• Vilaa

4 missfall.. Finns det hopp?

Grattis Annica P =)

Många det gått vägen för nu, tror det är så att man aldrifg vet om det är mediciner eller om det bara funkade just denna gång. Därför får man aldrig ge upp =)  

• Vilaa
    Pimpinellan skrev 2012-12-26 22:06:33 följande:
    Skulle ALDRIG falla mig in att umgås med gravida,fertila och de som  har småbarn!! INGEN av dem fattar ett uns av vad vi går igenom och höra en massa floskler om att det är meningen eller annat trams vill jag inte. Sån självplågare är jag faktiskt inte och jag förstår inte för mitt liv hur ni står ut!! Jag går omvägar om jag ser gravida,får panik av dem,spykänslor av bebisar. Nä,jag kommer ALDRIG fatta varför ALLA får barn utom vi!? INGEN jag nånsin känt har haft svårt,tvärtom har ALLA haft lätt eller superlätt-även de riktigt gamla. Ingen har fått missfall,ingen för tidigt,ingen behövt kämpa minsta lilla,ingen fått ett skadat barn. Bara glidit runt på en räkmacka rent fertilitetsmässigt! Men självklart har jag svårt som längtat i 26 år och ville ha10 barn!! Jag visste när vi började försöka att det inte skulle gå,jag lyckas nämligen aldrig med nånting,hela mitt liv från födseln tills nu har varit en enda stor kamp och en önskan efter döden. Bitter!? Nä,det jag känner är så bortom bitterhet att det inte finns ord i svenska språket...

Även om vi får barn kommer det bli en kamp mot omvärlden. Oäkta barn,det vill inte svärmor ha så den kontakten måste brytas,resten tycker vi är för gamla så ingen kommer glädjas med oss. Och jag kommer vara i snitt 20 år äldre än de flesta som får barn. En bekant var 36 när hon fick andra och klart äldre än alla andra. Så jag kommer sitta här ensam med mitt barn,stackars barn,egentligen är det inte rätt att försöka få nåt ö.h.t med såna föräldrar som vi... Att dö vore bättre än att få barn.

Adjö...
    Ledsen att höra din historia =( Känner med dig fast jag tillhör lite den kateogorin du hatar med ett barn som kom på räkmacka, men sen tyvärr stopp på den räkmackan nu med 7 missfall. Har också kännt att jag varit otursförföljd länge, och nu får några veckor sedan råkade min sambo ut för en fruktansvärd olycka som numera kommer påverka hela vårt liv för all framtid eftersom han fått ett starkt handikapp.. Men på nått vis är det bara se vägen framåt. Inget annat går att göra. Har också alltid velat ha många barn, en barna i bullerbyn familj idyll.. Tänk på att det är som mörkast just nu på vintern och jobbigt kring jul. Även om allt jag säger bara låter löjligt och du vet ju allt det här själv men ändä... känner för dig och anar lite hur du känner. Kram
  • Vilaa

Mamma77: Vilket kämpande! Hoppas det går vägen denna gång!

Har också en son, sen 7 ma/missfall.  

• Vilaa
    Mamma77 skrev 2013-03-01 10:29:11 följande:
    Tack:) Ja jag vet faktiskt inte vad krafterna kommit ifrån, men man klarar mer än man tror. Visst har det tärt på mycket. Man kan ju inte slappna av helt känns det som. Går in i v.11 i morgon och är lila nojjig ännu.

Förstår det, jag har tyvärr haft sen missfall ibland =( Men hur långt har du gått som längst annars då?
  • Vilaa
    Mamma77 skrev 2013-03-19 09:49:31 följande:
    Kram och jag håller tummen för oss alla. Har KUB-test i morgon och är så nervös :(

Det ska nog gå bra =) Jag har gjort två kub och fått rätt dåliga resultat på båda så tycker det är lite jobbigt med kub, men ena blev en frisk son iallafall =) Andra tyvärr ett ma.. =(
  • Vilaa

che, beklagar =( Fan att greklands grejen inte funkade, men det kanske bara var otur? Jag har väntat mellan mina missfall och pausat i flera månader, och jag har även kört på direkt, inget av det har gjort nån skillnad tyvärr =(

