• cesso

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

På mig tvättade de magen med sterila saker och så fick jag ligga på mina händer bakom ryggen så att jag inte skulle röra magen. Var också bara inne ca 20-30 minuter och sedan åkte jag hem och vilade.

Tror inte att jag läckt fostervatten än. Men jag brukar alltid ha trosskydd så jag är inte helt säker men mkt kan det inte vara. Har inte ont nu men onda sammandragningar kan jag ha, men det hade jag innan också. Huvva! Om några dagar kanske man blir lugnare!!!  

• cesso
    turkos77 skrev 2013-07-09 09:20:12 följande:
    Ok. Hoppas också det går bra för oss. Trodde inte att jag skulle vara så här orolig.

Var inne för att göra mkp för några veckor sen, men de kunde inte göra det för att moderkakan låg i bakvägg.

Nu står det på pappret jag fick hem efter fvp moderkaka i framvägg och fvp gjort med komplikationer.

Har läst mycket om fvp, blev inte alls som jag förväntat mig. Gjorde testet 8,20 och 8,45 var jag ute i bilen igen. Trodde att jag skulle få ligga kvar och vila lite. Var lite in och ut bara. Samtidigt kanske det är bra, läkarna är så säkra på vad de gör så de är inte oroliga. 

Moderkakan flyttar sig under grav så det är inte konstigt att den är på främre väggen nu. Men, varför står det att "fvp gjort med komplikationer"?

Vilka komplikationer? 
  • cesso
    snigelkatt skrev 2013-07-10 08:43:32 följande:
    Läkaren ringde nu. Han sa att det inte såg bra ut och att vi skulle komma in idag kl 15. Fanfanfan

Å nej! Så hemskt tråkigt! Jag beklagar verkligen!!!! Hoppas ni får bra information och svar på era frågor under samtalet. Vilken kris att gå igenom. Tänker på dig/er
  • cesso
    turkos77 skrev 2013-07-10 09:51:28 följande:
    Men kan den verkligen flytta sig från bakvägg till framvägg på 2 veckor? Trodde man hade den antingen fram eller bak?

Komplikationerna antar jag är att han fick sticka 2 ggr. 2 hål som ska läka ihop. Läcker inte mer nu tror jag. Lite samma dag jag gjorde det och en liten fläck igår.

Men det stramar som fan där de stack in nålen. Svider, stramar och känns som värsta blåmärket. 

Jag vet inte om moderkakan kan flytta sig på två veckor. Låter konstigt. Tänk inte så mkt på det... Hoppas allt går bra! Min läkare sa att man kan ha ont efter sticket så det är säkert helt normalt. Några dagar till av oro...
  • cesso
    Cahela skrev 2013-07-10 10:28:42 följande:
    Vi hade tid för moderkaksprov igår. Risken på KUB-testet var 1:375 för Downs och 1:165 för Tri 13 & 18.
    Nackspalten var 1,35, ultraljudet såg bra ut och det var blodprovet som drog ner värdena.
    Vi har varit i valet och kvalet sen KUB-testet i torsdags huruvida vi skulle gå vidare med prov.
    Igår fick vi träffa en väldigt bra läkare som gick igenom vårt KUB-resultat. Hon föreslog att vi kunde göra ett utökat ultraljud och sen ta ett till om en månad. Detta med bakgrund av att Ultraljudet på KUB-testet såg bra ut och att de avvikelser som brukar uppstå med Trisomi 13 & 18 brukar synas på Ultraljud.
    Det ultraljud hon gjorde igår visade perfekt resultat. Nu ska vi tillbaka om en månad. Läkaren menade att då kan man se ännu tydligare  om avvikelser på 13 & 18 skulle finnas. Sen poängterade hon att endast ett moderkaksprov eller fostervattensprov kan visa till 100 % om det finns kromosomavvikelser.
    Utefter vår situation känns det dock rätt att gå vidare med utökade ultraljud till att börja med.
    Med vår dotter som vi gjorde KUB-test på för två år sen var riskerna så betydligt mycket lägre så provsvaren på det här KUB-testet har verkligen kommit som en chock.
    Känner mig dock lugnare efter läkarbesöket igår.
    Vad skönt att ni fått alternativ och fick träffa bra läkare!
  • cesso
    Cahela skrev 2013-07-10 10:42:37 följande:
    cesso: Ja, det var skönt med detta alternativ. Har läst på väldigt mycket på FL, andra forum samt sjukvårdssidor om KUB, moderkaks och fostervattensprov. I just vårt fall känns detta rätt med ett utökat UL. Sen vet jag att dyker det upp avvikelser om en månad så får vi gå vidare då. Jag är dock inte beredd att göra moderkaksprov nu med tanke på misfallsrisken (jag vet att den är låg). Har tagit mig många år och IVF:er att bli gravid så det spelar mycket in i mitt fall. Mardrömmen vore att göra ett prov, bli en på 100 som får MF och sen visar proverna på att barnet är friskt. Å andra sidan vore det otroligt jobbigt om barnet föds och har någon av de sjukdomar som KUB-testet visar.
    Inte lätt det här men läkaren igår var mycket förtroende ingivande.

