• vinter11

4 missfall.. Finns det hopp?

Vilaa skrev 2012-03-04 11:53:39 följande:

Har plussat!!!! =)

Men har som sagt småblödit från ägglossning, ibland mer färskt blod och ibland bara brunt. Ska jag hämta ut fragminet ändå? Hatar att få positivt och småblöda (har ju alltid gått åt helvete) men samtidigt är det ju ett pluss. Åhh Ingenmansland!!

hoppas det bästa för dig, kul att plussa ändå!:)
  • vinter11

hej,
    jag undrar vad ni tänker om upprepade missfall och att prova IVF? Jag har haft tre missfall i rad och har inga barn sedan tidigare. Vi har blivit gravida "normalt" snabbt. Missfallsutrednnigen visade inte på något avvikande. Nu står vi i kö till fertilitetsenheten Huddinge sjukhus men jag undrar vad de egentligen kan göra? Är det någon idé att göra IVF? Det tycks vara lika eller större risk för missfall vid IVF?

Det andra jag undrar hur det är för er är hur länge ni fått vänta på IVF ni som gjort det? väntetiden ska vara upp till ett år tydligen, och det är ju väldigt länge i dessa sammanhang när man börjar närma sig 40 år.:/

• vinter11
    milja08 skrev 2012-03-21 15:50:36 följande:
    Jag väntade i ca 3 månader, bor i Dalarnas landsting, så det gick väldigt smidigt, var en sommar emellan. Jag var 30 år då vi började. Det går väl på vårdgarantin?
    Jag har hört det här om IVF att kroppen ska vara bäst på att välja ut lämpliga ägg att befrukta och som har chansen att bli en lyckad graviditet, IVF läkarna är duktiga men alltså inte bäst på detta, de poängsätter och sätter tillbaka det mest livsdugliga utåt sett. Men de kommer inte in och kan se kärnan.
    Har du fått prova fragmin, trombyl, kortison?
    fragmin och trombyl är ju båda blodförtunnande medicin, men prover har visat att jag har bra värden vad gäller blodkoagulation mm. så min gynekolog sa att det inte var något för mig. kortison är mot inflammation, vilka prover ska man lämna för att kolla ev. inflammation?

ja vårdgarantin är 3 månader så vi får antagligen remiss till någonstans utanför stockholm eftersom det är så långa köer här. det blir långt att åka när man ändå inte vet om de kan göra något?
  • vinter11
    Barbaboo skrev 2012-03-21 18:02:47 följande:
    Vinter11
    Jag var själv inne på det här med IVF och ringde till en IVF klinik. Men läkaren säger att det inte är större chans att behålla en graviditet med IVF.

När en befruktning sker så säger de att du redan där har det "perfekta" ägget/spermien, annars skulle det inte bli en befruktning...

Vad vet jag? Kan det vara perfekt, när befruktningen inte fortsätter...

Men jag förstod ändå vad de menade..

Går in i vecka 27 idag, fortfarande är det overkligt och jag fattar inte att jag kommit såhär långt.. Så tacksam och så maktlös över allt som vi går/gått igenom... Hoppas att ni alla får det ni önskar.
    ja att bli gravid i sig är ju ett mirakel att det kan ske, ni såg väl dokumentären i Vetenskapens värld? sen kan det ju gå snett i alla fall senare med graviditeten, som vi vet som varit med om det. men kanske man ändå ska försöka se det positiva i att flera gånger har en befruktning lyckats äga rum inuti mig. det är ju bättre än att inte bli gravid alls..:/
  • vinter11
    milja08 skrev 2012-03-25 12:58:17 följande:
    Här har mensen kommit åter sedan senaste MA:t 34 dagar efter den blödningen startade, precis som förra MA:t. Där är verkligen min kropp som en klocka alltså, har regelbundna cykler hur jag än gör. 
    Fattar inte, mensen är alltid punktlig som f.. men bli gravid och behålla går tydligen inte. Man blir ju knäpp på sig själv. Min kropp fattar hur man blöder tydligen :P

Frågan är hur jag gör nu? Väntar med att försöka bli gravid igen eller köra på? Vill ju förbättra oddsen med vitaminer denna gång. Ska kolla upp D-vitaminet nu i veckan. Vad det visar får jag inte reda på förrän veckan efter på läkarbesöket på VC, men tänker nog ändå köra på med extra D-vitamin vad det än visar, går ju knappast att överdosera. 

