• Vilaa

4 missfall.. Finns det hopp?

marieh:

Hej! Har också hört att ivf inte skulle göra någon skillnad för missfall.

Men däremot tänker såsom du att gå till en ivf klinik kan vara bra för att man får mer hjälp och kanske att dom är mer öppna för att prova olika allternativ än vanliga gyn?

Skulle denna gång inte gå vägen för oss så tänker jag mig något privat allternativ, då vill jag testa prednisolon och kanske fragmin sprutor och allt vad det pratas om. Allt kan jag tänka mig. Just nu lever dock hoppet med rejält ömma bröst och blödning som håller sig undan *peppar peppar'

Känner verkligen igen mig i det där att man vill ha en doktor som stöttar en hela vägen, tycker jag haft bra doktorer i min resa men samtidigt är det inga som går att ringa till direkt eller att träffa varje gång. (har gått på ett större sjukhus ´s gyn.) Nu sist när jag pratade med doktorn blev jag också lite besviken när han tyckte jag skulle be vanliga mvc om ultraljud. Hade hoppats på nån slags special mvc - doktors stöttning i början?
    Min mvc kan ingenting om missfall och har dessutom inget ultraljud, så får se vart jag hamnar =)

• Vilaa
    Den lilla M skrev 2011-08-20 10:02:17 följande:
    I USA testar man ofta ivf på dem med upprepade missfall, å detta med stor framgång (courtney cox är ett ex). men i sverige säger man mest att det är slumpen och att nästa graviditet hade gått vägen ändå. men jag har absolut inte något stort förtroende för den svenska läkarkåren när det gäller detta. 
    Jag håller med om att läkarna här inte verkar ha kommit så långt.
    Googlade courtney cox och läste att hon hade antikroppar i blodet så hon åt blodförtunnande och gjorde två ivf:er, flera kändisar verkar ha haft missfall och använt sig av ivf. Men vad säger man ska hjälpa just vid ivf? Är det att man ska ta ut ett bra ägg?
  • Vilaa

Hej.. Igår började jag blöda och eftersom det inte slutade åkte jag till akuten idag, och det ser tyvärr inte bra ut.
    Jag är 6+2 idag så är svårt att se och kan vara för tidigt och allt det där men jag har blod i livmodern och blöder rikligt så jag orkar inte hålla hoppet uppe. Slutar med medicinerna nu och om det skulle vara något som lever på återkontroll om en vecka får jag väll börja igen med dom men just nu så orkar jag inte hålla hoppet
    uppe. Dessutom ska man inte äta medicinerna innan ifall att det blir skrapning.

Mår så fruktansvärt dåligt så vet inte vad jag ska ta mig till. Min ork är slut nu känner jag bara.

• Vilaa

Hej igen.... Ja, det gick inge bra det här... Igen.

Hade blödningar nästan från början av graviditeten, var på ett ultraljud och fick dåliga besked att det inte såg bra ut för jag hade en stor blödning inne i livmodern, slutade med progestronet då för mådde hiskligt dåligt av dom (eller om det bara var så att jag psykiskt mådde dåligt i övrigt vet inte) och även med trombylen som kunde göra så att jag blödde mer. Levaxinet äter jag ju jämt så det fortsatte jag med. Mådde sjukt dåligt psykiskt av att inte veta så åkte på ett till ultraljud igen efter några dagar och få fick jag se ett fint litet hjärta som pickade på, även om blödningen var kvar. Hoppet fanns lite där då men blödningarna fortsatte, och så en vecka senare helt stilla där inne. Avstannat igen i vecka .

Skrapades igen, så vårt 5 missfall är ett faktum.

• Vilaa
    Najje79 skrev 2011-09-08 21:08:09 följande:
    Vilaa: Nej, fy vad jobbigt att slitas mellan hopp och förtvivlan! Usch, styrkekramar i massor! Vi finns här!
    Ja alltså jag ska säga att så dåligt som jag mått under det här har jag nog nästan aldrig gjort. Det var jobbigt att få ett sent missfall förra gången förståss men den här gången har nästan tagit knäcken på mig. Jag hade så hoppats att det var våran tur denna gång och nu när det är över igen känns det bara så jäkla tomt.
    Nu har vi testat mediciner och operationer och ändå så dör fostrena. Bara dör. =(
    En överläkare jag träffade sa att det är stor chans att allt ska gå bra bara hjärtat kommer igång men i mitt fall kommer ju hjärtana igång men sen stannar dom! =( =(
  • Vilaa

Tack snälla alla!! Hjärta

Det värsta är ju det här psykiska, att man efter ett tag börjar må så jäkla dåligt av alla sina försök som inte leder någon vart.

