• lunaria

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

suck,skrev ju en massa, men det försvann när jag skulle posta . hur går det med dig barbamamma??

jag var på möte igår och gjorde steg 5. det var otroligt kämpigt, många känslor som jag försökt förneka kom upp till ytan. men efteråt kände ag ett slags lugn inom mig, precis som jag lagt av mig en del börda,men det är väl så när man delar med sig av sina djupaste känslor. och just under mötet med min terapeut så blev det så tydligt att jag går omkring med rädslor och jag är enormt oärlig mot mig själv genom att jag gör det. och det är bara jag som kan förändra det genom att leva ett liv jag vill leva.
    igår hände dessutom en sak innan mötet..pratade med barnens extrafarmor. var tvungen att få veta en del saker..få veta sanningen pga att en sak hände så blev det så naturligt. och det blev så klart för mig att så mycket saker inte stämmer överens.

äntligen såg jag hela bilden. så jag och Dan ska skiljas..efter allt som har hänt så har vi ingenting mer gott att hämta ur vårt förhållande. jag har varit blind..eller bara så enormt rädd. men det vill jag inte vara längre.

• lunaria

tack allaHjärta. är en tung dag, men jag försöker städa för att hålla lite tankar borta.

• lunaria

Ain: oj vilken intervju . jag är iofs van vid tentor över nätet o grejer, men en intervju låter ju avancerat. men så spännande om du nu skulle få det .

x-girl: ang raseriutbrott så vet jag hur det är

fick ett mail nyss från pampers som var rätt så komisk, kanske stämmer in på Arvid?? tänkte iaf klistra in den:

EN LITEN PERSONLIGHET
    Du har nu verkligen börjat se vilken sorts karaktär ditt barn utvecklar. Vid sexton månaders ålder har barnet egna idéer om vad hon eller han vill göra, äta eller leka med, och tvekar aldrig att klargöra sina åsikter. Olyckligtvis för dig och ditt barn, har hon eller han inte så stort ordförråd att göra det med, vilket kan vara frustrerande. Ditt barn visar vad hon eller han tycker genom att pladdra, peka, kasta saker och kanske skrika, medan du kämpar med att försöka förstå vad ditt barn vill. Det kan vara en knepig tid för er alla, men misströsta inte. Det dröjer inte länge förrän språkutvecklingen verkligen tar fart och ditt barn kan bli mer precis i sin kommunikation. Under tiden kan du försöka se den positiva sidan av saken: ditt barn kommunicerar verkligen med dig nu och personligheten träder fram ordentligt. Gläd dig åt att få veta vad som gör just ditt barn till en så speciell individ. Er relation kommer att fördjupas och bli mer givande som ett resultat av detta

fast jag kan själv känna att Linn har större ordförråd nu än vad Noah hade vid 3års ålder och han var ju lugn som en filbunke vid samma ålder . kanske våra 2:or är lite förbannade på allt möjligt..och nu har HON börjat tjata om att titta på Shrek. och om hon inte drar med sig sin snutte överallt så blir det ett himlans liv!! till o med på dagis lyckas hon ju få sin vilja igenom i allt möjligt för hon ger sig inte i någonting. puh!! det värsta är att hon har börjat dra av mig glasögonen när hon blir arg, den jäkla ungen fattar att jag blir som blind utan dem . men go unge iaf, förhoppningsvis är det bara en period!!

ååh va glad jag blir över att få erbjudanden om att komma till er . vem vet vad som kommer hända, är jätteglad att ni säger så iaf .

Dan vill gå i familjeterapi nu!! kan ni tänka er?? liite för sent nu alltså . tror han försöker gripa efter halmstrån,men det kommer ju knappast att fungera. han är knappt inne på det här med skilsmässan, vet inte hur man ska få honom att börja tänka på de praktiska detaljerna vi måste lösa. känns som vanligt att vi är på olika planeter . nu ska jag iaf sova. har varit en lång o jobbig dag, har typ bara gråtit o städat, har lixom inte funnits annat jag kunnat göra. när Dan är hemma känner jag typ ingenting,känner mig bara tom. är jobbigt det med .

