• bubbelmaja

Djungeltårta. Hur?

Snälla alla bakproffs, kom med tips!

Sonen ska ha kalas om ett par veckor. Han vill ha lite djungelgrejer på kalaset. Lekar, sånger mm det är min grej det. Och jag gillar att baka. MEN jag är ingen tårtkonstnär. Ge mig tips på hur jag kan få till något trevligt, ganska lätt, som passar. Jag vill lära mig mer och ser det som ett bra tillfälle att kanske använda något nytt material också.

• Svar på tråden Djungeltårta. Hur?
  • FruJohansson82

Du kan göra en ormtårta Med grönt grädde (karamellfärg) och chokladsås (strecken från huggorm..) så är den ganska lik en orm. Sonen fick den när han fyllde 2 och ville även ha den när han fyllde 3
    Man tar en rund tårta (lättast att skära innan dekorationen är på!), sätter ett glas i mitten och skär runt. Sedan skär man mitt itu den stora rundeln. Det blir kroppen till ormen. Man får flytta den ena delen så det ser ut som om ormen slingrar sig. Delen som man skar ut med glaset blir till huvud. Vi har även lagt godisormar runt om tårtan, bebisormar Till tunga har vi använt större godisbitar och små bitar till ögon

• bubbelmaja

Underbar! Men det där är två tårtbottnar va? har du delat dem också, med fyllning mellan. Vilmer sitter här bredvid och säger att han vill ha en sådan!

• FruJohansson82
    bubbelmaja skrev 2010-09-08 19:00:14 följande:
    Underbar! Men det där är två tårtbottnar va? har du delat dem också, med fyllning mellan. Vilmer sitter här bredvid och säger att han vill ha en sådan!
    Det är 2 tårtbottnar! Delade dom på samma sätt. Det ena "hålet i mitten" blev huvud och det andra "hålet i mitten" blev svans
    Jag brukar dela dom när fyllningen i mellan-lagrena är färdig smetat. Blir lite kladdigt, men de kan man dölja me grädden över Mathias vill ha en ormtårta när han fyller nästa gång med

Lycka till!!
Svar på tråden Djungeltårta. Hur?