• WhifeM

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Var på Kub idag. Fick resultatet 1:254, nackspallt 21-24. Hur ska jag orka gå igenom hela grav. utan att veta eller ska jag genomgå ett FVP trots att risken är större att jag förlorar barnet än att det är sjukt.

• WhifeM

Ska göra MKP på tisdag. Någon med erfarenhet av MKP och en moderkaka som ligger mot ryggen? Och någon som gjort det i Lund?

• WhifeM

Imorgon är det dags för mitt mkp. Jag har lagt hela graviditeten på is för tillfället. Orkar inte oroa mig mer Men jag förmodar att det bara är en s.k gummibandeffekt. Imorgon kommer väl sanningen smälla mig i ansiktet.
    Usch, sen börjar en ny väntan, väntan på svaret. Hoppas den tiden går fort och HOPPAS att vårt svar är ett bra...

Tänker på er alla som gå igenom detta overkliga scenarier. Hoppas vi vaknar upp snart...   

• WhifeM
    zora6 skrev 2013-09-02 12:57:47 följande:
    Ska tänka på dig.
    Ska göra det 1/10. Har ju gjort fvp en gång och har förstått att det görs lite lila så jag är inte så orolig för tester utan gör resultatet.
    Kram

Tack snälla!

Visst är jag rädd för själva ingreppet, men om man ska vara ärlig, vad gör den smärtan (om det nu gör ont) om man jämför med det stora? Man får liksom bita ihop och hoppas att man några dagar senare får ett BRA resultat. Men visst, jag kommer vara sååå skitskraj imorgon, för allt!!!

Men tack för att du tänker på mig, det värmer!     
  • WhifeM

ps. zora6, önskar dig en snabb tid till den 1/10 och att du får fina resultat!!

• WhifeM

Va på sjukhuset idag men tyvärr gick det inte att ta MKP då moderkakan låg mot ryggen. Blev dock framflyttad 1&1/2 vecka så jag ska dit nästa V torsdag för FVP. Jädrans farande ;)

• WhifeM
    minolia skrev 2013-09-03 20:35:15 följande:
    Måste bara fråga, ni som går och väntar på mkp el fvp samt väntar på provsvaren jobbar ni som vanligt eller är ni sjukskrivna? Jag har inte jobbat sen det dåliga beskedet på KUB men det beror främst på att barnet nästintill har fått en dödsdom pga svullnaden. Enligt min läkare så tycker han att reagerar man som jag då ska man inte göra fosterdiagnostik. Han säger det inte rakt ut men jag har ju läst mitt sjukintyg och hör ju hur han resonerar.

Jag jobbar som vanligt. Chefen vet om hela historien och är superstöttande. Men jag mår bäst av att jobba. Hade gått ner mig om jag legat hemma.
    Men det är viktigt att vi tar hand om oss och gör det som passar oss bäst just nu. Vill du vara hemma och rå om dig så gör du precis rätt!!!

• WhifeM
    idab84 skrev 2013-09-04 15:26:16 följande:
    Näää :( Masssssssa massssssa styrke kramar!!!!

minolia skrev 2013-09-04 14:59:16 följande:
    Min lille kämpe orkade inte mer, hjärtat hade slutat slå.... Det känns både sorgset men samtidigt en lättnad. Jag vet ju hur allvarlig svullnaden var och hjärtat orkade helt enkelt inte. Läkaren i Linköping var jättebra, han förklarade allt noga. Det blev alltså inget mkp men vi frågade om att få reda på om det var ett kromosomfel det berodde på och då sa han att vi kunde göra fvp istället eftersom barnet inte lever längre. Han försökte 2 ggr och höll på länge men det kom inget fostervatten. Han hade aldrig varit med om något liknande. Ibland är hinnorna så starka att de är svåra att tränga igenom men man brukar alltid lyckas, men inte i mitt fall. Min mage är därmed väldigt öm just nu. Han ber läkarna att analysera navelsträngen senare så vi får lite svar. Imorgon ska vi träffa läkare och få hjälp med att förlösa fostret... Jag har tänt ett ljus och gråter lite för min lilla ängel.

