• Minus75

4 missfall.. Finns det hopp?

Här är läget fortfarande lugnt. Ingen bebis på G ännu, även om det bara är en dryg vecka kvar (BF 6/6).
    Jag har slutat jobba sedan en vecka tillbaka, men jag har ganska ont i fogarna så jag får inte så mycket gjort hemmavid. Mest bloggläsning och tv, typ...

Hur har ni det?

• Minus75
    CN83 skrev 2013-05-29 22:29:45 följande:
    Hej alla!! Här har det vart tok mycket med våran lille kille. Vi fick ju äntligen åka hem från sjukan efter 6 dagar men sen när vi kom hem så började magen köra igång på liten och vi hade ett konstant skrikande barn :(. Nu efter byte av ersättning till mjölkfri sådan så har vi fått en helt annan bebis och först nu har vi så smått börjat njuta.
    Minus75: helt galet ju att du snart är i mål, Wiie :). En v kvar alltså, håller tummarna för att du slipper gå över.
    Mamma77: känner så himla mkt igen mig i den oro du beskriver, usch o fy vad det va jobbigt emellanåt. Tur att du får så bra uppföljning :) styrke kram till dig, detta kommer att gå jätte bra :).
    Vad skönt att ni hittade en lösning på magproblemet. Det måste ha varit frustrerande med en så liten som mår dåligt! :/  Skönt att ni kan njuta nu iaf, det låter underbart! :D

Helt galet att vi snart är där också och får hålla vår lilla bebis! Håll tummarna för att det går som det ska!
  • Minus75
    Mamma77 skrev 2013-05-29 17:39:43 följande:
    Är i v.23 nu men är fortfarande lila orolig. Ja jag har ju varit sjukskriven sen jag blev gravid i stort sett och går på blodtrycks kontroll en gång i veckan och spec.mödravården. Ska göra 2 till UL i v.24 och v.32.
    Tar mina Fragminsprutor, trombyl och progesteron.
    Skönt att du har en massa kontroller, det hjälper ju lite även om man absolut är orolig ändå. Jag vet verkligen hur det är att vara orolig hela tiden, det är både hjärtslitande och utmattande. Jag har tyvärr fortfarande inget annat råd än "En dag i taget" och "en passerad dag är en vunnen dag".  Vi skriver fortfarande upp bebisens datum varje dag på en tavla, dvs 38+5 idag...

Även om alla säger att man inte ska oroa sig och att allt kommer att gå bra så finns ju den gnagande oron där ändå. Och du är ju i gott sällskap här, vi vet alla hur jobbigt det är.

Stor kram och hoppas att dina dagar rusar förbi nu när det börjar bli sommar och det finns annat som kan distrahera dig/er!
  • Minus75
    che71 skrev 2013-05-30 16:53:12 följande:
    Jag är kvar men inte gravid nu.

fyller 42 i sommar , har inga barn o vi har försökt i nästan 3 år

6 missfall (längst vi kommit är v 11)

immunbehandling via Aten sen Mars (men ändå missfall nu i April, då  var det "ofostrig graviditet")

1 vecka efter ÄL idag

Det blir snart er tur också, Che! Vi körde ju sjunde gången gillt, det kanske gäller för er också?
    Pepp och KRAM!
  • Minus75

Jag håller tummarna allt jag kan för er här inne. Det bidde ju sjunde gången gillt för oss och snart är det dags för den lilla bebisen att titta ut. (Jag pustar ju inte ut förrän jag har en frisk liten i famnen, men det känns ganska bra nu i alla fall. )

Hoppas att ni andra "får till det" snart!

Kram

• Minus75

Jag får ju meddela i denna tråd också. Efter 20 timmars värkarbete gav barnmorskorna upp och det blev snitt istället. Så i söndags kom äntligen vår efterlängtade lilla kille efter alla missfall och allt kämpande. Vi mår bra och är så glada över att ha kommit hit! Jag hoppas verkligen att ni alla snart är i samma sits som vi!

Kramar och pepp till er! :)

• Minus75
    arasall skrev 2013-08-18 18:27:36 följande:
    Nu har jag läst igenom hela tråden, 320 sidor. :) Det är så många resor och människors liv, och många resor är på väg just nu, mer än halvvägs mot målet. Tack för att ni delar med er av era erfarenheter, känslor och behandlingar. Att läsa om andra i en liknande situation har hjälpt mig att inte bli galen nu de två veckor som gått sedan det senaste missfallet.

Jag bad min klinik (Akademiska) att få prata igen med den läkare som var med när jag gjorde min missfallsundersökning efter MF nr 3. Hon kändes klok. Jag har läst på massor nu senaste veckan. Om de rön som finns och om studierna på prednisolon i England. De verkar väldigt lovande. Men allt tar tid. Och ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag. Är det blodet eller immunförsvaret som spökar när man kastar ut ett levande embryo i v 8?

Tror ni att det är för sent att vara med i Lennart B:s studie? Nu ligger ju Borås 5-6 timmar härifrån, men jag vill gärna ha en läkare som har tänkt lite på det här med missfall. Jag tycker bra om Akademiska, men är osäker på hur intresserade de är av den här delen av fertilitetsproblematik. Det känns som att de är mer inriktade mot IVF (vilket vi dock också behöver).

