• Anonym (bipolar)

Lamotrigin och graviditet?!? Någon? SNABBA SVAR TACK!

Jag har trappat ut min lamotregin heeeeeelt konstigt tog först 200 sen hoppa jag bara ner till 100 tvärt sen tog ajg det typ 2 dagar sen typ 50 2 dagar sen sluta jag och nu mår jag PYTOOOOOON!!!!

Att ta 100mg lamotrigin hur stor risk tror ni det är att jag skadar fostret orkar inte må såhär MEN vill inte skada barnet eller att den ska få nån missbildning eller så?! Snälla hjälp vad ska jag göra?!? Har bett min läkare ringa mig flera dagar nu men han gör det inte han verkar ju vara störd i huvudet..

Men någon som vet?!? Eller nån som ätit denna under sin graviditet

• Svar på tråden Lamotrigin och graviditet?!? Någon? SNABBA SVAR TACK!
  • Jezamine

Tala om för läkaren om du är gravid, om du kan vara gravid eller om du planerar att bli gravid.

Lamotrigin

Du ska inte upphöra med behandlingen mot din epilepsi när du är gravid. Det finns dock en ökad risk för missbildningar hos barn vars mödrar tagit Lamotrigin Actavis under graviditeten. Dessa missbildningar omfattar läpp- eller gomspalt. Läkaren kan också ge dig rådet att ta extra folsyra om du planerar att bli gravid och under tiden du är gravid.

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=5

Avstängd tills vidare
  • Anonym

I Bipoläroboken står att det finns studie i ett annat land där personer som tagit Lamotrigin mot epilepsi fått barn som har haft läpp- eller gomspalt. I Sverige hade ingen som tagit Lamotrigin mot bipolär sjukdom fått barn med dessa missbildningar. Enligt den boken alltså. Vad jag förstått så tar man lägre dos vid bipolär sjukdom också än vid epilepsi, så det skulle ju kunna vara förklaringen.

Men kontakta läkaren och fråga. Det känns ju säkrast! Det är ju viktigt för både din säkerhet och hälsa, och även barnets att du mår så bra som bara är möjligt under och efter graviditeten.

• Anonym (bipolar)
    Anonym skrev 2010-09-07 22:42:37 följande:
    I Bipoläroboken står att det finns studie i ett annat land där personer som tagit Lamotrigin mot epilepsi fått barn som har haft läpp- eller gomspalt. I Sverige hade ingen som tagit Lamotrigin mot bipolär sjukdom fått barn med dessa missbildningar. Enligt den boken alltså. Vad jag förstått så tar man lägre dos vid bipolär sjukdom också än vid epilepsi, så det skulle ju kunna vara förklaringen.

Men kontakta läkaren och fråga. Det känns ju säkrast! Det är ju viktigt för både din säkerhet och hälsa, och även barnets att du mår så bra som bara är möjligt under och efter graviditeten.
    Jo precis det är så jag tänker.. vill inte utsätta barnet för något dåligt men om jag mår så dåligt utan mina lamotrigin kanske jag påverkar barnet ännu mer än om jag tar dom.. Kanske finns något annat man kan ta måste ta kontakt med min läkare så himmla svårt att få tag i han bara.. helt sannslöst!
Svar på tråden Lamotrigin och graviditet?!? Någon? SNABBA SVAR TACK!