Jag förstår att du absolut inte vill riskera ngt. Och dessutom lät det ju lovande att kromosomavvikelserna bör ha synts på ultraljud, om de fanns. Var lugn i det!
  • cesso
    snigelkatt skrev 2013-07-10 16:56:44 följande:
    Inget hopp Ska föda fram vår lille son på tisdag. Har svårt att ta in att detta verkligen händer oss. Det är för hemskt

1000 kramar! Sådan otrolig sorg! Kan inte ens föreställa mig hur ni har det! Ta hand om varandra och ta stöd av alla ni har runt er! Er lilla blir nog en vacker ängel på sin himmel.. som ni är världens bästa mamma och pappa till.
  • cesso
    idab84 skrev 2013-07-10 12:08:53 följande:
    Cesso:ja e kvar :) tycker att stödet ja fick från denna tråd va viktigare en stödet ja fick av familjen,,, så nu stannar ja o stöttar :)

Fostervattnet kom mellan benen så fort ja var uppe o gick eller typ rörde på mig,,
    När läkaren sedan kunde konstatera att hålet var stängt låg där fortfarande fostervatten kvar mellan hinnan och livmodern,,
    Är så evigt tacksam för min kropp som "löste detta" o jag nu väntar en pojke om 7 veckor :)

Vad jobbigt! Har varit jätteorolig själv för det men nu har det gått tre dygn och om det har läckt så är det inte mycket. Tyckte igår att det "rann ngt" men kan bara ha varit mkt lite eftersom det inte rann mer eller blev direkt blött.

När jag födde min flicka startade förlossningen med vattenavgång och då verkligen RANN det vatten, forsade ut. Hur mycket ska läcka nu för att man ska bli orolig? Är det om det rinner kontinuerligt/mycket, lite, bara ibland, kanske etc..? Har ingen aning om jag läckt men kan heller inte säga att det inte gjort det....

När började ditt vatten läcka? Var det efter några dagar efter fvp eller direkt efter? Tack för att du är kvar i tråden!

(turkos77 - kanske mina frågor här hjälper dig med. Hoppas du mår bra. Hur orolig är du? Har du ringt sjukhuset och frågat?)       
  • cesso
    idab84 skrev 2013-07-11 09:12:34 följande:
    Ser att inte hela mitt inlägg är med,,,

Ja Ångrade mig så sjukt mycket att ja inte höll eller titta på min son,,, hoppas du tänker över hur du vill göra o sen håller dig till de,, de gjorde inte jag :(,,,
    Jobbigt efter då de liksom nu är kört,,,

Lycka till med allt

Men du håller han i ditt hjärta! Det är det som räknas! HjärtaDöm inte dig själv för hårt för hur du agerat efter kris och chock!
  • cesso
    Veronica76 skrev 2013-07-10 17:33:41 följande:
    Snigelkatt - lider med dig! Vilken avvikelse är det? Hoppas allt går bra och att du får bra stöd från nära och kära! Kram

Här är ännu en dags väntan över utan telefonsamtal eller brev.

Ja nu börjar det ju närma sig att du, jag och turkos77 får svar på proverna. Vi alla tre gjorde i måndags. Eftersom jag varit så orolig för mf har jag inte ens börjat oroa mig för provsvaren! Men nu börjar den nervositeten krypa på.
  • cesso
    idab84 skrev 2013-07-11 09:30:37 följande:
    Cesso:
    Jag började läcka så snart ja kom hem från sjukhuset... Ja skulle likna de med typ som mens,, (ja har rätt riklig mens) fick åka in varje dag i 3 dagar och bytt vatten bildas kungens tiden så bebisen hade gott om vatten,,, ja viste o såg o kände på lukten att det va fostervatten så mycket i vattniga flytningar hade ja inte haft innan,,,

