte att beskriva fenomenet öppet förhållande, så jag rekommenderar alla som vill veta mer att använda Google Tungan ute.

I A’s fall handlar det om att hon vill uppleva pirret när man träffar någon för första gången och det uppstår åtrå. Hon vill också ha möjlighet att gå vidare och uppleva känslan av de första trevande beröringarna, kyssarna och mer därtill utan annan begränsning än hennes egen vilja. Just känslan av ”första gången” är det omöjligt för mig att erbjuda henne…

Vi har pratat om det här i över en vecka nu, och all min vakna tid (och kanske när jag sover också) så ältar och maler min hjärna ämnet… Under en period (inte helt över ännu) såg jag det här som något som bara skulle komma A tillgodo (jag kanske skulle kunna acceptera det med, men jag tror inte det i längden…), och att jag inte skulle kunna ha några fördelar av det. Nu svänger jag mer åt att vi båda kan ha glädje av det, och jag har sagt att jag vill göra ett försök. Vi har kommit överens om ett antal regler som kommer att gälla (det är självklart en ömsesidig överenskommelse). Intellektuellt har jag fattat vad det innebär, och kan ställa upp på det, men känslorna löper amok!!! Igår kom det jag upplever som ett genombrott i bearbetningen för mig. Jag insåg varför jag har en klump i magen och har så nära till gråt som jag har nu (helt olikt mig som alltid är en lugn och trygg person), och det handlar om manliga ideal… Jag inser att känslan jag får är otillräcklighet – att jag inte kan uppfylla min kvinnas alla behov. Det är en jätteknäck för min självkänsla och för min manlighet Gråter. Samtidigt inser jag att den känslan kommer jag att vara tvungen att hantera oavsett om vi fortsätter vårt experiment eller avbryter…

Varför skriver jag här? Ja, dels behövde jag få skriva av mig, dels är det ett tack till alla er som skrivit inlägg i de trådar som hjälpt mig att förstå, men jag söker också hjälp att hantera känslorna. Intellektuellt förstår och accepterar jag, men jag är värdelös på att hantera känslor och just nu stormar det i huvudet och bröstet… Hur gör ni? Hur överlever ni?

Grattis, du har kommit till sista raden på detta långa inlägg! Bra jobbat Glad

• Svar på tråden Öppet förhållande/äktenskap - hur hantera?
  • Anonym (Jepp)

Jag har själv känt att jag kanske skulle vilja ha ett öppet äktenskap ibland, saknar liksom din fru det där första pirret osv.. Däremot så är jag väldigt rädd för att jag skulle kära ner mig i någon, och jag älskar ju min man så det är inget jag önskar.

Även om han skulle gå med på det (vi har pratat löst om det någon gång) så innebär ju detta att även han ska ut och så på andra åkrar, och den känslan jag får av att tänka på det är väldigt smärtsam.

Jag tycker att du ska säga som du känner, du verkar ju uppenbarligen inte vilja detta. Om hon verkligen måste ut och lufta muffen, så säg att då får ni bryta upp, ta en paus eller vad som helst först.

De som har öppet förhållande vill det ömsesidigt, och du verkar som sagt inte vilja detta. Det är inte meningen att du ska ha en klump i magen, känna dig otillräcklig osv.
    Ni kanske bara behöver prata mer om saken? Hon skulle kanske kunna övertyga dig om att det inte är du som är problemet, du är inte otillräcklig!

Oftast när det bara är en part som önskar öppet förhållande, så är det denna persons plikt att se till att det sker utan obehag.

Om ni fortsätter med detta så är risken mycket stor att ert äktenskap kommer att spricka pga outtalade känslor osv..

Styrkekram till dig! Och lycka till! 

• rlevitte

Sånt här kräver ju en del funderingar och att ta sig igenom det bagage man har.

TS, så vitt jag förstår finns en del för dig att bearbeta med det här förslaget, och det kan jag förstå.  Dina tankar om otillräcklighet och liknande är inte alls ovanligt, och det trots att det framhålls, även i de mest monogama kretsar, att man inte kan vara allt för sin partner.  Jag tror inte det undgår någon att behöva bearbeta en sån där klump i magen så fort det börjar handla om saker man inte har så himla mycket personligt underlag för.  Trots att jag kände mig väldigt hemma i konceptet polyamori så hade jag en del funderingar jag behövde ta mig igenom, och det tog sin tid. 

Jag håller inte med Anonym(Jepp) i en del kategoriska uttalanden.  Däremot håller jag med om att du ska kunna prata om hur det känns med din partner.  Det pratet behöver inte bli en stoppkloss, behöver inte bli anklagande, behöver inte bli fientligt, men det är upp till er, hur väl ni kan lyssna på varandra utan att trigga ihjäl varandra.  Av din text att döma så låter det som om ni borde kunna klara av att prata om det här och alla dess aspekter.

Och hörni, ha inte bråttom.  Att ha bråttom, om något, kan leda till att nån (du, TS?) känner sig överkörd för att hen inte hänger med i alla svängar (inklusive känslorna).

Jag hoppas det går bra för er, och pratar gärna mer med dig.

Mvh,
    Richard 

• rlevitte
    tummen skrev 2010-09-07 13:29:40 följande:

... Vidare har vi pratat om vad vi anser vara otrohet, och jag har kommit till insikt att det är sveket mot en uttalad eller outtalad överenskommelse (om det som benämns ”trohet”) som är det jag reagerar så kraftfullt mot. ...

...

