• lunaria

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

x-girl: ååh va spännande med köket, ska bli kul att se hur det blir sen . jaha gårdet fort undanför Arvid nu när han kryper?? tyckte ju nyss det var han lärde sig krypa . nää du skainte ha dåligt samvete över färdiglagad mat, tänk inte ens tanken gumman!! man gör så gott man kan helt enkelt . men jag förstår att både du o Andreas längtar efter att få det färdigt .

ja jag tycker om lampan, det är av "la poterie", en speciell design.vi visste inte riktigt om detta utan fick två muggar i den serien o sen hittade vi på en loppis aven slump både lampa o skål i samma serie o sen hade vi en vän på besök som frågadechockat att har vi såna dyra föremål hemma, la poterie lixom, ööh sa vi då . hade ju själv ingen aning, brukar ju inte kolla på märken o sån't . men jag har sett en lampa jag vill ha i köket, men den är för dyr att köpa ny så vi får väl se.

nä det verkar som att våra kontaktpersoner har fullbokat så jag vet inte när vi kan fixa ett schema . ska dock prata med min kontaktperson nästa fredag..idag var det ett slags café som de anordnar i samma lokal som öppna förskolan är så tanken är att fler lite annorlunda familjer kan komma dit och träffas o hitta gemenskap . och så ska det bli lite aktiviteter också o allt sponsras av kommunen oxå så man behöver inte betala nå't där.

barbamamma: nää fy stackars Alwin, och stackars er sommåste vara sååå jäkla trötta efter alla sjukdomar nu . men idag träffade jag en 6-barnsmamma o de har också haft sjukdomar som bara gått runt sen julas så det verkar ha varit mycket skit överallt i år.

va skönt att tjejernas mammor förstod läget och tog sig ett snack med dom, tjejer kan nog annars tyvärr vara värst vad gäller mobbning, så elakt lixom.

ööh har du fått för 6 månader?? men det är inget sån't som du får testa o sen säga nej till så du inte får mer?? eller har du gett till andra också?? jo jag fick 20 paket med smoothies, skulle spara 6 själv o ge bort resten. Linn vill ju helst äta allt själv så det är skönt att hon vill dricka detta ur sugrör. tråkigt att du inte fått va med!!

tack för allafina kommentarer om köket .jo jag tänkte att det var dags för lite somriga gardiner . Dan sa först nej till gardinerna, tyckte de var alldeles för rosa och blommiga, men jag stod på mig o när gardinerna väl kom på plats kunde han erkänna att det blev väldigt fint  

har haft en kul eftermiddag iaf. vi var på nätverkscaféet och det var enbart en annan familj där, ett par med en son som är en vecka yngre än vad Linn är så de hade det jättekul. typiskt nog så bor de då i Söderfors .ja va säger man . vi verkar ha gemensamma intressen så det var jättetrevligt. hade bara extrem ångest så jag skakade lite, var lite synd. är ju skitsvårt att få med Dan på aktiviteter, men vi började prata om att laga mat de kommande träffarna där o det nappade han på så han är projektledare .

• lunaria

x-girl:va kul att du blev medlem, stod på min sida nu att jag rekryterat dig . jag var med i nå't liknande för flera år sedan, men det hanns läggas ner innan man fick prova någon produkt o nu är jag inne på min tredje kampanj förbuzzador så man känner verkligen det är värt att hålla på med . får se om jag orkar,men annars går jag till öppna förskolan imorgon o buzzar lite.

ain: men gud, vad är det med benjamin?? . är han sjuk eller inne i en fas eller vad?? fyy tycker synd om er, jobbigt att behöva vara vakna så där mitt i natten när du jobbar!!

så intressant att få läsa om arbetet ni bedriver

barbamamma: hur går det med ungarna, har de hunnit krya på sig nå't??