Är det någon annan här som tar extra D-vitamin, hur mkt tar ni och vilken sort är att rekommendera?? finns ju en del......     
    Holistic d-vitamin blev jag rekommenderad, jag hade brist. Det finns i hälsokostaffärer. tog dem tills värdet var normalt. det är hög dos i dem så nu äter jag istället multivitamin där d-vitamin ingår i normal dagsdos.
  • vinter11

Jag har nu gjort min andra pergotime-kur samt provar för första gången progesteron-kräm också. BIM om en dryg vecka.  annars så har vi nu fått tid i maj för ett första besök inför IVF, det är ju positivt även om jag hade hoppats att det skulle gå naturligt till att få barn..

Har just läst boken the Fertility Diet av Chavarro och Willett, någon som läst den? Tänkte jag kunde dela med mig av några tips ur den, den redovisar resultat baserat på forskning om vad som påverkar ägglossning positivt och ökar chansen att bli gravid (med reservation för om jag missat något i översättningen, ni kan kolla detaljerna själva i boken annars):
    1 undvik transfetter
    2 använd vegetabilisk olja typ olivolja
    3 ät mer vegetariskt protein, bönor och nötter, och mindre rött kött
    4 ät fullkorn för att hålla blodsockret stabilt
    5 drick standard mjölk och standardyoghurt eller glass! (ej lättprodukter) varje dag
    6 ta multivitamin med folsyra och b-vitaminer
    7 få massor av järn från frukt, grönsaker, bönor men inte från rött kött
    8 var måttlig med kaffe, te, alkohol men avstå helt och hållet från läsk
    9 ha en hälsosam vikt
    10 träna fysiskt dagligen, men särskilt om du är mager ska du inte träna alltför hårt

intressant att socker tycks vara riktigt illa när man vill bli gravid, nästan värre än alkohol.

• vinter11
    MissBoring skrev 2012-04-26 20:40:00 följande:
    Tack, det va ju bra tips :)
    Hoppas det går vägen nu så du slipper IVF, men bra att ni har en plan B 
    tack! tror jag ska ta mig lite glass nu..:)
  • vinter11

nu är det BIM på lördag och självklart är jag trött, illamående och har ömma bröst. Kan man få sådana symtom bara för att man så gärna VILL vara gravid? Jag tycker jag blir illamående varje månad innan BIM. Kanske det är stress eller oro eller biverkningar av pergotime eller progesteronkrämen.

sen har jag upptäckt att Linnékliniken i Uppsala stänger för sommaren 20 juni. Vi har inskrivningsbesök där 28/5! Det betyder väl att vi inte hinner göra något försök före sommaren? Tråkigt då ytterligare några månader går förlorade i väntan på IVF.

• vinter11
    Kärt barn har många namn skrev 2012-05-01 18:13:20 följande:
    Vinter: är det ert första barn eller betalar ni för IVF'n?
    vi har inga barn. vi har sökt IVF i stockholm men väntetiden här är upp till ett år.
    enligt vårdgarantin ska man få ett första besök inom 3 månader och därför har vår remiss skickats vidare till uppsala; linnékliniken. var det det du undrade?
  • vinter11
    Pimpinellan skrev 2012-05-01 20:12:54 följande:
    vinter: nja,tror inte ni hinner såvida du inte har mens typ då och startar korta metoden på en gång. Men sommaren går fort,ni hinner ändå! Glad
    jo men varje månad är ju en viktig chans. fyller strax 38. önskar att det var 33! så att det fortfarande fanns gott om tid. mitt AMH-värde är något lågt och kommer ju inte att stiga med tiden.
    men det är bara att ta en sak i taget och en "åtgärd" åt gången att prova. jag har en pergotime-kur kvar att göra i sommar.
    denna månad lade jag till progesteronkräm och den har inte förlängt fasen mellan ÄL och BIM. Möjligen har jag haft lite mindre PMS än vanligt, det är den enda effekt som märkts. Vet att mensen kan komma senare för en del som använder progesteronkräm.
Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?