Men som sagt innan,, efter ingreppet innan hålet slutits samlades se vatten mellan själva hinnan och livmodern som stog o siprade även när hålet var stängt,, kan hoppas att det är så i ditt fall :)
    Tack för svaret. Mkt bra med ngn som har erfarenhet! Det låter ganska sannolikt att lite vatten läckt och lagt sig mellan hinnan och livmodern innan hålet slutits. Borde vara mer regel än undantag? Ska försöka att inte oroa mig. Nu har det gått 3 dygn sen provet. Tycker att jag har lite ont mellan benen av och till men det har jag haft förr - är väl nerver bebisen trycker mot. om 2 dygn kommer jag nog slappna av lite ang risken för mf...

Hoppas på post med bra provsvar, på måndag. Tror inte jag hinner få post innan dess... 
  • cesso
    turkos77 skrev 2013-07-11 09:42:51 följande:
    Jag ringde och frågade igår. Fick svaret att det fanns inget att göra. Skulle ta det lugnt, antingen slutar det eller så fortsätter det.

Är mest orolig för att min läkare sa att i 99% av fallen gick det åt skogen om man började läcka. Känns som en överdriven siffra när man läser om hur vanligt det är att läcka. Det är ju inte mycket jag läcker, dock tillräckligt för att jag ska oroa mig.

Ja, det verkar överdrivet att så många som 99% av alla som läcker fostervatten skulle gå dåligt för. Känns ju konstigt. Kanske läkaren menar ngt större läckage? Sa de, när du ringde, när du bör ha slutat läcka? När du kan sluta oroa dig?
  • cesso

Tänk om det, kanske kanske kanske, kommer ngt brev på posten idag?

• cesso

Jag fick svaret nyss! Det kom på posten. Ett barn med rätt antal kromosomer. De har undersökt de vanligaste kromosomavvikelserna: 13, 18 & 21 och min är frisk! Det är en pojke! Fick det extra bekräftat nu!

Bara några dagar av oro nu kvar... för risken för mf, men nu har det gått 4 dygn så det känns hoppfullt att det ska gå bra.

Provet analyserades i västerbottens landsting 

• cesso
    turkos77 skrev 2013-07-12 15:04:20 följande:
    Inget svar för mig. Jäkla skit.

Tänk så att: inga besked är bra besked. För om ngt hade varit fel så hade de säkert hunnit ringa! Ville du veta könet? I så fall står det på provsvaret! Vi hoppas att du får svar på måndag då...
  • cesso

5 dygn efter provet. Är ännu nervös för mf men mindre för varje dag. Tror jag börjat känna små små fosterrörelser nu! Men ej med säkerhet.

• cesso

Hej alla. Förlåt förlåt om jag oroar ngn.. måste bara själv få lite stöd nu..

Gjorde ju fvp för 10 dagar sedan och idag var jag med om ngt hemskt! Usch! Satt på toaa och så bara "splasch"... jag trodde det var blod. Men det var blött och luktade fostervatten (min andra förlossning började med vattenavgång så jag vet hur det luktar), och magen blev liksom plattare. Helt hysteriskt rädd blev jag! Ringde gyn som sa att vi skulle komma. Jag vara säker på att bebis var död.. och att det var början på sent mf. Men, tack och lov levde bebis. Och hade vatten. Läkaren trodde att det var vatten men väl på sjukhuset var tappen sluten och lång (4cm) och det såg bra ut. Blev ordinerad ett par dagars lugn och ro och bara vänta och se och hålla tummarna. Hon sa att det visserligen är 10 dagar efter fvp men att man ändå inte kan veta... det kan bero på det och också inte. Har haft såna skuldkänslor redan för att ngt skulle gå snett, och så hände detta!

Inget mer vatten kom idag men rätt onda sammandragningar och "mensvärk". Bara att hoppas och vänta.. hu! 

• cesso

Det har inte läckt mer vatten nu, men jösses vad ansträngande känslor av oro! Nåja. Allt verkar väl. kanske var en sån där "efter-splasch" från fvp. Låter mest logiskt eftersom det inte kom ngt mer.

• cesso
    idab84 skrev 2013-07-21 09:39:45 följande:
    Skönt att de "bara" va de vattnet som kom!!!...
    Vet hur jobbigt det är :/
    Hoppas allt annat går vägen nu :)

Ja fy vilken skräck! Usch! Men hittills går det bra... nu är det ju 2 veckor sen fvp så förhoppningsvis är faran över. På torsdag är det dags för rul.
Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!