idag var vi påmöte med specialpedagogen och en förskolelärare. tyckte det var skitbra möte. de har en lite annan  upplevelse av noah än vad barnpsykologen hade och de förklarade mest att barnhabiliteringen får göra en stor utredning av Noah för att fastställa om han har inslag av autism eller inte. jag är rätt så sur på barnpsykologen som virrat fram o tillbaks om grejer. men gud va nöjd jag är över förskolan, att vi fick just denna som har mycket extra resurser. fick veta på vad slags vis de arbetar aktivt för att hjälpa Noah och det känns bra samtidigt som vi också fick råd på vad vi kunde arbeta med här hemma. tror det var bra för Dan att få höra att både han och jag måste arbeta med det..och han har ju så svårt att förstå instruktioner utifrån ett papper så det kändes härligt att han kunde få in en del också. sen fick vi också berätta om vår lite speciella situation så att de fick mer koll på vår situation hemma.

idag ska Noah till tandläkarn så Dan ska gå dit med honom. ska bli skönt att få det besöket avklarat, denna vecka kanske man fixar att gå på alla möten som är inbokade . iofs är det en del nästa vecka också. soc kommer hit på måndag o berättar resultatet på utredningen o hoppas verkligen hon börjat sätta igång med allt som har med kontaktfamilj att göra,men man vet väl aldrig..

• lunaria

Ain: men va konstigt, inte är det väl normalt att barn sover såpass dåligt jämt . usch, energidrycker som är så äckliga, fast de kanske är effektiva .

jo vi har ju en familj redo så att säga för att ställa upp som kontaktfamilj,men tydligen kan det ta ett tag innan man gått igenom hela processen hos soc o sån't..

var bara o spånade i nåra trådar o fastnade i denna:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m58137500.html

skrattat så jag trodde jag skulle dö o jag som verkligen avskyr äckliga saker var ju självklart bara tvungen att kolla på bilden .

ååh de som ska vara vår kontaktfamilj vill ha hundvakt den 10-14 april såg jag på fejjan. vi får väl se om vi kanske kan ta hand om vovven ett par dar då, erbjöd oss iaf att göra det . det är ju ett bra sätt att se hur Dan's allergi har blivit, den har ju gått lite upp o ner, men det har ju blivit bättre de senare åren. hoppas ju på att skaffa hund om några år, hade varit så fint att haft det med tanke på att ungarna är så förtjust i djur.

• lunaria

barbamamma: usch, vissa ställen vet inte vad service innebär, barnens hus i Gävle är ett sån't ställe,så man funderar på om de verkligen vill ha några kunderObestämd. men kul att du fick tag i lite kläder iaf

ja fast jag minns när ditt snitt hade gått upp o varat sig, det var väl äckligt om nå't lixom . ja gud, jag skrattade såjag kiknade, det var bästa tråden på länge här . fast jag var rätt så förberedd påhur klumpen såg ut, har själv haft lite för många bihåleinflammationer .

x-girl: jobbigt att Selma är inne i en sån period!! som jag skrivit så är väl Linn den med hetast temperament här hemma,hon är som en trotsig 3-åring såjag vet hur det känns .

glittrax:men gud, stackars dig som fått såmånga problem denna graviditet . och vilken bm, antagligen en sån som jag fick under min förlossning,en sån vill man inte ha!! bra att du tänker redan nu på att byta ut en om du får en dålig bm.

tack, ja vi är lite lättade över dagisplatsen till Linn.risken är att hon knappt hinner skolas in innan hon ska på semester,men Dan får ta inskolningen med henne så jag får kanske nån vila per dag..

jag visade en del bilder på min blogg,länkade nog dit sist gång då det vart en hel del bilder. jag tyckte det var skönt att få lite vårfint i köket, nånting som peppar en .

suck,jag är sjuk igen.inte så allvarligt, har bara fått feber. bara jag slipper mer magsjuka så är jag glad . Linn vaknade tidigt imorse,men Dan tog henne, han såg att jag var så krass. så han stoppade om mig med dubbla täcken för jag frös jättemycket o det gör jag väl fortfarande. jag sitter nu här med funderingar om jag ska skippa mötet med kuratorn imorgon eller ej...ärlite trött på alla sjukdomar,är inte lång tid imellan som man får vara frisk

