• Lappen

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

xgirl83: det blir väl som ett arv att man fortsätter med det. vårt leverbröd. vi tar några per år själv och så säljer vi till slakteri höst, vinter och nu....men min sambo har ca500 ren själv och jag har några hundra hos min mamma och pappa. hade en för ett år sen men gick inte när man far upp på fjället men han var gullig.

• Lappen

snart har vi in alla renar. och snart bär det iväg till upp mot fjället igen. dom åker renlastbil upp. är om två veckor ca. men kanske missar allt för ska ju på skola om två veckor. och inte nära heller till jokkmokk, 24 mil från sommarbostaden i sorsele. och sen efter det är bara och vänta på första renkalvarna som kommer i slutet av april, början av maj. 

Ungarna fick sitt första påskkort av sin mormor. Och så ska dom få ett paket med bussen idag eller imorgon. men dom får inte veta vad som är i för än till påsk. 

• Lappen

har en undran...
    hur gamla är era barn? detta år. skriv när dom fyllde/fyller år. kopiera och skriv så man vet lite om era små

emanuel 5 år den 28/1
    Ristin 4 år den 14 /9

• Lappen

7 michelingodingar: det var tätt mellan vissaGlad 

man har vuxit upp med det så är inte så svårt. men när man är tjej är det tyngre. man orkar inte allt. som att lyfta snöskotrar, motorcyklar m.m. men renarna klarar jag av men inte dom största tjurarna. men när man har ungar får man anpassa sig. men barnen är så stora så man kan lämna dom ett tag. dom ska bli van som jag har blivit. det är långa dagar, vänta på renar, gubben/gubbar, helikoptrar m.m.

• Lappen

Nu är vi då på väg upp med renarna. får se hur det går för karlarna idag. Dom flyttar med skoter efter renarna. dom måste ju får röra på sig också. men vissa renar måste lämnas för dom inte orkar. Men vi har inte nått trevligt väder idag. Regn och snöslask. Fast det bara är några mil så tar det ett tag. Sen till helgen så lastar vi dom i renlastbilen upp till Sorsele. 

Har skola till veckan så ska till Jokkmokk då. Så då blir det några dagar där medans barnen är hos akka (mormor) och ajja (morfar) 

• Lappen

här har jag en febrig och förkyld tjej. hon spyr också men inte magsjuka utan bara en massa slem som kommer upp. nu sover hon. och så väntar man på våren så man kan börja glädjas åt renarna att dom ska ha nå barmark så renkalvarna som ska komma inte ska dö. har redan haft en renkalv som dött...

ungarna var ju hos mormor och morfar och där ville dom ju inte ifrån.  

• Lappen

jobbigt. här har lill tösen blivit bättre. snart fyller man år, 26år känner mig inte gammal än. och så längtar jag till sommaren och vara uppe på fjället. 

vet ni nå bra stövlar? ska köpa gummistövlar till barnen. vet ej märke eller så, men dom ska inte vara fodrade 

• Lappen

nu är då ristin frisk. men mina knän mår inte bra. har haft problem med dom sen i sommras. så väntar bara på att jag ska få röntga dom i veckan. om dom inte ser nått på den här röntgen så ska jag få göra en titthåls röntgen. knastrar och gör ont i dom. och bättre blev det inte när  jag slog knäet när vi lastade renar (arbetsskadaGlad)
    det är bara att bita ihop och se vad dom hittar. läkaren kunde tro det är menisken. undrar om det är ärftligt. min pappa har haft det och så min syster haft det...

Idag fyller jag hela 26år. gjorde min tårta igår. 

• Lappen

hallå igen. har varigt som tyst är vi har lastat renar matat några dagar och sen släppt ut dom i det fria till fjälls. men dit ville dom inte för mycket snö.
    Har själv röntgat båda min knän men dom såg inget. har ju ont i mitt höger knä sen tidigare och sen gjorde jag illa vänster under renlastningen i renlastbilen. så blir väl Artroskopi  kan jag gissa.. 
    Annars är allt lugnt vi är vid kusten och fixar till huset och runt om kring så det är fint. 

• Lappen

i fjällen verkar inte sommarn komma. vi är nere vid kusten (åmsele) här är det sommar. men var i fjällen i måndags och tisdag och fick en chock av att det var så mycket snö. 

annars gick skolan bra. fick stipendium på 600:- så jag ska köpa böcker inom nordsamiskan. vet redan vad jag ska köpa. och så har jag varigt på sjukvårds kurs. så nu kan man göra lite granna om det händer nått uppe i fjällen.

till veckan blir det en hel del. ska upp till sorsele. ska vara hos bm och få min p-spruta, träffa läkaren pga knäna. sen ska man väl på marknad i sorsele i helgen. nu har det varigt 5år sen sist det var marknad där. 

• Lappen

hallå. här har man vänt dygnet. så nu när man kom hem så blir allt fel. lite sömn. men ska snart hem på kalvmärkning. så vi håller väl på i över en vecka till med kalvmärkning. 

knäet blir inte bättre bara sämre. får väl snart fara in akut om jag inte får fara på röntgen snart och dom inte hittar nått... 

• Lappen

Hej alla...

Är på vinterlandet (Åmsele) och fixar och donar. Har varigt på djurparken i veckan med barnen innan vi börjar med renarna igen och i Umeå. Nu idag fick jag till till magnetröntgen på måndag. så får hoppas dom ser nått då..

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)