B-vitaminer ska jag dock börja äta tror jag. (Är vegetarian och då kan man ju ha för lite av detta. )

Kram alla ni som kämpar därute!!

Tråkigt att läsa om din/er kamp, man önskar ju inte att någon skulle behöva gå med i denna tråd... Men välkommen! :)

Jag tycker absolut att du ska kontakta Lennart B. Jag är helt övertygad om att det var tack vare honom som det till slut funkade efter två MA och fyra Mf. Sen vet jag inte om det var medicinen, placebo eller att han fanns till hands och som stöd, som var det som gjorde att det funkade. Det spelar ju ingen roll eftersom vi nu har en liten fin kille på två månader! :)

Sist vi pratade med L.B sa han att det fanns plats kvar i studien så hör av er till honom! :)

Jag åt för övrigt också B-vitamin, vet ej om det hjälpte nåt! Men det slutade jag med när jag började med LBs medicin.

Jag önskar dig lycka till, oavsett vilken väg du väljer att gå vidare!

Pepp även till er andra!
  • Minus75
    Mamma77 skrev 2013-09-14 09:54:44 följande:
    Tack alla underbara! Att man finner styrkan att fortsätta är för mig en stor fråga, men man gör det konstigt nog:) Kram till er alla
    Stort grattis!! Ja, det är konstigt att man orkar fortsätta, men i efterhand är det ju såklart värt det! :D
    Ta hand om dig och den lilla! :)
  • Minus75
    adnils skrev 2013-09-27 22:34:08 följande:
    Det gick bra!!

Såg ett litet hjärta slå :) Är dock en vecka mindre än vad jag räknat, så 6+4 idag.

Läkaren sa att jag skulle räkna min graviditet som normal trots mina småblödningar. Är så ofantligt glad!
    Fantastiskt, vad härligt! :D
    Grattis, jag håller tummarna för er!
  • Minus75
    Najje79 skrev 2013-11-14 23:08:29 följande:
    Hej tjejer! Jag har en kompis som går igenom missfall, sitt fjärde, just nu. Kan någon inboxa Lennart Blomqvists nummer till mig? Jag hade verkligen uppskattat det!
    Kram!
    Aten är säkert jättebra, jag har inget alls att säga om det, men Lennart är ju lite närmre och kostnadsfri om man deltar i studien så det skadar ju inte att försöka där! 
    Ring till Södra Älvsborgs sjukhus och sök Lennart den vägen så de kommer in via studien osv. Vi fick tag på honom på så sätt!

//Hon som döper sin lilla goding nästa helg och då får han bland annat Lennart som mellannamn! Hjärta

Ps: Vill din vän ställa några frågor mer ingående eller privat så kan du bara inboxa mig!
  • Minus75
    Mamma77 skrev 2013-11-10 12:56:36 följande:
    Annica P, klart jag kommer ihåg dig. Min lilla Emelie är nu 8 veckor och jag tror fortfarande jag tycker det är overkligt. Vi har tampats med lång och jobbig gulsot i 7 veckor, men nu börjar det bli bra. Hon måste bara fläska på sig i vikten. Storebror är stolt och såååååå fin med henne. Tack för att du tycker jag är en kämpe. Det har varit en tuff och lång väg, men nu gick det. Det konstiga är att jag skulle göra om det. Varenda piller, spruta, foglossning, mm var så värt det. Härligt att höra av dig! Stor kram
    Jag säger detsamma: Det var verkligen skitjobbigt, men jag ångrar inte en sekund att vi fortsatte att kämpa på! Det bidde ju faktiskt en liten till slut även hos oss.
    Skönt att allt har gått bra (bortsett från gulsoten då)!
    Kram
  • Minus75
    Najje79 skrev 2013-11-17 08:00:09 följande:
    Tack alla, har framfört infon!

Minus75: blir alldeles rörd att ni har Lennart som andranamn, var Lennart själv om det?
    Nej, Lennart vet inte om det ännu, men efter att H döps på lördag ska vi skicka ett kort till Lennart.
    Jag och min sambo är helt övertygade om att det var Lennart som var gjorde att det till slut blev en liten pojke här. Sen om det berodde på att vi fick medicin eller om det var hans omtanke och koll som gjorde det, det spelar ingen roll för oss. Efter att ha känt mig rent misshandlad av vården i Göteborg var det gudasänt att komma till Borås och få EN människa som hade övergripande koll. Även om jag hade barnmorska osv som alla andra visste jag hela tiden att Lennart fanns där i bakgrunden och kunde backa upp mig i diskussioner angående KUB, extra UL, prat med chef om så skulle behövas. Det gjorde att jag kände mig trygg. Jag var fortfarande nervös för att det inte skulle gå hela vägen, men jag visste att Lennart skulle ta hand om oss.