Beklagar verkligen!
  • WhifeM

Skulle gjort mkp i tisdags förra veckan, gick inte då moderkakan låg mot rygg. Fick tid till idag, då jag enl. Dr borde vara i v15+2. Åkte in imorse, skiträdd för provtagningen, missfallsrisken och självklart resultatet. Men blev hemskickad. Mätningarna idag visade att liten är 14+5 v gammal. Phuuuu, nu fick jag en tid till måndag. Så min väntan är förlängd igen! Jag blir galeeeeen.

• WhifeM

Desto längre jag väntar desto mer frågor, bilder och oro dyker upp. Jag försöker undvika alla tankar men det är så svårt. Den lill* har börjat buffa runder och gör sig tillkänna ibland. Idag på undersökningen, när Dr. mätte kände jag av hen hela tiden. Tanken att förlora eller bli "tvungen" att avbryta gör mig galen.

• WhifeM
    LindaD skrev 2013-09-12 13:41:55 följande:
    Fick brev nu...VÅR POJK E FRISK <3 Lyckan e total..... Jätte tack för allt stöd!!!! Helt tagen denna oro!! 

Ohhhh GRATTIS! Underbart! Se till o fira ordentligt!
  • WhifeM

Imorgon kör vi till sjukhuset för tredje gången. nu måste det bli av... Är mer rädd än någonsin! Min lille oplanerade knådd har börjat buffa runder dagligen och hickan känner jag också av. Får vi dåliga resultat nu kommer min värld att krascha! Puhhhh håll tummarna för oss att provet inte gör ont, att liten håller sig i styr under provtagningen, att jag inte börjar läcka och att vi får hem ett brev senast onsdag med texten att liten mår prima

• WhifeM

Hej! Nu ligger jag hemma på soffan med en tidig lunch, tv och iPad. Provtagningen gick rätt fort och det gjorde inte alls ont! Läkarna var fantastiska. Jag blundade mig igenom det hela, ville inte se spruta mm. De berättade vad de gjorde och hur bebisen mådde! Heja Lund KK! Nu går jag in i väntefasen nr 2, tiden efter fvp. Troligen får vi svaret per telefon på fredag! Tack för ert stöd!

• WhifeM

Usch tjejer, jag är så sjukt rädd för detdära samtalet m resultatet från fvp. Har inte kunnat sova inatt :( Ni som fått svar, hur tacklar ni tiden mellan fvp och besked. Ena stunden känner jag en stark känsla av att allt är ok men NEJ jag måste tänka det värsta annars bryter jag ihop när samtalet kommer och jag får dåliga nyheter...

• WhifeM
    Sinni skrev 2013-09-18 08:48:28 följande:
    Nä, tänk inte på det värsta. Det ger dig bara mera oro under väntetiden =). Om jag inte minns fel hade du ändå rätt hyfsade siffror på kuben? Vad var det: 1:200-någonting? Tänk på alla de friska barn i de siffrorna, inte på den enda sjuka. Jag tror det kommer att gå jättebra för dig. 

Men jag förstår dina tankar och din oro. Det är ju givetvis bra att ha tänkt tanken "vad gör vi om allt går åt helvete". Men när den tanken är slutförd - lägg den på hyllan då. Försök göra roliga saker som distraherar tankarna. Och tänk att det tar nog en vecka innan svaret kommer.

Du, som jag, gjorde provet en tisdag i lund. Jag fick svar med brev på måndagen. Håller tummarna för att väntan går så fort den kan och att du får svar så fort det bara går =). 

Tack alla!

