• Laila Amina

vad kan en katt äta ?!?

Vad kan en katt äta förutom , torrfoder & blötmat ?
    tips någon ?
  • Svar på tråden vad kan en katt äta ?!?
  • Emser

Mina katter tycker om kokt fisk, makrill i tomatsås, räkor.
    Den ena är galen i frukt (!!) Vindruvor och kiwi.

De kan äta det mesta, men det får inte vara kryddstarkt!

• msister

Min katt äter det mesta, mackor, ost, melon, potatis, ägg....förutom torr- och blötfoder.

• Laila Amina

Jaha okeej tack så mycket för svaren,  blir bara lite förvirrad haha vissa säger ge absolut inte ost medans andra säger det är bra för katten (pga fettet)  , hur gäller det med salt , att det absolut inte får vara saltat ? har ni hört något om det?

• Bumblebina

Tonfisk på burk är en absolut favorit! Den ena är galen i brunost (norsk mesost som hyvlas...). Får den andre en färdiglagad köttbulle och man försöker ta den, så morrar han... Den är hans! Leverpastej och kokt/rökt skinka är också en favvis. Grädde, fil, yoghurt och mjölk i alla former går också hem. Där får du prova dig fram, det är inte alla katter som tål mjölkprodukter, men det märker du snart i lådan...

Förr brukade jag köpa strömmingsfileer i fiskdisken och klippa i bitar till dem. Likaså finns det i de flesta frysdiskar agnsill som är poppis. De brukar jag pilla loss i fryst skick och "snabbtina" under varmvattenkranen. Enkelt och uppskattat!

Vår förra katt var totalt galen i paprika och gurka! Räkor var också poppis. Honungsmelon fick man inte ha ifred.

Den ena av våra katter är helt galen i hemkola och sura colanappar, men det är nog inte en diet jag skulle rekommendera... Den andra är tokig i kolakakor/sirapskakor upptäckte vi i julas...

Salt och kalcium ska man vara försiktig med pga risken för njursten som är vanligt hos ffa kastrerade hankatter.

Alltså... De har lite olika egenheter från katt till katt... Använd ditt förnuft så ordnar det sig nog i slutändan...

• Millan83

Hej! 

Katter kan vara allergiska mot fisk, så ge dem inte för ofta innan du kollat om hen blir påverkad på nåt vis! Mammas katt är det. Han får eksem och tappar päls.

Lök är giftigt
    Räkor innehåller magnesium som inte är bra i för stora mängder. Ett gäng då och då går bra!
    Choklad är inte heller bra
    Salt är dåligt för dem.

www.katter.nu får du nog en massa matnyttiga(!haha!) tips! =) 

• BuoBä

Min ena katt äter bla ost (ju mer lagrad desto bättre), mesost, lax, uppvispat ägg, fruktyoghurt och mango. Hon kräks av allt som innehåller tomat, jag antar att det är starkt för magen.

Den andra katten är mer kräsen, men slickar i sig mjölk och naturell youghurt. Ingen av dem verkar ha problem med mjölkprodukter.

Givetvis matar vi inte katterna med det här, utan det är en liten godbit de får (eller stjäl sig ) då och då. Man ska vara försiktig med salt för njurarna och sunt förnuft säger mig att stora mängder socker kan vara dåligt även för katttänder.

• skorpionen80

Det bästa (näringsmässigt) är rått kött. Kycklingvingar, köttfärs mm. Men visst får mina också lite ost eller skinka eller kanske lite köttbulle om vi äter det, men det är så små mängder så det kan inte skada. Fisk undviker jag dock, finns bättre saker att ge!

• skorpionen80

Äggula är också bra, de flesta tycker det är jättegott.

• Capt Janeway

Ok kissen gillar tonfisk på burk så finns det en utan salt på djurmatsavdelningen i de flesta livsmedelsaffärer.

Kattuna. Enbart tonfisk i burken, inget salt eller annat krafs. Finns även en burk med sardiner.

Jag brukade köpa tonfisk m. salt innan jag hittade Kattuna. Salt är inte bra för deras njurar.

• Tant Herta

Skulle aldrig komma på tanken att ge mina katter tonfisk eftersom det är en utrotniongshotad fisk som fiskas på ett mycket grymt sätt!

Annars äter mina katter det mesta, de har torrfoder som bas och är rena utekatter men de får ofta matrester och det kan bli allt möjligt, de äter tom potatis. Ost är en annan favorit, kräftor, räkor allehanda kött, kyckling är en favorit!

Svar på tråden vad kan en katt äta ?!?