• Vilaa

Härligt mamma77!!! =) =) Gud vad roligt! Jag har 7 missfall bakom mig och är helt knäckt så kan bara buga inför att du orkade fortsätta och sen att det gick!! Underbart! =)

• Vilaa
    stumpan81 skrev 2013-10-01 19:11:23 följande:
    Lill, det var hidden c, ureaplasma och mykoplasma. Skickade mensblod till aten för analys. Hidden c kan inte kollas i sverige, det är också den som kan blossa upp. Baby safe ab är antibiotika som inte är farligt för fostret. Jag tror jag provat det en gång tidigare. Men visst kan det vara lösningen, man vet aldrig! Kommer att ta den nästa gång. Har inte bestät än om jag ska ta de andra medicinerna. Har ju tagit dem många gånger utan resultat.
    Styrkekramar till dig miap. Känner så väl igen mig i ditt resonemang. 

Vilken antibiotika ska du ta då? Jag vill testa ta någon kur, hade bara ureaplasma när jag testade hos peny och åt en kur antibiotika i våras.
  • Vilaa
    stumpan81 skrev 2013-10-02 15:14:21 följande:
    vilaa: Ureaplasma brukar försvinna efter en kur. Det är hidden C som är envis. Man ska ta azythromycin vid graviditet.

Okej, enligt fass så ska den inte vara så bra när man blir gravid? "Om du är gravid eller ammar ska du inte ta Azithromycin Orifarm filmdragerade tabletter om inte läkaren specifikt rekommenderar dig dem och om inga andra läkemedel finns att tillgå."

Åh andra sidan så har ju just en läkare rekommenderat dig =)  
  • Vilaa

Denna Lennart... Visst går hans metod ut på trombyl? Så om man testat trombyl flera gånger så är det ingen ide att söka sig till Borås va?

7 missfall/ma har jag i bagaget.. Trött på skiten. Känner mig värdelös som kvinna och värdelös som partner.

• Vilaa
    Görling skrev 2013-12-11 22:59:04 följande:
    Jag har också sena missfall i bagaget, MÅNGA: 1. Missfall - ofostrig graviditet- upptäcktes i vecka 12. 2. I vecka 6 3. I vecka 8 4. Kemisk graviditet (MF efter en veckas försenad mens/gravtest gav utslag) 5. 2009 - min son föddes 6. Missfall i vecka 20 strax efter ultraljudet som var bra. Obduktion visade inget fel 7. Missfall i v 15 (mnga Ul  och Kubtest visade inga avvikelser) 8. Missfall i vecka 6 9. Missfall i vecka 20 (fostret dött i v 15 tror jag/KUB test var bra) Har börjat ge upp. Haft kontakt med Lennart i den lyckade graviditeten, men det var nog bara lyckokast att den gick bra. Medicinerade med Trombyl (tror inte på det själv och inte Lennart heller). Jag tror stenhårt på immunologi, men just nu verkar det inte finnas någon vettig läkare i göteborgsområdet som är öppen för sådan behandling, tyvärr. Håller med dig om att det känns hopplöst med så sena missfall när fostren och ultraljuden har varit normala fram till det att de bara dör knall och fall. Och ingen läkare verkar vilja ta tag i det. Jag har kämpat stenhårt och fått till en del undersökningar som de sa nej till först. De struntar i oss, sjukvården.

Känner tyvärr igen mig ack för väl :( också sena missfall, ser bra ut sen dör dom bara... Eller bra vet jag inte, har alltid små blödningar till och från från positivt graviditetstest men hjärtana har iallafall tickat,
  • Vilaa

Någon som haft problemet att dom blivit gravida hela tiden och fått missfall för att sedan inte bli gravid alls? Det tar sig inte här hemma längre trots månader av försök!!

• Vilaa
    Haja skrev 2014-03-26 12:21:54 följande:
    Mardrömmen fortsätter. Idag i v. 16 konstaterades att fostret hade dött. Förra veckan slog hjärtat så fint, nu var allt bara stilla. I övermorgon ska jag in på min tredje cytotecbehandling och troligtvis min fjärde skrapning.