• lunaria

glömde förresten berätta om igår eftermiddag.trodde Linn och Noah var inne i Noah's rum,men helt plötsligt hör vi hur Noah säger "Nej Linn, det är äckligt",sen kom han ut till mig, jag stod o vek tvätt o då sa han blöjor o bajs. joooo då, då visar det sig att Linn öppnat blöjhinken o lekte med bajsblöjorKräks!! hon är allmänt helt hopplös,är trotsig som tusan o påminner om Selma när du beskriver henne x-girl . hon säger nej åt allt och säger man nej åt henne eller tar ifrån henne något som hon vet att hon inte får hålla på med så gallskriker ungen i högan skySkrikandes. sen har hon blivit sån att hon sympatigråter om Noah gråter.han ramlade här igår och då vart det två ungar som började yla. puh, var helt slut igår efter vi lade henne i säng!!

• lunaria

barbamamma: nä usch, stackars Alwin som är så sjuk!! kom till att tänka på när jag läste marias status på fejjan igår att det inte är förkylningsastma han kan åkt på då?? fy tusan, ni måste ju vara så trötta efter era nätter där hemma .

usch, är inte avundsjuk på dig imorgon som ska iväg med Alexandra o alla barnen!! fast kanske hon blir mer modig när syskonen är med,kan ju hoppas iaf .

haha, ja moderkaka var nog rätt beskrivning . nä vi tror inte hon åt bajset,men däremot var hela hon kladdig av det o fy tusan va äckligt lixom. har nog varit rätt så bortskämd med Noah som inte haft alltför mycket för sig . men hon är väldigt pillig,idag hade hon fått tag i mitt smink o nästan börjat sminka sig innan Dan kom på henne o sen är hon i alla garderober o grejer o försöker hela tiden röja ut allt.

CA: va kul att du ska hälsa på klassen igen . kan tänka mig att det är roligt att hälsa på.

haha, bara *asg* åt det där med Louis Vitton . fy va drygt, en del människor är så märkesfixerade. så kände jag lite att det var på öppna förskolan i Söderfors, det blev väl mycket snack om märken o liknande, medan här på öppna förskolan är det inte alls likadant utan folk använder olika märken. och jag har aldrig haft riktig koll på någonting egentligen vad gäller märken, men har ganska många gånger fått såna där kommentarer av folk .

jobbigt ang potträningen, förstår om det känns jäkla drygt att behöva gå tillbaks till det där med blöjor . Specialpedagogen o förskoleläraren frågade oss igår om vi potttränar Noah,men vi berättade om hans reaktioner så de höll med oss om att det är bäst att vi väntar med det.men till sommarn ska båda ungarna potttränas,för om Linn lyckas tror jag inte det blir likamycket bekymmer. ang schampo så kanske ni kan låta honom själv få leka med schampoflaskan..eller ni har ingenstans ni kan köpa en sån där badgrej som är som en skärm runt hela huvudet?? min bror var nämligen supernojig vad gällde att få schampo i ögonen (det sved tydligen oavsett schamposort ) så då köpte mina föräldrar en sån där skärm.

jodå jag har haft riktiga problem med bihålorna o förra året när jag hade så extrema problem då fick jag ut liknande från näsan, inte lika stora dock som ts. bihålorna kan vara hemska på det viset för det blir så tjock gegga som sätter sig fast o gör skitont.

jag mår pyttelite bättre, men ska nog lägga mig en stund

• lunaria

barbamamma: hur går det med Alwin??!! stackars lilla plutten, fasiken så typiskt att han just under läkarbesöket inte hostade lika mycket . har ni fått sova något inatt?? skickar oavsett mängder av styrkekramar, tänker att det behövs!!