Annica P:  Ja vi har ju väldigt liknande historia, hade verkligen hoppats på operationen jag gjorde men tyvärr inte =(  Jag vet inte om det är något mer med livmodern, läkaren jag träffade på akuten sa att den var hjärtformad, och jag vet inte om det spelar någon roll, dom har pratat om det förut.

stumpan01: Hej! Beklagar =( Ja, jag tror det kan ha att göra med det, jag har ju en underfunktion av sköldkörteln och antikroppar i den och det hade jag utslag på när jag gjorde missfallsutredningen men sköldkörteldoktorn(eller vad det nu heter) säger att det inte spelar någon roll. Men det jag inte förstår är att jag har en son sedan tidigare som kom till lekande lätt och EFTER honom fick jag det här med sköldkörteln och att antikroppar angrep den, tyvärr har vi inte pengar eller möjligheter att söka oss utomlands men jag funderar mycket över den här medicinen prednisolon om det kan vara något för oss?
    Vad gör ni för att avhjälpa dina problem? Har du fått någon förklaring över det här med att hjärtat kommer igång och sedan bara slutar?

timoa: Ja, gick ju upp i vikt såklart som vanligt... Samlar på mig och sen efteråt så går man ju inte ner heller för då sitter jag och tröstäter. Borde gå ner minst 5 kg iallafall, helst skulle jag vilja tillbaks till det jag vägde innan alla graviditeter men det är nog en omöjlighet. Det är så svårt att ställa om sig, idag åt jag parmaskinka och tänkte "men nej det kan jag ju inte" men sen kom jag ju på att det kan jag ju visst.. Suck. Psyket är inte på topp kan jag säga.

Men som alla säger man rycker upp sig, jag har ju en 3 åring här hemma med som är min solstråle. Annars vet jag inte vad jag hade gjort ska jag säga.

• Vilaa
    stumpan81 skrev 2011-09-09 18:23:33 följande:
    Vilaa: Jag har fått behandling för 3 olika infektioner som jag hade. Doktorn i utlandet tycker att jag ska ta Humira, intralipider, prednisolon och blodförtunnande. Hade lätt förhöjda värden av TNF-alfa och NK-celler.
    Problemet är bara att få ut de medicinerna här, och det är krångligt att åka utomlands för varje gång man ska ta dem. Humira är en mkt dyr medicin, och jag tror knappast att jag får den på högkostnadsskyddet. Då måste någon vänlig läkare skriva ut den åt mig. Har ett utländskt recept dock, men då gäller inte högkostnadsskyddet. Den kostar nästan 12000 kr, och vi har redan lagt ut mycket pengar på det här.
    Ja, psyket tar verkligen stryk av sånt här, men även kroppen blir sliten har jag känt...  
    Låter jätte bra att du får hjälp men vi har inga pengar eller möjlighet med utlandet =(

Grattis Najje! Tänk dig två små, det är jackpott! Har också haft två flera gånger men aldrig med två hjärtan. Håller tummarna!
  • Vilaa

1. marieh (TS) - 39 år, 1 barn född -01, 5 MF (Ofostrig, MA, MF, MF, MA).
    - Har sedan februari (sista skrapningen) försökt att ta hand om min kropp genom TCM, akupressur, vitaminer mm mm.
    Men kommit på att allt bara stressat mig mer, allt har nog handlat om ett kontrollbehov och ett sätt
    att vägra inse min maktlöshet... Har släppt det nu och går hos en akupunktör i syfte att få ner min stress/oro (plus att hon sätter för fertilitet). Äter även vissa vitaminer som jag läst ska vara bra att stötta kroppen med.
    Kommer vid nästa försök äta prednisolon & trombyl (utan läkares ord) samt progesteron & fragmin (läkares ordination).

