Hur peppar jag sambon efter misslyckad rekryteringsprocess?
Min sambo sökte drömjobbet med stort D för ett par månader sedan. För ungefär 5 veckor sedan kallades han till första intervjun. Det har varit en lång och utdragen process med ett flertal intervjuer med olika nyckelpersoner på företaget samt psykolog. Inför senaste intervjun stod det mellan honom och en annan person. Igår kom beskedet- min sambo fick inte jobbet.
Nu är han mer eller mindre knäckt. Han är inte arbetslös och har ett jobb som är ok idag men det här var ett jobb som var klippt och skuret för honom, och inte något som det haglar om direkt. Ett liknande jobb inom en hyfsat närliggande region kanske dyker upp om 5 år. Om han har tur.
Så jag förstår till fullo att han är skitnere men jag vet inte hur jag ska peppa honom!? Att säga "det kommer dyka upp något bättre" är en lögn och det vet vi båda två. Han har väldigt nischad utbildning och intresse vilket det här jobbet passade perfekt till.
Min taktik just nu är: "Det kanske inte är lika bra som det verkade...", men även det känns ganska meningslöst. Jobbet hade inneburit friare arbetstider, en rejäl löneökning och en bransch han alltid drömt om.
Vad kan jag säga eller göra för att göra honom glad? Det skär i mitt hjärta att se honom så här och jag vet inte hur jag ska få honom att känna sig på topp igen.
Jättetacksam för svar och funderingar!