• Leya

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

natta78 skrev 2013-08-03 20:16:41 följande:
    Hej! Har gjort kub för några veckor sen, nackspalten va på 1, 8 och blodprovsvaren 1:155. Är det hög risk att barnet ör sjukt eller? Blir 35 innan barnet kmr
    Risken att du får ett barn med något kromosomavvikelse är 1 på 155, dvs 1 mamma av 155 med samma resultat som du får ett barn med någon kromosomavvikelse...
    Räknas som högrisk men egentligen är ju risken rent procentuellt ganska låg :)

När man räknar ut den siffran så läggs alla blodprover samt även måttet på nackspalten ihop i nån slags ekvation... så slutsiffran "innehåller allt".

Det viktigaste är ju att du känner dig lugn med resultatet eller gör ett fvp/mkp...bara du mår bra i graviditeten och gör det som är bäst för dig :)

Jag själv fick resultatet 1:3 förra hösten....
  • Leya
    natta78 skrev 2013-08-03 21:25:52 följande:
    Tack för ditt svar! Nej jag vill inte göra fvp...jag vet, jag är trööööög fattar 0, men fick du sämre resultat än jag? Va ditt barn friskt ändå?
    Det bästa resultatet man kan få är 1:20000 (iaf i mitt län), vilket betyder att risken är 1 av 20.000.
    Det sämsta resultatet man kan få är 1:2, vilket betyder att 1 av 2 mammor med samma resultat föder ett barn med en kromosomavvikelse.

Jag fick alltså det näst sämsta resultatet.

Jag gjorde fostervattenprov sen och fick beskedet att min lilla hade downs syndrom. Jag valde att behålla men fick ett sent ma....i början av vecka 20 på rul:en så upptäcktes att hjärtat inte längre slog.

Men som sagt....mitt resultat var såååååååååå mkt sämre än ditt :) Så länge du är lugn med ditt beslut så är det ju rätt och kommer att bli bra!
  • Leya
    natta78 skrev 2013-08-03 21:52:33 följande:
    Ååh beklagar :( jag tänker behålla oavsett, men hoppas självklart att barnet är friskt.Har 7 barn och den här blir mitt 8nde snulle inte ha ork elr tid med ett sjukt barn :/ tack igen för ditt svar! Har fattat nu :)
    Fast nu blir jag orolig som fan!!

Du skriver att du varken har tid eller ork med ett sjukt barn, men samtidigt att du skulle behålla oavsett....hur kommer det gå OM barnet har downs syndrom då?
  • Leya
    Kattflickan skrev 2013-08-10 13:38:07 följande:
    Jo, jag har fått en helt fantastisk, frisk liten flicka som snart är 6 månader. Tack vare PGD!

En överläkare på Akademiska på avdelningen där ultraljud görs hade varit med om en gång tidigare att en person fått två foster med DS. Läkaren var kanske ca 55 år, så hon har nog gjort en del ultraljud. Så, jag hade en väldig otur. Fast, det hade jag ju egentligen inte. För det visade sig att jag hade ett ovanligt genetiskt fel som gör att ca hälften av mina ägg ger upphov till barn med DS.

Sinni: Hur långt i nästa graviditet har du kommit? Jag våndades också mycket inför mina beslut. Tänk om mina barn med DS skulle vara relativt friska och klara sig bra? När jag var ung sommarjobbade jag med vuxna med funktionshinder, bl a DS och det var delvis de erfarenheterna som fick mig att fatta de beslut som jag gjorde.

Det jag vill säga till er som läser eller i framtiden läser detta är att det är mycket ovanligt att två graviditeter på raken ger upphov till barn med samma kromosomfel. Så oroa er inte.
    Stort grattis till din lilla flicka :) Så himla glad jag blir över att höra det! Kommer du ihåg mig? Vi pratade mkt i tråden jag la upp om kub högrisk...jag fick ju 1:3 och min lilla kille hade ju downs syndrom....kommer ihåg hur tufft du hade haft det...  Nu är jag också gravid igen !! Är i vecka 10 och håller alla tummar jag hittar att det går hela vägen denna gång :)
  • Leya
    zora6 skrev 2013-08-11 10:02:15 följande:
    Hej alla. Jag fick 1:2 på kub. Fvp visade på DS ich vi valde att avsluta det lilla fina livet. Saknar min som varje dag men vi kände ändå art valet va rätt för våran familj då vi har en son bl.a.
    Det gjorde vi den 25/4 nu iår och nu är jag gravid igen. Väldigt nervös att detta nu ska upprepa sig. Som jag fattade det av läkaren så kommer min ålder fördubblas vid kub. Jag blir alltså 66 år. Känns ju som att siffrorna kommer bli dåliga igen. Då blir det mkp, med samma risk för mf som vid fvp.
    Känns som man får välja mellan pest eller kolera denna gång Åxå. Har redan 4 andra mf i bagaget.
    Mån som har nått bra att säga om ett kub efter ett dåligt kub innan.
    Grattis till nya lilla livet i magen :) då är ju du och jag i ungefär samma sits nu. Jag fick ju 1:3 förra graviditeten och fick veta att min lilla kille hade downs syndrom efter fvp. Jag är gravid nu och i vecka 10.

Jag har dock bestämt mig för att inte göra kub denna gång. Jag anser bara att det är en läskig riskanalys... så hade jag valt nåt så hade jag valt att enbart göra fvp (görs inga mkp i mitt län). Nu har jag dock valt att göra helt tvärtom och bara njuta och förutsätta att allt går bra. Jag tog ju alla beslut förra graviditeten...valde att behålla, men min lilla kille gav upp....
  • Leya
    Sinni skrev 2013-08-11 09:52:49 följande:
    Grattis till dig med Leya =).
    Tack snälla :)
  • Leya

Jag vill bara skicka en enorm kram och massa tankar till er som väntar på resultat nu och ni som står inför beslut {#emotions_dlg.flower}
    Det är idag ganska exakt 10 månader sen jag fick beskedet och jag minns exakt hur det kändes.

Jag håller alla tummar för er att det går bra på vägen och att ni slipper vänta för många dagar på besked!

• Leya
    visvto skrev 2014-05-20 16:36:30 följande:

Jag fick svar redan idag, dagen efter provet. Tyvärr har barnet ds. Och vi väljer att avbryta.

Ett jobbigt beslut, men vi har redan 3 barn som vi inte vet hur vi kommer att kunna ta hand om o lägga tid på om vi får ett handikappat barn.
    Tyvärr.

Skickar en kram!! Det var över 1,5 år sen jag fick samma besked...men jag kommer ändå aldrig glömma hur det kändes. Skönt att ni inte behövde vänta längre på svaret i alla fall!
  • Leya
    visvto skrev 2014-05-20 19:14:42 följande:
    Det var faktiskt skönt att slippa lång väntan. Ett dygn tog det!
    Det gjorde de ju snabbt. När jag gjorde mitt fick jag vänta fyra dagar och jag tror läkaren snabbade på lite, annars hade jag till och med fått vänta över helgen (nu fick jag veta en fredag).
Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!