• mirala

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Jag väntar oroligt på mitt moderkaksprov och svaret på det. Ska göra det på tisdag. Kan inte tänka på annat sen vi gjorde kub igår och pga dåliga blodprover fick risk 1:38 på DS. Nackspalten var bara 1,6 mm, men blodproverna var såpass dåliga. Jag är rädd!

• mirala

Sinni, tack för ditt svar. Försöker att tänka att chansen är större att barnet är frisk. Hur stor sannolikhet fick du på kub då din pojke var sjuk?

Sinni skrev 2013-08-09 14:50:10 följande:
    mteriksson: Så var det inte för min del. Ultraljudet var utan anmärkningar, blodprovet kasst. Pojken var dessvärre sjuk. Kub är knepigt tycker jag oavsett - eftersom man bara får en "gissning" baserad på olika saker. Jag hoppade över kub helt denna gången och gick direkt på mkp.

• mirala
    Sinni skrev 2013-08-09 20:02:50 följande:
    Jag fick 1:98. Vilket kändes som ganska bra ändå. Tyvärr hade vi en jäkla otur iallafall.

Men alla har ju inte otur =). Jag läste många historier om andra som fått 1:2 eller 1:5 - men som fått ett friskt barn. Det kändes väldigt positivt och hjälpte mig mycket under väntetiden. Även om det gick dåligt för mig. Så var det faktiskt en bra hjälp. Det finns så många som fått dåliga kub-siffror - men som ändå har friska barn. Tänk på det och kom ihåg det när du känner dig orolig. Det hjälper =).

Ja, då hade ni otur :(. Var det länge sedan? Beklagar hur som helst. Ja, många som får mycket sämre siffror har det ju gått bra för. Men jag våndas och tänker på hur resultatet ska bli hela tiden. Att det ska vara så mycket oro! Först var jag orolig att jag kanske inte kunde bli gravid, sen blev jag det rätt snabbt. Då fick jag urusla thyroida värden (sköldkörteln). Nu när de blivit bättre så kommer det här... 
  • mirala
    Sinni skrev 2013-08-10 11:10:41 följande:
    Jag har lärt mig under resans gång att man inte kommer undan momentet "oro". Jag har varit/är orolig för det mesta.... Men jag försöker hantera det, vilket går ganska bra. Ibland får man säga till sig själv att "skärpa sig lite" =) Jag gör det ofta. Ibland hjälper det, ibland inte. Det gäller nog att hitta någon slags balans så gott man kan. Nej - det är inte så länge sen vi förlorade barnet. Det var i början av året. Så det känns ganska färskt ännu, på många sätt. Sorgen är där. Och tankarna "undra hur det hade blivit"....."tänk om vi gjorde fel".......tja du vet - alla nojjor. Jag är trygg med att vi gjorde rätt, han var så sjuk. Men jag kommer aldrig att komma ifrån tvivel, sorg och tankar om "hur han skulle varit". Men som sagt - alla har inte sådan otur. Ganska få faktiskt. I min kommun är det hittills iår, bara vi, som råkat ut för den diagnosen. Alla andra har det gått bra för. Och då har det varit flera som har haft mycket sämre siffror än vad jag hade på kub-testet =). Och denna gången är mitt barn friskt. Så - var inte för orolig!! Ta inte ut för mycket nojja i förskott =). Tänk istället - att så länge du inte fått några dåliga besked, så är allting bra =). Jag ska tänka på dig på tisdag och hålla tummarna för dig. Var i landet gör du testet? (ursäkta avsaknaden av styckeindelning, men det blir så på mobil....)
    Jag ska göra mitt test i Stockholm. Hoppas få svar snabbt, men det kan visst ta ett tag. Förstår att sorgen efter din sjuke son finns kvar och det kommer den nog att göra. Om än lättare att bära om ett tag. Men vilken lycka att barnet ni väntar nu är frisk! Det var alltså inte Downs din pojke hade utan en annan kromosomförändring? 
    Tack så hemskt mycket för ditt svar. Det hjälper mig jättemycket att höra andras lite mer klarsynta tankar istället för att lyssna på de mörka tankarna i mitt huvud. Tack!  
  • mirala

Då var moderkaksprovet gjort och nu återstår bara denna olidliga väntan på svar. 
    Själva sticket kändes knappt alls tyckte jag och läkaren kollade på fostret efteråt och sa att hjärtat slog fint och att det inte märkt av ingreppet alls. Kändes bra att hon sa så. Tack alla ni här inne som har ger mig lite hopp! Hoppas hoppas hoppas allt ser bra ut nu.

