• Loreena

Hurra för tygblöjan!

Nu som inte vågat testa - prova!

Jag har minimundus vikblöjor och Imse vimses blöjbyxor med bitar av fleece som fuktstoppare. Sedan jag övergick till tygblöjor så försvann sonens blöjexem. Eftersom han är så liten än så luktar inte de våta blöjorna någonting. Tvätten är inte betungande alls eftersom att jag bara toppfyller maskinen när jag ändå tvättar lakan och handdukar. Jag tvättar varannan/var tredje dag med flytande parfymfritt.
    De enda hudvårdsprodukter som behövs nu är potatismjöl och lite babyolja.

• Svar på tråden Hurra för tygblöjan!
  • Sture

Vill också stämma in i ditt Hurra!

Har sedan några veckor ett gäng pocketblöjor till min 7 månaders och det funkar utmärkt. En stor fördel är att han i stort sett uteslutande bajsar på pottan så det är bara lite kiss som kommer i blöjan. Idag vek jag min första vikblöja också! Är så glad för jag tog mig samman och kom igång. Känns bra både för ekonomin och miljön. Mitt nästa projekt blir att sticka ullbyxor! Om någon har ett bra (och enkelt) mönster tar jag gärna emot!

• Loreena

Jag hittade en sida där man kan beställa en hel massa olika sorters tygblöjor. Jag är på gång att köpa nya blöjbyxor och det finns verkligen hur mycket fint som helst att välja på där.. och det är dessutom mkt billigare än att beställa från Sverige. Helt klart värt ett besök.

www.babykind.co.uk

• Loreena

Smultronbål
    Jag brukar vika in lite extra runt benen och då blir det bra. Sen är det ju noga att allt tyg kommer innanför blöjbyxan.

• Loreena

Tips!
    Sy en stor tygpåse som ni kan förvara blöjorna i. Så slipper ni ta i blöjorna när ni lägger in dem i maskinen och så kan ni tvätta påsen samtidigt som blöjorna. Viktigt att den är öppen och att ni "vänder den ut och in" när ni lägger i blöjorna i maskinen så att de inte ligger i påsen när de tvättas. Ett annat alternativ är att sy i meshtyg så kommer vattnet in i påsen när ni tvättar.

• Neje

Ja!
    Tygblöjor är toppen!

Det enda i  ts inlägg som jag "reagerade" på var babyoljan.
    Varför använda babyolja då det blir billigare med någon vegetabilisk kallpressad(ekologisk) olja?
    Naturligt och snällt mot lilla rumpan! ;)

• Lexikon

Håller med, tygblöjor är kalas! (Jobbigt första dagarna, nu lika smidigt (eller smidigare?) än plastblöjor.)

Använder rapsolja som babyolja. Annars är det väl bara Liberos babyolja som är fri från tillsatser? Bara olja och e-vitamin (för att den inte ska härskna). 

Inför förlossningsfrihet i HELA Sverige! www.facebook.com/&ref=ts
  • lillvilda

Jag har använt tygblöjor till mina 2 killar och jag har tyckt det varit toppen.
     Hinken med tygblöjor har aldrig stinkt så mycket som hinken med engångsblöjor har. (har kört lite engångs blöjor på natten när de blev större för de) skulle man slänga ner några engångsblöjor, lämna dom i 2 dagar i en hink med lock å sen öppna den så STINKER det verkligen. Tygblöjor ner i en hink på med locket å 3 dagar senare luktar det mest lite amoniak. Så för min del är engångs blöjor 10 ggr äckligare.
    För oss var det inte främst en kostnadsfråga att börja med tygblöjor utan en hälsofråga, nyttigare med tyg mot rumpan än engångsblöjor med superabsorbenter å plast.  å sen oxå en miljöfråga. Jag tycker inte det är riktigt försvarbart med det berg som vi skapar under ett barns blöjtid med engångsblöjor.
    Att det skulle vara jobbigt å besvärligt med tygblöjor tycker jag inte alls. Engångs ska köpas, bäras hem och sen kastas. Tygblöjorna  köper jag och bär hem 1 gång. Sen bärs de bara mellan maskinen och babyrumpan. Behöver aldrig tänka på att köpa hem utan de finns alltid där när de behövs. Vet inte hur andra familjer med 3 barn gör men vi tvättar iallafall allt annat rätt ofta å då kan jag lika gärna köra en maskin med blöjor å tvättlappar i tyg när jag ändå är igång.

Så tummen upp för tygblöjor!!

• vittra

Håller med TS. Använde tygblöjor till vår äldsta tjej och från ca 4 månader började hon kissa och bajsa i pottan. Det är helt klart ett plus att de blir torra tidigare! Och givetvis är det ett plus för miljön också, och ekonomin
    Nu bor vi ju dessutom i hus och då är det skönt att vi slipper betala en massa extra för sophämtningen utöver kostnaden för själva inköpet av engångsblöjor!

Nu har hon fått en lillasyster och även hon får använda tygblöjor. Dock har hon en lite annan kroppsform och av någon anledning verkar vissa av blöjbyxorna vi har inte vilja hålla tätt på henne, det blir blött kring ljumsken. Det är imsevimses som läcker, så ska se om jag hittar fler av det andra märket vi har... så det är ett tips för er som har problem med att det läcker, testa andra modeller för blöjbyxorna.

Att det blir lite klumpigare är ingenting som jag faktiskt ser som negativt, det blir ju stadigare att hålla i dem eller sätta dem i knäet tex

Angående bajs så bajsar vår minsta faktiskt bara när vi tar av blöjan, och hon bajsar dessutom bara ca 1 gång i veckan (hittills, hon är bara knappt 6 veckor än) men då låter vi blöjan ligga kvar under henne. Det kommer ju en rejäl laddning så man får vara beredd med ett par tvättlappar också, finns förmodligen ingen blöja i världen som skulle kunna få plats med så mycket bajs hur som helst, haha
    Så är glad att hon väljer att bajsa "i det fria" så att säga, funderar på att redan nu börja sätta henne ovanför pottan istället när vi ändå märker att hon ska bajsa...

• vittra

Förövrigt så använder vi bara kallpressad rapsolja (ekologisk till och med) och behöver inga andra hudvårdsprodukter än så
    Duttade i lite eterisk olja så luktar det godare dessutom.

Svar på tråden Hurra för tygblöjan!