Flawless" 37år,
    ett barn född -94.
    Försökt få ett till i ca 5år men bara fått 3 mf, senaste i sep-10.
    Har inte mycket hopp men ger ändå inte upp det.

Najje: 31 år
    Inga barn
    försökt i 7 år, 1 MA (juli 2009), 2 MF (okt & dec 2010).
    Pågående missfallsutredning. Genomgår IVF och hoppas komma igen i början på juni.
    FET (embryo från frysen) 28/5 Testdag 9/6 - Negativt resultat
    Ny IVF, började spraya 5/7, insättning i början på augusti
    ET (insättning av embryo) 2 st 11/8
    Testade positivt 26/8 på ruvardag 15

Annica P: 38 år 1 barn 2004, sedan 5 MA i v 8-11 2008-2011 (2 skrapningar inkl 1cytotec, 3 naturliga)
    Utredning har visat/inte visat kardiolipinantikroppar och sammanväxningar i livmodern (opererade). Ordinerad Trombyl, TrioBe, Progesteron, Fragmin och Prednisolon. Även Pergotime för att bli gravid.

Görling: 36 år
    1 barn född 2009, 5 Mf (1 ofostrig + 3 MA före sonens födelse, sedan sent MFi vecka 18 i okt 2010). Utredning visade inget fel. Har egnomgått missfallsutredning som inte visade ngt fel. Åt Trombyl i den lyckade graviditeten. Försöker nu med Prog kräm + kontakt med MF - läkare Lennart Blomqvist.

Ninnin82: 28 år
    Inga barn, har försökt i 2,5 år men de har slutat med 5 MA första i v. 17 och dom andra i v. 8-10. Samma här utredningarna visar inget fel. Har också kontakt med Lennart Blomqvist. Nästa graviditet kommer jag ta Progesteron och Trombyl.

Timoa, 41år
    1 barn född 2009 (gm IVF), under 2010 gjorde 3st IVF:er, samtliga blev graviditet men slutade i MA/MF
    (v8,v8 samt v5). Samtliga ggr fått progesteron. Ny IVF jan2011 blev lyckad graviditet, som jag hoppas ska gå hela vägen. har varit enormt orolig för MF och tacksam för varje vecka som går.... BF 6okt2011.
    denna gång fick jag trombyl som jag ätit sedan ET (isättning av embryo)

Vilaa, 26 år:
    1 barn född 08. Försökt få ett syskon sedan 09, 4 missfall. MA vecka 11 - Okt 2009, MA vecka 8 - Maj 2010, Spontant missfall v 5 - Juli -2010, MA vecka 15 i decmber 2010. (3 skrapningar)
    Utredningen visade inga fel, åt trombyl i den graviditet som gick till v 15, men tyvärr inte hela vägen. Gjorde en operation i livmodern och tog bort sammanväxningar våren 11, ev kan sammanväxningarna komma från alla skrapningar jag gjort efter MA:na.
    Blev gravid igen aug-11, åt trombyl, levaxin och progestron. Slutade tyvärr ett till MA i vecka 9. Ytterligare skrapning. Tror själv det har med immunförsvaret att göra, har konstaterade antikroppar mot sköldkörteln, vill testa prednisolon mm.

Mojsen21, 34 år:
    1 barn född 2008. Har försökt med syskon i 2,5 år. Har fått tre MA runt v.9 (nov- 2009, nov- 2010, maj- 2011). Ska påbörja missfallsutredning innan sommaren. Fick börja med Levaxin efter första MA.

• Vilaa

Uppdaterade listan med mitt nya.

Ninnin82: Ja, det är för jävligt deppigt =(  Och tiden bara rullar på, för oss har det redan gått 2 år sedan vi började försöka. Ens planer har verkligen gått omkull.
    Vad är din plan nu? Fick du prednisolon?

Jag ska tillbaks till min läkare i veckan och diskutera vidare planer. Jag vill testa prednisolon i första hand, men har inte fått något gehör för det ännu. Kanske blir det att vi betalar och söker oss privat, läste om någon strandklinik? Eller om vi kan få nån remiss.

Förra veckan känndes det som att jag bara ville ge upp allting, men nu är jag igång igen och letar nya vägar. Hoppet är det väll sista som överger en.

Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?