Inlägg från: Rödblå |Visa alla inlägg
  • Rödblå

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Här är en till som väntar på svar efter fostervattensprov.

Vi har inte gjort kub, men vi gjorde ett tidigt ultraljud privat i vecka 13 för att jag tidigare har haft MA, då såg man två avvikelser på fostret som kan tyda på kromosomskador, så vi blev rekomenderade moderkaksprov. När vi sedan kom till fostermedicinska på karolinska två dagar senare så visade det sig att moderkakan satt i bakvägg så vi kunde inte göra mkp.

Istället fick vi vänta tre långa veckor tills jag var i v 15+4 och då togs ett fostervattensprov. Då gjrodes också ett riktat ultraljud och då visade det sig att vad det gäller den ena avvikelsen hade de sett fel och när det gäller den andra som var en stor cysta i magen på fostret så hade den plötsligt försvunnit. Läkaren var väldigt chockad och förvånad över detta, men det var ett gott tecken.

Vi gjorde aldrig snabbanalysen så vi väntar fortfarande på långtidsanalysen av fostervattensprovet som kommer någon gång den här eller nästa vecka. Det innebär att det snart gått 1,5 månad sen det där ultraljudet då de upptäckte avvikelserna, så lång och jobbig väntan.

• Rödblå

Ni som har väntat på långtidsodlingen, hur lång tid har ni fått vänta???
    På måndag har det gått tre veckor för oss och väntan är väldigt långsam.

Vi har inte fått någon snabbanalys då vi inte gjorde fvp pga dåligt resultat på KUB/NUPP utan för att man såg en missbildning och då ville vi ha ett så fullständigt svar som möjligt och inte bara trisomi 13, 18 och 21.

• Rödblå

Idag fick vi svar på vårt fostervattensprov (långtidsodling). Och allt såg bra ut!!!!
    Exakt tre veckor tog det alltså.

Gjorde också ett riktat ultraljud då man tittade särskilt på hjärtat och njurar och utifrån vad de kan se så var allt bra där också. Bebisen hade ju tidigare en stor cysta i buken, men av den ser man nu inga spår.

Det enda som var oroväckande var att den hade lite för stora/feta/svullna fötter. Det rörde sig inte om klumpfot eller någon snedställning, men foten var liksom svullen, fick en tid om två veckor igen för att titta om det går att se något mer.

Men inga kromosomfel!!!! :)

• Rödblå
    Wheeli skrev 2013-04-15 17:22:20 följande:
    Ok Ja.. Väntan är hemsk! Vi fick brev idag på snabbtestet från mkp, inga kromosomfel! :):) Långtidstestet kvar, läste att de va sällan de hittade nåt på de, rätt eller fel?

Wheeli: yay! Fantastiskt. Vad skönt.

Jag har hört precis som du att det är väldigt ovanligt att man hittar något på långtidsodlingen om man inte hittat ngt på snabbanalysen. Hoppas ni kan slappna av nu.

Skälv känner jag mig lugnare även om det där med de svullna fötterna stressar mig lite, men försöker vara positiv nu när allt annat såg bra ut.
  • Rödblå
    Carla300 skrev 2013-04-16 07:50:47 följande:
    Grattis wheeli och rödblå! Härliga nyheter:)

Här gör de inte ens långtidsodlig för det är såå ovanligt att de hittar något där.

Tack! :)

Konstigt att det är så olika överallt med om man gör mkp eller inte långtidsodling eller inte, om alla få kub eller bara vissa. Tycker att det inte borde spela någon roll var man bor.

Carla: visst hade du fått ett bra svar ganska nyss? Har du kunnat njuta av graviditeten nu? Själv har jag så svårt att slappna av nu efter allting som hänt...
  • Rödblå
    mamma40plius skrev 2013-04-23 10:50:18 följande:
    En fråga till er som gjort fostervattenprov. Till mig sa de att fostret bör vara 16 hela veckor. Jag ser dock att flera har gjort fvp i vecka 16 alltså 15+  Vad har de sagt om fostrets ålder då??

För mig blir det 16+1  och väntan känns olidlig just nu.

Usch! Vet hur jobbigt det är att vänta på att få göra fvp, på mig gick det inte heller att göra mkp pga missfallsrisken.

Till mig sa de att man skulle ha gått 15 hela veckor, alltså 15+. För mig blev det 15+4 för att ha lite marginal. Men jag har förstått att ju senare man gör det desto mindre risk för missfall.
  • Rödblå

Grattis Jolly till sonen och grattis Carla till ultraljudsresultatet. Härligt med alla positiva nyheter.

Vi var på vårt 7e ul i måndags och det enda som finns kvar som ett litet frågetecken och orosmoln är svullna fötter, annars ser allt bra ut, hjärta, njurar, tillväxt osv, den gigantiska cystan i magen är borta och fvp visade inget avvikande. Jag är nu i vecka 21 och ska verkligen försöka ställa in mig på att det kommer en lillebror i september.

Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!