Fyra sena missfall varav tre inom ett år, hur överlever man sånt?!
    Beklagar jätte mycket  =( Har varit med om samma sak, tror det var vårt 5:de missfall som jag gick på KUB och allt var bra, sen gick veckorna och sen började jag blöda i vecka 15 och då hade hjärtat sluta slå. Gynekologen lugnade mig innan och sa att man får inte missfall så sent men sen blev hon tyst och visade mig bilden av ett helt stilla foster utan hjärta =( Födde ut det 2 dagar senare, en liten liten bebis. Jag överlevde men går på antidepressivt idag och ja, livet känns skit för det mesta.. Tyvärr =(
  • Vilaa
    Görling skrev 2014-03-31 21:10:14 följande:
    Man överlever, men det är svårt att tro när man är inne i det. Jag har haft ca 10 missfall varav 3 i vecka 16-20. Alla tre levde i vecka 15 och låg inte under någon särskilt kurva, allt såg finfint ut på extra rutinultraljuden.

Bara ett foster blev obducerat (det upptäcktes på rutinultraljudet i vecka 19) eftersom sjukhuset har en "ny" policy att inte analysera dessa foster då det ofta inte visar något. Bara det känns för jävligt, att sjukvården fullkomligt vänder en ryggen. Det är nu som prover skall tas inte senare, för något vajsing är det i graviditeten. Jag har haft sjukt låga sköldkörtelvärden (TSH) vilket jag funderar över, men läkarna säger att det är normalt, men av vad jag har läst så sjunker tsh mest i början av graviditeten, inte när man är i vecka 15-20. Jag har medicinerat med trombyl och Fragmin. Prednisolon har jag provat, men senaste året har jag "bara haft 2 tidiga missfall, trots intag av prednisolon i små doser, för min läkare vill egentligen inte skriva ut  pred.  Styrkekram till dig, jag vet vad du går igenom, livet är inte rättvist någonstans.
    Och ingen förklaring från sjukvården? =( Ingen gissning alls?? Vilken mardröm!!
  • Vilaa
    Görling skrev 2014-04-01 18:34:32 följande:
    Nej, det är ingen uppföljning på sån´t här i allmänhet. Unga ointresserade gynekologer, som förklarar det med det vanliga (kromosomfel, naturens sätt att sortera ut odugliga foster osv), men jag har gjort KUB - test med fina resultat, haft regelbunden koll med extra ultraljud som har mätt tillväxten med mera. En  gång analyserades fostret och man hittade ingenting, ingen förklaring alls. Jag har gjort missfallsutredning och hysteroskopi och haft en bra och förstående läkare, men sjukvården lägger inte resurser till det här eftersom de inte vet vad de ska gå på. Immunologispåret som jag själv är inne på fattar inte vår omoderna sjukvård vad det är för något. Jag har ett barn dock och det var en problemfri graviditet. Man undrar vad som gick snett i min kropp då eftersom den lyckades. Att det går åt skogen efter första graviditeten är inte helt ovanligt utifrån immunologi, men man tycker att man borde kunna lura sin kropp en gång till. Hade 4 missfall före mitt barn föddes 2009 och därefter 5 missfall (tre sena och två tidiga). Varför går kroppen så länge med en graviditet om det är fel på fostret? Nej, det där köper jag inte. Nu senast fick jag höra att det kan vara min ålder ( jag var 38 då)! jag har haft missfall sedan jag var 33, år, men då talade man inte om ålder. De gör det lätt för sig.
    Vi har en kusligt lik historia... =( Har också ett barn sedan tidigare och det var efter det det satte igång, missfallsutredningarna är utan anmärkning, fostrena som obducerat likaså. Inga kromosomfel och inget som sett fel ut på flera vul innan. Problemet jag har haft är dock att jag småblödit under alla gravditieter, inklusive den som gick vägen. Har tyvärr testat Fragmin och prednisolon redan utan resultat. Känns som jag stångar mitt huvud blodigt.

