• Äldre 7 Sep 22:27
    19967 visningar
    146 svar
    146
    19967

    Förälder/Blivande Förälder i Bryssel

    Hejsan,
    Jag söker efter föräldrar i Bryssel med omnejd. Finns det några därute?

    Själv har jag bott här i 10 år och har en dotter på 2år och hoppas att snart kunna få ett till barn om möjligt.

    MvH,
    Sanna 

  • Svar på tråden Förälder/Blivande Förälder i Bryssel
  • Äldre 8 Sep 13:02
    #1

    Hej, vi kommer att flytta till Leuven i oktober. Vår son är också två år.

  • MrsKjF
    Äldre 9 Sep 16:28
    #2

    Hej, VIlken bra tråd! Funderade själv på att starta en sån, men så hittade jag denna!

    Vi kommer flytta till Bryssel (vet ej exakt var i stan än) i november. Vi har en son som är 8 månader (född i januari i år).

    Vad gör ni? Jag kommer fortsätta min mammaledighet till att börja med. Det är min man som fått jobb, så det kanske blir så att jag är hemma längre. Vi planerar att stanna i tre år.

  • Äldre 10 Sep 13:39
    #3

    Hejsan,
    Kul med lite svar. Jag är 37 år och så är min man. Jag arbetar halvtid på en av EU-institutionerna här i Bryssel. Min man arbetar också inom EU. Vi flyttade ner för 10 år sedan då han fick ett vik på Europa parlamentet. Jag fick strax efter jobb och sedan blev vi kvar. Vi gifte oss för några år sedan och lillan föddes 2008, efter en ganska besvärlig graviditet. 

    Vi trivs bra här.  Vi bor ganska nära jobbet så vi brukar mest hänga runt Place Jourdan med omnejd. Tidigare hade vi vänner i Leuven men de har flyttat därifrån nu. Men mellan Bryssel och leuven är det inte så långt.

    Här är förresten en bra sajt att hitta bostad:
    immoweb.be 
    Hör gärna av er och berätta mer om er själva.
    Ha en skön helg,
    Sanna

  • MrsKjF
    Äldre 10 Sep 17:02
    #4

    Hej!
    Jag är 32 (snart) och min man är 34. Han jobbar på exxon i Sverige och har nu fått en tjänst i Bryssel istället. Deras kontor ligger rätt nära flygplatsen. Vi kommer få hjälp med att fixa bostad via nån förmedling, men vi har kollat mycket på immoweb :)

    Jag är föräldraledig från mitt jobb som produktutvecklare inom livsmedelsområdet och kommer väl fortsätta vara det ett tag till. Så får jag se om jag kommer vilja jobba i Bryssel eller "bara" vara hemma med vår son och ev framtida syskon.

    Var i Bryssel ligger PLace Jourdan? Är det väldigt centralt? Jag har aldrig varit i bryssel, så vi håller så smått på att lära oss lite olika delar när vi kollar bostäder. Vi kommer prioritera att min man har relativt nära till sitt jobb och att vi kan ta oss till city smidigt.

    Går er dotter på dagis när du jobbar? Jag kan nog också tänka mig jobba deltid ett tag, men nu åker jag först med och känner efter.

    Vi tycker om att motionera, så vi vill gärna bo nära nån park/skog där man kan ta en joggingtur ibland. Vi är dock inga fanatiker ;)

    Jag hoppas på att hitta lite andra lediga mammor (och pappor om det finns några) att umgås med om dagarna. Vad gör du när du inte jobbar? träffar du och din dotter andra mammor och barn då? Var i så fall?

    Ha en bra helg!
    Karin

  • Äldre 13 Sep 12:53
    #5

    Hej igen,

    Jag är 33 år och arbetar som forskare. Vi  har tidgare bott på Irland, men de senaste månaderna har vi varit i Sverige. Min sambo kommer från Tyskland och är försäljare. Han kommer att fortsätta på distans i det svenska företag han arbetar nu.