För denna trygghet är han värd guld för oss. Man får ju inte ge enskilda personer inom vården saker, så detta är vårt sätt att visa att vi är Lennart evigt tacksamma! :) 
  • Minus75
    lill111 skrev 2013-11-18 11:45:08 följande:
    Synd bara att inte TLC och Trombyl/sockerpiller funkar för alla isf hade vi haft vår bebis nr två för länge sedan - Lennart är bra, men väldigt fyrkantig och tyvärr inte öppen för olika behandlingsalternativ som en stor grupp kvinnor är i behov av....det är väldigt tragiskt tycker jag...

Vi betalar skatt i detta land och det är inte OK att vi ska behöva söka hjälp och få behandling av läkare utomlands som vi dessutom få bekosta själva bara för att det inte anammar andra behandlingsalternativ...djupt beklagligt anser jag....och till råga på allt all den tid det tar från mig och övriga i familjen bara för att svenska läkare inte tittar utan för sin box....fruktansvärt som sagt för oss som behöver annan vård och behandling - det finns inte bara ett spår i detta - det borde en yrkeskateogri som läkare vara väl bekanta med....
    Lennart kanske inte passar alla, jag kan tänka mig att det utöver själva forskningen har med personkemi att göra också. Till Lennarts försvar vill jag väl säga att han kan ju inte bedriva forskning och göra undersökningar i alla riktningar. Han har ju själv startat sin forskning genom att se utanför boxen, bland annat med TLC som inte vården är direkt nerlusad av.
    Lennart bedriver sin forskning och låter andra sköta sin, han kan ju inte vara i framkant åt alla riktningar.

Med detta vill jag inte säga att jag inte är ledsen över att hans väg inte funkade för er, för det är jag. Jag önskar att alla får den hjälp de behöver. Jag håller helt och fullt med att den sk Atenforskningen borde bedrivas även här i Sverige eller åtminstone subventioneras på samma sätt som vård godkänd i Sverige görs.

Jag hoppas att du Lill, och alla andra här inne snart får en egen liten att ta hand om och jag håller alla tummar jag kan!
    Kram
  • Minus75
    lill111 skrev 2013-11-19 10:04:28 följande:
    Jag vill också tillägga att lyckas man som patient när man varit under Lennarts vingar så förstår jag ert resonemang -  men det är ju först när man varit där jag och många fler med mig INTE gjort det som det blir en stor frustration - så hade säkert även ni känt  om ni inte hade lyckats via LB- men det är ju först när man är där jag och med flera är, eller befinner sig, som man fullt ut kan förstå hur vi resonerar och tänker...det gäller ju att kunna inta andras perspektiv och det är bara det vi begär.....

Så är det med allt - jag hade inge aning om hur vidrigt det var att gå igen om 5 mf/ma - men här är jag nu och har full förståelse för de som har samma historik som mig, eftersom jag tyvärr har den erfarenheten...bara rekflektioner jag gör....

Jag förstår ju hur ni resonerar och jag har all respekt för att ni känner er åsidosatta, även om jag såklart inte kan sätta mig in i det fullt ut när jag inte har upplevt det själv.
    Jag har inte sagt annat än att LB funkade superbra för oss och att man kan testa honom om man inte har gjort det. Det är ju ändå billigare än Aten. Jag håller helt och fullt med att alla ska bli erbjuden all vård som går att uppbringa. Sen kan inte alla vara experter på allt, men det borde finnas någon "Atenexpert" även i Sverige.  Jag kan alldeles för lite om den för att kunna avgöra hur insatt man måste vara i den för att kunna "hjälpa till" och hantera sådant även om man inte har läst på tillräckligt mycket.
    Det var lite det jag menade med att LB forskar inom sitt område och att man inte kan kräva att just han ska hjälpa alla. Det borde ju finnas andra som också kan och vill hjälpa de som behöver hjälp och då ska t ex LB självklart kunna hänvisa er till de som har forskat på andra "linjer".
    Jag ber om ursäkt om jag trampade dig på tårna, det var absolut inte min mening! Jag vet alltför väl hur jävligt det är att få missfall efter missfall och leva i ovisshet om huruvida man någonsin kommer att få gå igenom en full graviditet. Det sista man vill ha är någon som stampar runt på ens tår mitt i allt.

Återigen: Jag ber om ursäkt om jag har uttryckt mig klumpigt, jag unnar verkligen ALLA att få den vård de behöver (och det gäller ju inte bara inom detta område). Det ska inte spela någon roll var man bor eller om man är rik eller fattig, gammal eller ung. Du ska få hjälp, basta.

Jag hoppas innerligt att det går vägen för er snart, Lill!

• Minus75
    Vilaa skrev 2013-12-02 12:07:05 följande:

Denna Lennart... Visst går hans metod ut på trombyl? Så om man testat trombyl flera gånger så är det ingen ide att söka sig till Borås va?

7 missfall/ma har jag i bagaget.. Trött på skiten. Känner mig värdelös som kvinna och värdelös som partner.

Nej, du är inte värdelös, vare sig som kvinna eller partner! Däremot är det som CN83 skriver, en värdelös situation- Lider verkligen med dig, det är urjävligt med alla MF!  (Vad jag tycker om LB kan du se innan, jag tycker inte att det är värdelöst, men alla får ju välja den vägen som passar en bäst)

Pepp och kram!!

Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?