Jag gjorde mitt i måndags. De gjorde ett undantag för mig och tog provet en måndag fast de normalt inte utför fvp och mkp på måndagar. Varför vet jag inte. Läkaren sa att hon definitivt skulle ringa mig oavsett resultat och hon tippa på fredag. Vi åker nämligen på semester nästa tisdag och är borta en vecka. Jävligt dålig tajming men resan har varit bokad sedan i våras.
    Phuuuu, jo mitt reslutat från kub var 1:224, då chansen att knodden mår bra är stor, men ajajaj risken finns ju trots allt.

Jag jobbar fortfarande, hade inte stått ut med att vara hemma. Så detta är en bra knep och sen när jag kommer hem har jag 3 ungar och 1 make att sysselsätta mig med Men nätterna är ju så jäkla jobbiga. Kan nästan inte sova alls. Vaknar att jag drömt och fortsätter sen tänka...    
  • WhifeM

Nu börjar jag bli flitig här på FL! Jag är så jäkla orolig nu och fasar för samtalet samtidigt som jag bara vill få det överstökat. Resultatet blir ju som det blir oavsett när det kommer.

Tänk om, tänk om inte... Drömde om samtalet inatt igen, flera gånger. Herregud jag blir galen, på riktigt snart.

Skruttibangbang79: Jag tycker inte alls att ditt inlägg är konstigt eller trampar någon på tårna. Jag förstår dig precis. När jag för ca. 2 år sedan gjorde KUB på min yngste son hade jag ca. 1:400. Ett resultat som gjorde mig lugn och jag funderade aldrig mer på det. Nu, 2 år senare fick jag 1:224. Faaaan. Jag ångrar STORT att jag gjorde KUB. Pga min ålder skulle jag bett om ett FVP eller MKP (om mkp funkat på mig) direkt. Då hade jag sluppit allt grubbel på just själva siffran. 

Dina värden är nog fina, men man vet ju aldrig. Vad är det som säger att inte just mitt barn är det sjuka barnet. Det hade ju lika väl kunnat varit min son för 1 1/5 år sedan som hade DS av de 4000barnen. Jag har blivit en motståndare till KUB under dessa veckor som gått. Mitt råd till alla gravida som vet att de inte vill föda ett sjukt barn: Gör FVP eller MKP direkt, hoppa KUB!

Du får lov att tänka alla de konstiga, logiska och ologiska tankar!!!

Styrkekram         

• WhifeM
    skruttibangbang79 skrev 2013-09-19 12:14:58 följande:
    Tack! Hjärta Ja, hade det inte varit för trombocytdysfunktionen som ökar risken för missfall just vid MKP/FVP hade jag nog gjort det. 1/100 är bara det läskigt nog.,.. o att då ha ännu större risk är inget skoj =( Om man åtminstone hade en "lätt" graviditet istället för att få hyperemesis, bli sjukskriven och kräkas ut lungorna dagarna i ända=( Hur lever man med sig sjv om man får missfall av ett friskt barn då?...o sen börja om på noll...blä!

Nej fy f-n!

Jag tror inte du behöver oroa dig egentligen. Men det är ju just det att man jämför med tidigare KUB. Jag önskar dig iaf all lycka och hoppas att du kan få njuta av graviditeten och att du får må bra!!
  • WhifeM

Hej Tjejer! Tack änen gång för ert stöd och omtankar! Det värmer!! Jag gick fram till två idag med min mobil i handen, Dr sa ju att hon definitivt skulle riinga oavsett resultat. Kl 14 körde jag för att hämta äldsta sonen. Tog posten samtidit. Brev från Region Skåne till mig. Börja lipa direkt: Min bebis är frisk! Så overkligt. Jag var övertygad om motsatsen! Phuuuu nu ska jag bara njuta!!

• WhifeM

Tack alla! Det är verkligen en galen lättnad och faktiskt en overklig känsla. Jag kunde inte sova föraren vi tre tiden inatt. Tänk, nu kan jag få. Börja njuta och tänka graviditet. Varje gång liten sparkar känner jag ren glädje! Tack tack tack för era fina ord! Ett stort lycka till alla här, både när det gäller väntan på resultat och till er som snart ska försöka igen!

Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!