suck var hos kuratorn och det mötet gav väl lika lite som jag fasade för. nu kommer jag till att bedömas, bland annat av den där läkarn jag träffade förra gången,om jag kan få psykologhjälp. och systemet för vem som tar vilka patienter kommer först bli klart i maj . nä jag tror jag låter barnpsykologen fixa en tid hos psykolog på själva vårdcentralen,har totalt tappat tilltron till psykiatrin nu. bara för att jag har viss längtan efter att få leva normalt så är jag tydligen inte helt koko. nähä, men är jag värd mindre hjälp bara för att jag är starkare än andra?? usch, jag låste mig totalt, är ju verkligen en sån dag idag oxå lixom...

försöker släppa lite av det här nu, ska försöka tänka positivt..är iaf helg nu . min feber gav förresten med sig, jag känner mig rätt okej idag. bara vädret kunde varit lite bättre, känns som Gud pissar sten på en, det var inte mysigt ute idag. vad ska ni hitta på ikväll och i helgen då??  vet inte om jag skrivit det förut,men vi ska på dopfest på söndag, kyrkan anordnar en dopfest för alla som döptes 2010 så det ska bli lite kul . Noah längtar iaf att få åka buss då . vi ska besöka våra gamla grannar där.

lite kul förresten för de som vi träffade på nätverkscafét sa att det blivit ett himla liv i vårt gamla hus o lägenhet. jag tror på karma, tycker vår hyresvärd fick skylla sig själv när han inte såg till att vi lugna hyresgäster skulle trivas där. så det är party där varje helg, härligt .

• lunaria

x-girl: shit, va det igår du skulle se på Panic Room, hur gick det egentligen?? skönt att Selma kan vara hos din mamma, kan tänka mig att det blir rätt så tråkigt annars. va kul att ni börjar få ordning på köket
    kul för Selma att få komma till sitt första kalas .

jo det var skönt att specialpedagogen och förskolelärarn är med på noterna. de har ju märkt att Noah är lite rädd för lite av varje och inte går att rubba när han väl bestämt sig så det var riktigt skönt att få bekräftelse på att vi tänkt rätt. vi fick ju låna en sån där barnsist till toaletten,men då vart han ju ännu mer rädd än för att gå på pottan så det tar nog ett tag innan vår gosse blir helt blöjfri .

yupp nu har han fått verkliga bekymmer . och så fick vi reda på att det andra grannparet ångrar att de flyttade dit. hyresvärden har ju varit så dålig på att ploga och sanda så tanten ramlade i värsta lerpölen häromdagen för att det låg is under. det skrattar man väl knappast åt, men jag tror inte de blir långvariga där heller . o sen vet jag inte hur han tänkt få dit fler hyresgäster, ryktena om hur han betett sig går runt i hela orten .

barbamamma: oj har du varit på favoritstället o handlat . härligt det låter att Agathon var så snäll hela tiden . undrar om min lillfia hade varit så lugn såpass lång bilfärd, det tror jag ju knappast!! synd att ni inte hittade allt som ni behövde köpa, sån't är ju tråkigt . men herregud, om ni spenderade 7500sålär ni ju iaf hittat en del. du brukar ju alltid lägga ut bilder på grejerna ni köpt, tänker du göra det denna gång också?? jag brukar ju iaf få visst sug efter att åka dit, även om jag i dagsläget aldrig skulle fixa ens att stå i köerna innan man kommer in i butiken .

skönt att de lyckades ta blodprovet då, bara till att hålla tummarna för att det går vägen denna gång .

har haft en ganska okej lördag, vädret kunde varit liiite bättre tycker jag . sen sov jag skitdåligt inatt, struntade att ta lergigan för vi drack lite sangria igårkväll. jag var så sjukt trött,men kunde likväl inte sova, men jag tog igen någon timmes sömn i förmiddags. Linn sover bara en gång per dag nu nästan jämt, tror egentligen hon skulle behöva två vilostunder för hon blir så grinig fram tills läggdags!! hon har också blivit väldigt mammig så hon gapar mamma hela dagen . det värsta var väl när vi handlade på Lidl, det hördes mamma typ genom hela affären fastän jag var precis bredvid henneSkrattande. fast hon sa "puss" imellan så hon fick väl inte nog med pussar helt enkelt .

ikväll blir det nog bara att ta det lite lugnt, har gjort chokladpudding som man får passa på att njuta av när ungarna lagt sigTungan ute.