• lunaria

evanor: tack för ditt stöd, skönt att faktiskt ha någon att prata med som varit med om en skilsmässa trots allt. förstår att det var jobbigt för dig när du samtidigt hade din pappa som dog då också. och så där med att ta och göra en massa på samma gång är väl inget ovanligt. så har det varit för mig med flera gånger,det är ungefär som att man i en situation inte orkar mer och det är då man gör slag i saken på flera plan. och så känner jag nu, jag vet inte om jag kan börja plugga, allmänt mycket är osäkert i livet..men det är därför det nog passar sig bra att göra det nu

barbamamma: ja tyvärr kommer väl inte allt det praktiska att lösa sig fort direkt. när man ansöker om skilsmässa får man 6 månaders betänketid innan man kan avsluta och anses ogifta. och det är detta som blir problem med bostadsbidrag o liknande om vi skulle flytta ifrån varandra nu. krångligt värre..men jag vill ändå börja med processen så man den dagen vi flyttar har en plan för hur vi ska ha det med umgänge och liknande..

och NU vill Dan göra så himla mycket. kan han inte fatta att vi inte fungerar ihop . om det inte vore för alla lögner och svek så kanske det hade kunnat fungera, men nu ser inte vårt liv ut så där. jag kommer nog aldrig kunna vara tillsammans med honom och lita fullt ut på honom. det förstår han heller inte. jag tror faktiskt inte att han ens förstår hur mycket han har sårat mig, jag tror inte han äger förmågan helt enkelt. och det är ingenting man bara kan fixa på en handvändning, om ens alls

idag ska jag iaf tvätta lite o fixa, men jag är så himla trött, precis som all energi gått ur mig...oroar mig lite för Pilea också, var länge sen hon var inne nu .

• lunaria

Pilea: men hejsan!! va kul vecka du har haft, men jag förstår att du är trött och har träningsvärk så det heter duga .så roligt att du har trevliga klasskompisar .
    skönt att Max fått dagisplats .

x-girl: så roligt med marknad . jo så där med att slänga sig på golvet har Linn också varit mer eller mindre,men just det där med att vilja så himla mycket precis hela tiden är nytt. jag var tvungen att gå ut från affären en dag,så hopplös var hon!!

så kul att Selma har en kompis och kan leka så med . jag längtar tills Linn blir bara liite större för jag tror hon och Noah faktiskt kommer fortsätta leka med varandra. idag har ungarna mest bråkat, men i två sekunder kanske de lekt fint ihop.

barbamamma: ååh så du ska inte plugga . skulle det inte vara skönt att ha en utbildning för framtiden tänker jag?? ja det är ju såklart ert eller ditt val och jag vet ju hur gärna du vill vara hemma, men jag skulle känna att det vore en osäker framtid och att man ändå måste ut i arbetslivet förr eller senare. skulle ni klara er på Uno's lön bara då? intressant vändning iaf, sitter helt chockad .

HugOlle: men jösses, är du gravid, GRATTIS{#emotions_dlg.flower}. men hur gammal är du då?? så gammal är du väl inte . synd att du mår dåligt, det är ju tyvärr så. det går över som tur är . men du kan inte vara så långt gången än?? har ni sagt något till Hugo och Olle än??
    du får väl kanske presentera dig i tråden, vi har ju fått in andra nya som inte vet vem du är . kul att du är här igen, har saknat dig Hjärta

igår var vi på furuvik för sista gången, de kommer till att stänga sen . jag försökte få Noah till att åka en karusell som gick lite fortare, men han vägrade. däremot stod Linn och skuttade som en tok och sa att hon ville åka. så jag och hon åkte istället. jag mådde väl lite dåligt när vi åkte den för den gick faktiskt fortare än vad jag tyckte det såg ut som när man stod o tittade på den, medan Linn satt o skrattade precis hela tiden .