    Just nu är jag mest nervös för hur det ska gå att ordna barnomsorg, speciellt som vi kommer att arbeta båda två redan från början. Som tur är bor mina svärföräldrar inte alltför långt bort och de har lovat att hjälpa till. Annars tänker jag såklart lite på hur det blir med språket (vi talar redan tre språk hemma) och bostad.

    Det ska blir roligt iallafall och mest ser jag fram emot detGlad.

  • Äldre 13 Sep 23:17
    #6

    Hejsan,
    Place Jourdan ligger i kommunen Etterbeek nära Europa parlamentet.  Våra arbetsplatser ligger i anslutning till Etterbeek kommun därav valet av bostad. Min dotter går på ett privat fransktalande dagis, på mornarna. Vi pratar svenska hemma med henne, Vi bor ganska när en stor park som vi springer ibland (borde dock göra det oftare) och där Friskis och Svettis håller till i juli-augusti. Ganska nära oss finns också Friskis och Svettis lokaler där de har sin verksamhet året runt.
    Är dock inte medlem har bara deltagit de gånger de varit i parken och då är det gratis. Vi brukar hålla oss en bit ifrån så att lillan också kan delta utan att vara ivägen.

    Svenska kyrkan ligger inte så långt ifrån oss. Har dock inte varit där mer än på invigingen. Men jag vet att de har barnverksamhet på tisdagar. Har tänkt att gå dit flera gångr men det har liksom inte blivit av.

    Lillan och jag fördriver våra dagar med gå till parker/lekparker. Fikar och handlar. Är hemma och lekar, busar och njuter av livet. Har tyvärr inte några direkta mammor jag umgås med på eftermiddagarna. Mina vänner arbetar heltid så därav denna länk.   

    Fenna: Forskare vad spännande. Vad forskar du i?

    Karin: Passa på och njut av att vara hemma om ni klarar det ekonomiskt. Jag var hemma i 9 månader (4mammaledighet och 5 månaders föräldrarledighet), min man var hemma i 2 månader och sedan tog vi en månads semester. Så lillan började inte på dagis förrän hon var 13 månader.  Jag hade gärna varit hemma längre men jag är glad att vi nu har möjlighet att låta mig arbeta deltid.

    Det gäller att passa på denna tid kommer ju inte åter.

    Ha en skön vecka,
    Sanna

      

  • MrsKjF
    Äldre 14 Sep 09:09
    #7

    Etterbeek känner jag igen, vi sitter och kollar kartan för fullt och försöker lära oss lite olika stadsdelar :)
    Igår försökte vi fördjupa oss i kollektivtrafiken för att komma fram till ifall min man kommer kunna åka kollektivt till jobbet. Hans kontor ligger i Zavemtem, i nåt stort industriområde om jag förstått det rätt. Bland annat så ligger Natos kontor i närheten. Men det är inte så lätt....

    Vi har också kollat lite på att bo i Etterbeek eller kanske lite utanför, typ Kraainem, Stockel eller Woluve-st-Pierre/Lambert. Nåt av ställena verkar ligga ganska nära en skog och det gillar vi :) Vi ska åka ner första helgen i oktober för att få hjälp att hitta bostad (fördelen när man blir utsänd av sitt jobb; man får mycket hjälp med allt praktiskt). Bor ni i lägenhet? Vi vill gärna bo med liten trädgård iallafall, så att det är lätt att vara ute med sonen.

    Jag har tänkt börja med att vara hemma, så får vi se om det räcker som stimulans eller om jag känner att jag "måste" jobba för att vara nöjd. Men då är det deltid som är aktuellt för min del, känner också att jag vill ta vara på denna möjlighet att vara hemma med barn(en) mer än jag kunnat vara i Sverige. Hoppas kunna hitta nåt bra jobb i så fall; det verkar som att jag får hjälp från mannens företag att söka jobb om det blir aktuellt, så det känns ju skönt.

