vad kan en katt äta ?!?
Vad kan en katt äta förutom , torrfoder & blötmat ?tips någon ?
Rått kött av olika de slag får våra katter och även hunden flera gånger per vecka. Något annat förutom deras torrfoder och ite burkmat ger vi inte.
Rått kött är ett bra tillskott! Se bara till att det har varit fryst minst ett dygn innan om det är kyckling, köttfärs eller blandfärs, eftersom eventuella parasiter är döda då.
Hade katt för ett tag sen, och den åt nog det mesta...
Överlycklig över att få rensbitar från fläskfilén som annars skulle slängas. Eller en smakbit av den råa köttfärsen. Ost smakade också bra, glass också, skinka i alla former. Räkor ratades.
Absoluta favoriten (om han fick välja) var nog sockerkaka och kanelbulle.
Min katt äter allt... kött fisk fågel o massa grönsaker... Han älskar sparris och linser Paprika går fint oxå.
Katter är laktosintoleranta däremot!!! Det är viktigt att tänka på
Inte alla. Mina klarar vanlig mjölk, i alla fall i de små mängder de får (en skvätt på ett kaffefat).
Våra får rått kött, strömming och grädde ibland utöver torrfodret.
Jag ger mina hela strömmingar, utan att filea eller klippa i bitar, ibland finns hjärta att köpa i köttdisken, då köper jag sådant och ger i ganska stora bitar så de får jobba för maten lite. Ibland får maken nån mört eller miniabbore när han är ute och fiskar och då går det till katten direkt.
Min lilla katt vill ha en skiva gurka på morgonen när jag gör frukost annars går hon bärsärk.
Är rått fläskkött ok, har fått för mig att det inte skulle vara bra!?
Inte alla. Mina klarar vanlig mjölk, i alla fall i de små mängder de får (en skvätt på ett kaffefat).
Hej jag har hittat en katt som verkar vara borttappad? och jag undrar vad jag kan ge den för mat
Verkar vara många som utfordrar sina katter med diverse olika saker. Mina katter har oxå ätit och klarat tex måttliga mängder majs!?. Viktigt att veta dock av det jag läst mig till är att kattens lever inte är anpassad för att "användas", såsom tex våran lever är. Kattens matsmältning förlitar sig på att bytesdjuret ska ha processat maten och katter är därför väldigt känsliga för bland annat grönsaker. Vidare verkar det vara en myt att katten själv kan känna av om den tål maten eller inte så chansa helst inte alls. Om du nödgas prova ny mat så prova i väldigt liten mängd.
Är ost okej eller inte?
Mitt lilla hjärta älskar det mesta och tigger dessutom. Han äter tex köttbullar, mozzarella, fetaost, leverpastej, lax, mjukost, ost, skinka, kokt kyckling, majs (men mycket begränsat) mm
Däremot gillar han inte små musslor eller räkor.