nu förbereder jag mig inför att börja på skola imorgon . blev en jäkla historia för att få ihop det här med studiemedlet. min gamla lärare förolämpade mig rejält för han hade inte fått in min tenta och sa att han verkligen tyckte det lät misstänksamt att jag öht hade gjort hans tenta eftersom jag inte kunde återberätta noveller och dikter jag läste då . jag blev jätteledsen och förbannad, men det ordnade sig för jag gick in på min gamla skolmail och hittade mailet jag skickade till honom med tentan. och han var faktiskt bra nog att be mig om ursäkt för att han misstänkt mig för att vilja fuska till mig högskolepoäng.
    idag kom iaf beskedet från csn att jag är beviljad studiemedel . kändes skönt!! så imorgon kl 5.56 åker jag upp till Falun, ska sova över hos en vän i Borlänge och så åker jag tillbaks på tisdag. så ni får ha det så bra så länge tjejer Hjärta

• lunaria

HugOlle: ja verkligen på tiden att du tittade in .

x-girl: jobbigt att du känt dig nere . men bra att du sa till Andreas, ska ju inte bara vara du som fixar allt!! han behöver nog chockas lite mer tror jag .

jo hon ville så gärna åka.och det minsta barnet som åkte var väl runt 3 år så det var egentligen ingen åkattraktion för såpass litet barn, men hon var ju nöjd . men sån var jag också som liten, ville prova på allt nytt och så . Noah har väl ärvt sin pappas gener .

barbamamma: oj, men det är bara att sätta upp en whiteboard eller ett schema på väggen där det står sysslor o att ni tar och delar på alla göromål där hemma. för det funkar faktiskt riktigt bra här fortfarande då vi har delat upp sysslorna och gör saker varannan dag.. förstår att du gärna ville gå hemma, att känna stress över att du kanske får stå o göra allt själv är ju inte kul. men det är därför du får stå på dig nu, ge inte med dig en tum om att göra saker, du ska ju studera på heltid och det är ju i sig som ett heltidsjobb!! lycka till idag .

tack!! jo det blev lite dum situation i morse. min magkatarr är igång på fullt så jag missade tåget imorse . men jag funderar lite.. jag går ju på p-piller,men nu har jag haft mens och började på de rosa pillrena igår och sen kändes det som att magen var igång till max igen. och ifall jag tänker efter så har jag haft problem med magen sen jag började med p-piller. kan det vara de som orsakar mina magproblem tro?? vilken skit i såna fall, känner att båda humöret och mina bäckenproblem blev bättre av de ju
    fast tur att jag inte hann med tåget, jag har gått på toa titt som tätt sen dess och det är verkligen SPRING till toan, hade inte varit kul att vara på tåg och kursstart idag...

har ringt till skolan så kursansvarige skulle ringa upp mig, antagligen imorgon. kan inte tro att jag kommer förlora min plats pga detta, jag hoppas iaf inte jag gör det . finns ju de som kommer in senare på reservplats utan att ha varit med på registreringen. försöker tänka positivt . fast om det här inte går igenom så är det nog bannemig inte meningen att jag ska börja plugga .

• lunaria

barbamamma: så kul att det känns så mycket mer positivt nu med studierna . låter en aning avancerat med det hela,men samtidigt roligt . fast jag förstår att du känner dig lite vemodig över att träffa barnen så lite när du varit van vid annat.men skönt att du har din syster som hjälper till på det viset och att din man faktiskt gör något han med .

pilea: låter verkligen spännande det som du och barbamamma läser,är nästan lite avundsjuk med tanke på att jag nu läser den tråkigaste kursen på hela utbildningen .