    Hur funkar det för er dotter på franskt dagis? Pratar ni franska hemma? Varken jag eller min man pratar franska, men det kanske blir ett sätt att lära oss genom att sätta pojken på fransktalande barnomsorg ;)

    Är man hemma på heltid är det ju verkligen extra kul att träffa lite andra mammor och barn, både för min och sonens skull.

    Spännande med forskning Fenna, hör gärna mer om det!

    Dags för dagens promenad i ett regnigt och blåsigt Göteborg!
    Ha en bra dag!

  • Äldre 17 Sep 19:57
    #8

    Hej, jag arbetar som forskare inom utvecklingsbiologi. Tidigare har jag forskat på ögats utveckling och ögonsjukdomar, men nu blir det ledsjukdomar. Vi (jag och sonen) åker ner till Tyskland nästa vecka och sen åker jag vidare till Leuven veckan efter. Jag tror att de pratar flamländska i Leuven, så det blir nog ett flamländskt dagis (eller skola som de tydligen börjar i hans ålder) för oss. Annars kan jag förstå att ni väljer att låta era barn lära sig franska :). 

    Uppdaterar när vi har kommit till Leuven.

    Ha det bra!

  • MrsKjF
    Äldre 26 Sep 19:54
    #9

    Spännande forskning!

    Så du har en son som redan pratar både tyska och svenska eller pratar ni bara svenska hemma?

    Om vår son ska börja dagis får det nog bli franskt. Men då måste kanske jag och maken också lära oss lite franska så vi kan prata med personalen ;)
    Tänkte försöka börja träna genom att gå på babysim med honom. Vi gör det här hemma och han älskar det ,så det vore skoj att fortsätta.

    Till helgen som kommer åker vi till Bryssel för att hitta bostad. Vi har nog spetsat in oss på de östra delarna; maken åkte runt med en kollega i veckan och de var mycket i Kraainem och Stockel, områden som han tyckte verkade väldigt mysiga. Relativt nära till hans jobb och ändå rätt centralt om jag har förstått det rätt.

  • Äldre 27 Sep 16:25
    #10

    Hejsan,


    Spännande forskning. Själv råkade jag ut för en ögonsjukdom i våras, som fortfarande gör sig påmind. Först kändes det som om jag fick något i ögat, sedan blev ögat infekterat och jag belev alldeles röd och ljukänslig. Gick till ögonläkare blev sjukskriven p g a dataarbetet. Tyckte sen att det blev bättre men vid återbesöket fick jag redan på att infektionen nu var inuti iris, doktorn  gav nya droppar att ta under flera veckors tid. Ska snart öpå återbesök. De sa att eftersom detta var första gången jag hade detta så gör de ingen utredning om varför. Men jag tror att jag vet varför, hade och har det till och från väldigt stressigt på jobbet. Nåja nog om detta.

    Vad kul att ni snart åker ner.

    Vår dotter börjar förskola (maternelle) nästa år (alltså när hon fyller 3 år). Flamländska talar de definitivt i Leuven, det är en mysig stad med många studenter.

    Vi pratar svenska hemma och lillan lär sig franska på dagis. Vi bor i ett hus på 200 kvadrat, med en liten innergård "cour" och en terass.

    Ja, i det område utanför Bryssel som ni letar i det ligger nära en stor och vacker skog. Många svenskar med barn bor därute och Europaskolan med svenska sektionen ligger också därute. Själva har vi valt att bo nära våra arbeten och vi gillar att promenera ner på stan. Vi gillar också att gå ut på de lokala restaurangerna här. Som sagt vi har ju bott i samma kommun här i Bryssel i 10 år och liksom bott in oss. Det finns flera parker häromkring och för tillfället så kommer vi att bo kvar här.

    Hoppas att ni får en bra vecka, måste nu återgå till köket och kolla vad den lilla tjejen pysslar med.

Svar på tråden Förälder/Blivande Förälder i Bryssel