• mirala
    Littlefoot skrev 2013-08-13 13:43:27 följande:
    Håller tummarna för dig!!! Var i Stockholm gjorde du mkp:t ngnstans?
    På Södersjukhuset. 
  • mirala
    Littlefoot skrev 2013-08-13 13:43:27 följande:
    Håller tummarna för dig!!! Var i Stockholm gjorde du mkp:t ngnstans?
    Du ska göra fvp såg jag. Var gör du det nånstans? 
  • mirala
    idab84 skrev 2013-08-13 14:34:49 följande:
    Mirala: håller tummar att de ska gå bra för er!!! :)
    Tack! 
  • mirala
    Sinni skrev 2013-08-13 21:50:43 följande:
    Skönt att den delen är över. Tyckte du inte det kändes? Jag tyckte han rotade runt en farlig massa innan hann var klar... Men jag är spruträdd och lite känslig o kritisk mot stick i magen med lång nål.... =). Hoppas det går fort tills du får svar och jag håller tummarna för att det blir ett bra svar! =)
    Jag är också lite spruträdd, men jag tittade inte på nålen utan grep bara krampaktigt om min sambos arm och försökte samtidigt slappna av i magen. Jag tror också att moderkakan låg väldigt bra till och att läkaren var väldigt duktig underlättade.
  • mirala

Lider med er som liksom jag väntar på svar. Vilka hemska dagar det är! Sinnis tips är mycket bra tycker jag. Träffa vänner/ en god vän och prata! Och googla inte..fast jag själv har nog googlat mig fram till och gått igenom alla forum med trådar om nackspalt, blodprov, moderkaksprov osv...

Jag har som tur är inte fått nåt samtal idag och det ger mig lite hopp. Läkaren på SöS lovade att försöka ringa så fort som möjligt om det skulle bli ett tråkigt svar. Gjorde provet kl 11 i tisdags, så odlingen borde vara klar nu. Men imorgon kommer också bli en tuff dag. 

Kram till alla som väntar och tack till alla som redan gått igenom det och kommer med bra råd! 

• mirala

Jag fick ett brev idag och allt är bra! Nu väntar jag bara på att min sambo ska komma hem så att vi gemensamt kan kolla upp om det är en pojke eller flicka. Jag tror flicka...
    Tack alla för allt stöd dessa hemska dagar och massa styrka till er som väntar på svar!

• mirala

nu har vi kollat och det är en flicka! Vi är så lyckliga!

Sinni skrev 2013-08-16 20:11:30 följande:
    Åh så roligt Mirala! Grattis!! Vilken skön fredag ni fick med glada besked =). Du får berätta sen, om du vill, om det är en pojke eller flicka. Fira nu ordentligt!

• mirala

Låter som du är i precis samma sits som jag förra veckan. Mitt barn hade också 1,6 i nackspalt, men mitt blodprov höjde risken till 1:38. Mitt barn är friskt, eller hon har i alla fall inga avvikelser på kromoson 13, 18, 21. Fick svar i fredags och blev så lättad. Jag förstår din oro, men chansen är så mycket större att din bebis är helt frisk! För mig hjälpte det mycket att tänka på risken i procent istället. 2,4 % lät som en lägre risk än 1:38 för mig.

Johanna1988 skrev 2013-08-20 14:48:40 följande:
    Igår gjorde jag KUB-test. Gick åt helvete. Jag är 25 år. Gravid i v 13+2 med första barnet.

Nackspalten var 1.6mm, men blodprovet förstörde ALLT. fick hög risk.  1:47

Ska göra moderkaksprov på torsdag...

H E L T   F Ö R S T Ö R D

Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!