Exakt vad det var som ledde fram till att A föreslog att vi ger varandra tillstånd till otrohet 

Jag antar föresten att du ser det ironiska i att kalla det otrohet om ni tillåter varandra det, för då försvinner ju sveket som du annars sätter så centralt i termen ;)

Mvh,
    Richard 
  • Anonym (låt bli)

du vill ju inte slå näven i bordet och säg det till henne.

fan vill du att andra män pumpar på i din fru? tömmer kuken i henne? ger henne orgasmer?

vill du kyssa din fru med vetskap om att en annan man kanske munknullat din fru och tömt satsen där?

• tummen

Anonym(Jepp): Tack för dina synpunkter, det är därför jag skriver här :)  A och jag pratar mer än någonsin just nu, och djupt om känslor och rädslor så resultatet är långt ifrån klart. Mina känslor kring otillräcklighet måste jag tyvärr hantera oavsett om vi väljer att backa eller fullfölja - längtan hos A finns där oavsett vilket, och nu vet jag det.
    Jag vet att det är lättast om båda vill, och jag tror (intelektuellt) att vi kommer att nå dit - bara jag får de här förbannade känslorna under kontroll :P

Richard: Jag har läst flera av dina inlägg i andra trådar, och tycker du har en sund inställning och bra attityd. Det ligger nog mycket i det du säger att vi inte ska ha bråttom. Ja, jag är medveten om att det inte är att betrakta som otrohet när vi har en överenskommelse. Jag försökte dock skriva i den ordning saker och ting hände, och till att börja med hade vi ingen korrekt benämning utan pratade om att "tillåta otrohet" :)

Anonym(låt bli): det är självklart inget jag önskar, men inte heller något jag mår extremt illa av längre. Om vi kan finna lycka på varsitt håll så kanske det är värt att ta den obehagskänla hag har f.n.. Givetvis har vi regler för vad som är OK, och delar av det som du beskriver faller inte inom ramarna.

• Anonym (låt bli)

om ni kan finna lycka på varsitt håll så varför fortsätta vra ihop?

• tummen

Anonym(låt bli): Vi älskar varandra och har ett underbart liv tillsammans. Den lycka/känsla vi söker utanför äktenskapet är tillfällig och av en typ som vi inte kan ge varandra.

Nu låter det som att jag är övertygad, vilket jag inte är... Men det lutar mer åt det hållet f.n.

• rlevitte
    Anonym (låt bli) skrev 2010-09-07 15:36:49 följande:
    om ni kan finna lycka på varsitt håll så varför fortsätta vra ihop?
    Det ena utesluter inte det andra.
    En del par som börjat såhär har funnit att deras kärlek till varandra har förtärkts av att de kan gå ut och träffa andra.  Det blir som att det läggs på pluskontot överallt istället för att bli något som tas bort på ett ställe för att läggas till någon annanstans.

Mvh,
    Richard
  • Mr Klister

Det låter som att ni har ett genuint kärleksfullt förhållande. Grattis!

Det är enastående bra att ni kan prata om det, att din fru kände att hon kunde väcka frågan. Det kan inte varit lätt för henne att formulera denna önskan som vuxit i henne. hon var naturligtvis orolig för hur du skulle reagera och att du skulle tro att det därmed innebär att hennes känslor för dig förändrats.

Hennes önskan och vilja är på intet sätt ovanlig som du så väl förstått efter dina efterforskningar och det är precis som vår polyamoröse vän här ovan påpekat ingen brådska.

Ni kan väl se till att prata mycket om detta. Våga ställa alla dina frågor om hennes tankar och känslor kring detta. Berätta om dina farhågor. Få henne att förstå att du behöver tid att smälta tankarna kring detta så att du känslomässigt kan acceptera det. Du kanske inte kommer dit hän att du kan acceptera det, prata om vad som händer då. Prata om vad som skulle hända om hon skulle få känslor för någon annan. Prata om hur ni skall kunna bibehålla glöden, gnistan och innerligheten i Er kärlek helt oavsett vilka ni umgås med och hur ni väljer att umgås med andra.

Ni har förhoppningsvis någon nära relation till någon annan än varandra som ni kan dela saker med som ni inte nödvändigtvis dryftar med varandra. Det är stor skillnad på att öppna sitt inre och sära på benen men det mesta av den skillnaden är en tankemässig och känlomässig konstruktion. Skillnaden behöver inte vara större än ni gör den.

Det föga elokventa inlägget från (låt bli) här ovan bär viss relevans även om jag inte håller med om tonen. Vad skulle du känna, tänka, tycka om att kyssa din fru efter hon varit med en annan man. Vad skulle hon tycka om att kyssa dig om du varit med en annan kvinna.

Du vet ju att det inte handlar om att du ÄR otillräcklig utan att du HAR känslor av otillräcklighet. Hon älskar ju dig men vill uppleva sådant som du faktiskt inte kan ge henne. Du kan inte ge henne allt. Det har du aldrig kunnat och kommer aldrig att kunna. Tidigare har du lätt kunnat acceptera det eftersom det du inte kunnat ge henne varit välkänt för dig. Nu kommer det tidigare outtalade behov och önskningar som väcker en oro i dig att hon är på väg ifrån dig. Prata om detta.

Eftersom ni har så god kommunikation och en så fin relation är ju detta ett gyllene tillfälle att fördjupa er relation och kanske också omdefiniera såväl er själva som varandra. Ni kanske har vuxit en del som människor sedan ni senast tog en gemensam god titt på er själva och varandra. Det kanske utmynnar i att ni kommer fram till att det inte är värt att ta risken. Ni kanske kommer fram till att ni vill pröva. Oavsett vad har ni inte bråttom utan det finns god tid för er att definiera er båda.

Lycka till!!!!

I´ve made shoes for everyone but I still go barefoot!
  • tummen

Tack Mr Klister, kloka ord som jag tar till mig och kommer att diskutera tillsammans med A.

Svar på tråden Öppet förhållande/äktenskap - hur hantera?