• Vilaa
    lill111 skrev 2014-04-02 11:28:42 följande:

Jag småblödde med i vår lyckade graviditet var under v 7-8 sedan blev det bättre - gyn förklarade med att min moderkaka låg långt ner - vet inte om det stämmer - troligtvis inte dr d var övertygad om att det var en immunattack - men kroppen lugnade sig tack o lov - annars hade jag fått missfall --

Vårat helvete började med efter vår lyckade graviditet - 6 mf/ma....och nu blir jag inte gravid längre, men hoppas att IVF kan hjälpa oss smt fullt immunstöd, då det visade sig att jag har immunproblem, via Dr d i Aten!

Tragiskt att inte svensk sjukvård erbjuder sådana tester - skrämmande, när det är uppenbart att min kropp som dr d uttrycker det aldrig akn bära en graviditet om jag inte får immunbehandling - den lyckade graviditeten byggde min kropp upp ett enormt immunskydd och nu accepterar inte min kropp en graviditet längre - vår som vägde dessutom 2,700 vlket tydligt pekar på att mi kropp höll på att stänga av all näringstillförsel till honom...

Fruktansvärt - inte undra på att han var stressad när han kom ut - hjärtljuden gick drastiskt upp under det sistsa förloppet av förlossningen och läkarna undrade varför??? Vanligt är att hjärtljud brukar gå ner -- mmmm, undra varför??? idioter, han var stressad för att min moderkaka hade stängt av flera dagar innan förlossningen och fick ingennäring, därav låg födelsevikt - -  han gick upp iraktetfart så fort han föddes började jag amma och han lade på sig direkt - jag hade även GBS med tyvärr - vilket är en hög risk vid förlossningen uscha - hoppas vi slipper detta igen om jag nmu blir gravid igen.....
    Det mest tragiska är att svensk sjukvård skiter i att hjälpa en trots att man själv kommer med lösningar!! Fattar inte att man inte ens kan få testa för sin egna skull, det är ju min kropp och jag betalar skatt! (Om det nu är det... har en vän som har fått en exprimentell cancerbehandling som kostar landstinget 50 lax i månaden)
    Jag fick havandeskapsförgiftning med min son, så kom ut liten och blå i vecka 37, igångsatt för dom inte fick ner mitt blodtryck. Blir inte heller gravid längre, Dr D är nästa steg men först måste han börja svara på ens mail ;)
  • Vilaa

Nu ger jag upp hoppet om sverige som så många andra, har bokat ett besök hos doktorn i athen och hoppas på det!

• Vilaa
    che71 skrev 2014-05-21 02:54:35 följande:
    Jag har fått en flicka! !
    2 Maj
    3120 g 50 cm
    Efter 4 år o 6 missfall
    Med immunbehandling via Aten
    Äntligen! !
    Ge inte upp..jag är snart 43 år..
    =) =) =) GRATTIS!! Jag har också varit i Aten nu och hoppas på att din framgångssaga ska följa mig =)
  • Vilaa
    Snusann skrev 2014-05-22 09:42:48 följande:
    Tack!

Jag har gjort utredning men den visar ingenting... otur helt enkelt. Har ringt gyn idag och hoppas få kunna göra ett VUL i v 8, min embryon har alltid varit döda redan då så lever det då blir förhoppningarna större. Jag har fått skrapas vid mina MA då cytotec inte hjälper på mig. 
    Samma som för mig, alltid skrapningar, kroppen vill liksom inte släppa ifrån sig fostret fast det är dött. Har en son på 5 år och 7 missfall efter det, eller ja missed abortion. Jag sökte mig till Aten som många andra och kommer försöka behålla en graviditet med immunbehandling.

Men, min syrra hade typ 5 missfall och fortsatte bara försöka och försöka och nu är hon i vecka 18, så det kan lika gärna vara, "plötsligt så händer det" som i reklamen för triss ;)
    Den grekiska doktorn som sköter immunbehandling som che här ovanför fick barn för säger att det kan vara så att det plötsligt kommer ett starkt foster som hänger sig kvar trots alla försök från kroppen att ta bort det, men att det också är så att försöka och försöka kan ge motsat effekt att kroppen blir än mer aggresivt. Det är alltså om man tror på den här immunförklaringsbiten.
Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?