• lunaria

barbamamma: ååh vilka fina grejer ni köpte, jackorna varexempelvis superfina och även leksakerna verkade väldigt fina. skulle vilja ha en bandyklubba för att öva lite med Noah ute på gården!! även en sån där kom-ihåg-tavla hade varit praktiskt här hemma . förstår att du inte hann fota, det är väl som  rena julafton förungarna när du kommer hem från Ullared . jo visserligen har man ju hört att det inte är så farligt där under vissa perioder, men bara storleken på affären och om jag kommer för långt frrån kassorna kan jag få panikkänsla.

var det kul  med zumban igår??

usch, Agathon verkar vara inne i samma fas som Linn är inne i, det är inte kul!!

vi hade en jättemysig dag igår, har skrivit lite på bloggen o visat nåra bilder där. jag mådde faktiskt oväntat bra jämfört med vad jag hade förväntat mig. det var bara på församlingshemmet det blev lite varmt och trångt så när vi kom därifrån kände jag ju att jag haft ångest innan för jag andades så snabbt då. men lite trevligt folk stötte vi på . barnen fick dopsmycken o dessa var verkligen superfina!! Noah åt mest kakor o glass, medan Linn åt banan, smörgåstårta, fruktpuré och vanlig tårta så hon hade en riktig lyxdag . sen när vi kom hem fick vi besök av våra vänner med hunden, vi ska få vara hundvakt i några dagar sen så det blir kul .

idag är jag då superdupertrött. inte nog att man var igång hela dagen igår utan Linn vaknade såklart 4.30!!!! och jag tar ju åtminstone lergigan om kvällarna för att få ner ångesten så jag kan sova, bara det att när man vaknar såpass tidigt så känner man sig ganska dåsig och väck...och idag kommer soc-tjejen hit, kan inte säga att jag ser fram emot det .

• lunaria

x-girl: haha,tack gumman för brevet, fanns ju jättebra tips . oftast så fattar iaf min hjärna att jag inte kommer dö av panikångesten, det är väl bara en enda gång det känts som jag verkligen ska dö och det var under förlossningen med Linn .men det är rätt så bra att påminnas om hur man ska andas, märks att jag ofta sjippar efter luft och glömmer av att ta djupa andetag när jag får panikångest...

tack,ja ungarna var lite finklädda igår och det var jättetrevligt .

oj herregud, förstår att det kanske inte kändes så optimalt för dig att få gå på ett sån't där kalas!! men kul att det var trevligt iaf . usch, förstår att du funderar fram o tillbaks kring det här med dagiset, har ju själv inga råd att komma med direkt...bara det att man kanske får tänka långsiktligt vad som är bäst för henne och att en förändring redan nu kanske är bättre än att hon känner sig ensam på skolan sen när hon börjar där??

ang förskola så stötte vi på Noah's gamla förskolelärare igår och hon berättade att de åter igen omstrukturerat den där förskolan vad gäller avdelningar och liknande . är så tacksam för att Noah inte går kvar där!!! märktes verkligen att han blev så förvirrad när de strukturerade om hela tiden. visserligen så är han nu i en större barngrupp, men de har däremot mindre barn per förskolelärare. och här lär de ju aldrig kunna strukturera om i princip på samma vis heller, dels för att de har för få lokaler och dels för att det är så många barn med autism och andra diagnoser så bara av den anledningen så lär de inte vilja göra för drastiska förändringar heller.

hmm nu blir det att jaga skitungen, hon har börjat öppna skafferiet jämt o börjat riva ut grejer jämt .

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)