• Maadddox

3 år och försöker bli av med blöjan!

Vår son fyllde 3 år nu i början av september. Han har fortfarande blöja. Men vi har visat honom pottan flera gånger..och nu den senaste veckan har vi visat lite mer..
    Och i förrgår och igår började det gå bättre och bättre..Igår kissade han flera gånger på pottan..Men då fick jag sätta mig på toa med honom..
    Hur ofta ska man gå på toa med dom? För vi gick rätt ofta..typ hela tiden kändes det som..
    Men frågar man honom om han vill kissa så säger han "NEJ" men ändå kan han kissa..

Min man renbäddade sängen igårkväll..vi åt kvällsmat...satte sonen på pottan och där satt han en liten stund...gick in på sitt rum...och kissade i sängen...suck!

Någon som har ett tips som är bra?

Andra säger att " Ja han är inte redo,det kommer" men ändå så känner jag en liten press på mig själv...

Men det kanske går bättre om jag början om när han kommer hem från dagis sen idag...

• Svar på tråden 3 år och försöker bli av med blöjan!
  • ChaKaR

tålamod, allt handlar om tålamod när det är potträning.
    jag har fått min son torr (på dagtid) äntligen. det gick ganska bra. men tog sin tid.
    och TRO mig, när det är pojkar.... så tar det TID... jag höll på ett halvår att få av blöjan på dagtid.
    känner någon annan pojk, ja han var 5-6 år, och kissa FORTFARANDE på sig då å då.
    stressa inte, allt blir bara kattskit av stress.
    ta det lugnt, och se det som ett positivt sätt att träna erat tålamod.
    olyckor händer alltid. :)

• ChaKaR

dagis ska självklart träna honom med glömde jag tillägga.

• Maadddox

Ja det verkar som att det tar lite längre tid med pojkar.. En kompis till mig har en flicka som är 2 år och hon blev av med blöjan nästan direkt som hon började träna med toa/potta!..så frustrerande...

Men jag får försöka ha tålamod helt enkelt...bra träning för mig också! :)

• ChaKaR
    Maadddox skrev 2010-09-08 09:01:21 följande:

Ja det verkar som att det tar lite längre tid med pojkar.. En kompis till mig har en flicka som är 2 år och hon blev av med blöjan nästan direkt som hon började träna med toa/potta!..så frustrerande...

Men jag får försöka ha tålamod helt enkelt...bra träning för mig också! :)

min mor berätta att JAG blev av med blöja på en gång me. jag slutade så fort jag började gå till o med, vid 9 månaders ålder. hehe.. nä men pojkar har vätningsproblem, (sedan ALLA tider) så det är ett ständigt återkommande problem hos pojkar. vissa blir ALDRIG av med det. tråkigt nog.
  • purre

Jag och min sambo började med hans son för tre veckor sedan.
    Vi köpte tuffa kallingar som han tyckte va jätte balla att ha och sen satte vi han på toa kanske en gång i timman och prövade kissa. ibland kom det ibland inte. visst han kissade på sej ibland men det va inte ofta han gjorde det hemma.
    På dagis blev det lite mer, vi skickade med tre-fyra ombyten om dagen.
    Nu är han helt blöjfri både på dagen och natten. Du kan ju fortfarande låta han ha blöja på natten. Men vi märkte att hans blöja alltid va torr på morgonen så vi slutade ge honom dricka innan läggdax och tog bort blöjan på natten också. så fort han vaknade på morgonen så satte vi honom på toan. Han fyllde tre år i juni.
    Asså prata mycke med din son. Vi sa mycke saker som, tufft att vara utan blöja, stora killar har inte blöja, häftigt att kunna gå på toa själv och pappa har ju inte blöja osv.. Det peppade nog honom.
    Sen ska man ju självklart inte tvinga om dom inte vill. Men testa att skippa potta, det funkade inte alls för oss...
    Lycka till!

• LiiLo

Min son slutade med blöja för en månad sen, innan sommaren var han inte alls redo för att sluta, det märktes då han inte ville sitta på pottan eller gå på toaletten...men samma vecka han började på dagis efter sommaren så blev han blöjfri (på dagen) Och det gick fort fram efter det...Nu vill han inte ens kissa i blöjan under natten! :)

Man ska verkligen inte stressa, det kommer när han är redo...o som ChaKaR skrev så ska dagis hjälpa till att träna också...

Lycka till! :)

• ChaKaR

ja just det, det är ju mycket roligare att kissa på STORA toaletten. :) eller i alla fall lite mer "stora pojkar" kissa. min son har knappt använt potta. han sitter alltid på toa.
    testa er fram.

• Maadddox

Tack för alla tips.

Vi har sagt så att mamma,pappa osv kissar på toaletten...vi har satt på honom hans kalsonger o sånt...Men ja...vi får försöka och sedan ha tålamod helt enkelt... ;)

Han har iaf varit utan napp i 4 dagar...till o med när han sover...är jättenöjd med det iaf :)

• ChaKaR
    Maadddox skrev 2010-09-08 10:10:20 följande:
    Tack för alla tips.

Vi har sagt så att mamma,pappa osv kissar på toaletten...vi har satt på honom hans kalsonger o sånt...Men ja...vi får försöka och sedan ha tålamod helt enkelt... ;)

Han har iaf varit utan napp i 4 dagar...till o med när han sover...är jättenöjd med det iaf :)
    när du o pappan är "kissis" så kan ni ju berätta för sonen, Nu ska vi gå o kissa. typ.. barn gör som du/ni gör. inte som man säger. ;) *stämmer helt*
  • Lady Namárië

Vi hade av lite olika anledningar det trögt med potträningen. Sonen hade väldigt trång förhud, vilket gjorde att han hade svårt att känna när han var kissnödig och svårt att "pricka rätt" när han satt på pottan. Det gjorde att han tyckte att det var jobbigt att gå på pottan. Till slut beslutade vi oss för att köra med belöningssystem för att motivera honom.

Vi slog in ett antal små presenter och lade dem i en låda. Sedan gjorde vi i ordning ett papper som såg ut så här:

www.familjeliv.se/hem/lady_namarie/gallery/php4umrzd.jpg

varje gång han gick på pottan fick han sätta en stjärna över en prick. När han fått fem och tio stjärnor fick han välja en present ur lådan. Efter 15 stjärnor fick han välja något roligt att göra (det skall föreställa ballonger, inte spermier ), t. ex åka och bada.

När han fyllt första pappret gjorde vi ett nytt, där det krävdes fler och fler stjärnor för att nå belöningen.

Vi berättade också att när han kände sig redo att kasta bort blöjorna helt och hållet skulle han få en större "slutat med blöjan-present", och så fick han helt enkelt välja själv när han kände sig redo. Han slog sina lovar runt den stora presenten ett par dagar, och sedan meddelade han att det var dags. Och vips var han helt torr.

So say we all
Svar på tråden 3 år och försöker bli av med blöjan!