Inlägg från: Blingbling |Visa alla inlägg
  • Blingbling

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Nybban77 - tack snälla du för ditt långa och välskrivna inlägg!

Dina ord har redan bekräftat att mina tankar om att få göra mkp så snart som möjligt - helst redan på dag 10+0 som är den första dagen man kan/får göra provet - är den rätta vägen att gå. Jag vill helst inte veta så mycket om provet innan och vanligtvis brukar jag "googla ihjäl mig" på saker jag vill veta...så tack för tipset om att INTE göra det i det här fallet...

Sedan gjorde det mig också lugnare att få veta det som din MVC-läkare berättade om att man oftast känner av ifall det skulle gå galet redan på vägen ut från provet.... Nu finns det ju viss risk för att det kan hända saker även lite senare, men de där orden ska jag spara som lugnande tankar när det väl är dags för mig att göra mkp.

Uppskattar verkligen det du skrev - så TACK för det    

• Blingbling

Sitter här och funderar lite på om ni som har gått igenom ett mkp har några tips att ge för att det inte ska vara så jobbiga dagar i väntan på resultatet? Kommer ju att göra ett sådant prov om några veckor och funderar på att aktivera mig så mycket som möjligt de dagar man väntar på beskedet, så man kanske inte behöver "tänka så mycket". Eller känner ni som gjort ett mkp att man blev apatisk/trött av att göra ett sådant prov att ni ändå inte orkade göra något speciellt? Visst, jag har ju förstått att man ska ta det lugnt rent fysiskt efter detta ingrepp....men att motionera hjärnan på något sätt vore kanske bra...eller hur tänker ni? Tacksam för synpunkter!

• Blingbling

Just det, någon som vet ifall man kan göra mkp i Göteborg och var där är det i så fall man kan göra det? När jag läst om hur tidigt man kan göra ett mkp så har jag läst att det är 10+0...men de ställen jag sett gör inte provet förrän 12 fullgångna veckor (13+0)...så jag undrar ifall någon uppmärksammat något ställe i landet där man verkligen får göra provet efter 10 fullgångna veckor?

• Blingbling
    Johanna1988 skrev 2013-08-21 07:26:24 följande:
    Hej. Jag skall göra moderkaksprov imorgon. Östra sjukhuset i Göteborg. Så jo, man kan göra det i GBG!' Det där med veckorna kan jag inte riktigt. Borde ju vara lika hos alla som utför det. "Moderkaksprovet görs tidigast vid elva till tolv graviditetsveckor."

Åh fy, du har din dag i morgon...lovar att hålla tummarna för dig så hårt jag någonsin kan! Själv är jag just nu mest orolig för tiden då man ska vänta på beskedet, själva ingreppet har jag hört så många varianter om hur mycket det faktiskt känns och jag har ganska hög smärttröskel så jag satsar på att det ska vara ok iaf när de väl gör provet. Tack för infon om Östra, var inne på deras hemsida och försökte hitta något om det, men det gick inte...men nu vet jag!
  • Blingbling
    Veronica76 skrev 2013-08-21 07:28:01 följande:
    Tog det lugnt första dagen med böcker/film i soffan. Sen så höll jag mig sysselsatt med sonen och lyckades att hålla mig från att tänka på det. Men visst var väntan på posten lång varje dag. Försök att sysselsätta dig med sånt du mår bra av, och tänk positiva tankar! Hur mycket man än grubblar så kan man inte påverka resultatet. Men det viktiga är ju att man vet vad man ska göra med det ev jobbiga besked man kan få.  

Ja, det är ju superbra om man redan har ett barn eller fler att sysselsätta sig med Men jag kommer lyda ditt råd med att ladda upp med "må-bra-saker" som är stillsamma....finns ju en hel del filmer som jag köpt på mig i matbutiken (2 st för 99:- etc.) men som jag inte hinner att kolla på, så det får väl bli ett filmmaraton eller så Jo, det är nog det viktigaste, att man vet vad man ska göra med resultatet och det har jag och min kille väldigt bra koll på.
  • Blingbling

Cahela: Ja, det är därför jag väljer att gå direkt på mkp, för att få veta fakta och slippa få besked om ett felaktigt KUB-antagande. Sedan vill jag inte hamna i en situation då jag är så långt gången som till nästan vecka 20 innan man i så fall måste avbryta (vilket det ju kan bli om man tar fvp då man får ta det tidigast i vecka 14-15) och med mkp så kan man ju redan göra det i vecka 11 (enligt vad jag läst på nätet) och då får man ju även besked tidigare.

Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!