Ain: ååh va spännande att du fick gjort den där läskiga intervjun!! va duktigt ändå att du vågade ge dig in på det hela. och så får vi hålla tummarna för dig .

jodå, jag blev registrerad . men programanordnaren ringde kl 19 på måndagen, tyckte jag borde åka in dagen efter,men då gick det inga tåg som passade alls. och nu i efterhand fattar man ju att det aldrig funkat att vara där oavsett. Noah fick en febertopp på måndagen, han hade nästan 40grader i temp o kom bara hem o somnade i sin säng. jag och lillfia somnade i vår säng också så då försvann ett par timmar tills Dan kom hem. sen på tisdags morgon så var Noah feberfri igen .men de kör ju med att de måste ha en feberfri dag så han o Linn var hemma. jag hade då fruktansvärt ont i magen. ringde till vc så jag ska dit imorgon. iaf så fck Dan komma hem för jag låg på golvet dubbelvikt medan Linn hela tiden tjatade "mamma" i högsta ton, men varför jag bad om det vet jag inte för han gjorde ta mig f*n ingenting här hemmaSkrikandes. så jag fick kämpa mig igenom dagen.
    och idag har jag typ bara ätit två yoghurt. när jag inte äter något mår jag nästan som vanligt. fast jag börjar ju känna mig utmattad istället . men magen är så svullen att jag ser gravid ut. har inga byxor som går runt magen ordentligt. fast det går lite upp o ner under dagen. fattar ingenting vad som hänt med min kropp ..

• lunaria

x-girl: haha, märks när du har pms, då blir det iaf mycket planering gjort (av ren irritation antar jag??) . men gud va skönt att ni ska få en groventré . men vart ska ni ha tvättstugan då, får den plats där också ändå??

skönt iaf att din mens kom igång

jodå, 6 långa månader kan man ju snacka om!! Dan sade upp bredbandet och sa det efteråt i förbifarten!! och jag fattade först ingenting, men sen när vi pratade igår frågade jag honom varför han gjorde det redan nu. då sa han att han måste säga upp det så det slutar till årsskiftet annars förlängs det automatiskt i ett år. och då frågade jag hur tusan jag ska kunna plugga??!! hans svar på det hela var att jag kan gå till lärcentrum!! ja men eftersom jag valt att studera hemifrån så vill jag verkligen sitta hemma,annars hade jag ju lika gärna kunnat valt att plugga på campus i Uppsala!! nä då bara fräste han o sa att vi får väl fixa mobilt bredband eller blablabla. men varför kan han inte prata till mig som en vuxen för och diskutera saker INNAN han gör någotSkrikandes. känns som han skiter fullständigt i mina studier nu iaf. så JA, de här månaderna vi ska bo tillsammans kommer till att kännas pest o pina. och jag som ville ha en smidig skilsmässa .

var hos läkarn nyss och det första han frågade om "är det något särskilt i ditt liv som kan skapa dina magproblem?". började nästan skratta, var ska man börja någonstans . iaf är det väl magkatarr det mest troliga jag har, bara extra hemsk denna gång. men han tog iaf prover på gluten o laktos så det inte är något sån't som krånglar . så nu går jag på omeprazol igen då!! han sa iaf att mitt liv nog kommer bli bättre när jag skiljt mig. han ville skicka mig till kuratorn, men jag orkar inte med psykvården. har ju inte direkt fått hjälp därifrån förut:-/.

• lunaria

glittrax: oj missade ditt inlägg förut!! så skönt att din sambo började nytt jobb idag,hoppas det gör susen för ert förhållande .

jo Noah blev bra redan i tisdags, febern försvann över natten, det var helt otroligt!! men det verkar som att Nova hade liknande!! en vän hade också råkat ut för samma sak just i måndags. men dottern hade fått så hög feber som42 rader så de hade fått åka in akut. sån't där är man ju livrädd för .

jo jag har provat proviva, men ärligt talat har jag så svårt för smakerna!! men de hjälper ju så man borde ju dricka det

barbamamma: så skönt att du iaf trivs i klassen, det är ju a och o för trivseln! men gud, det låter ju inte enkelt, jag hade haft svårt att lära mig alla latinska ord och just det där om kroppens funktioner hade nog varit som rena grekiskan. skönt att du iaf kan sluta tidigt imorgon .

härligt med kalas o kräftskiva . men du får väl sätta dig o råplugga på söndag kväll då .

x-girl: nä stackars Iza . tar de bara och tömmer blodet?? är det som en blodböld nu då,eller hur ser det ut??

låter ju bra det med tvättstugan och va smart med en sån torkställning!! kan tänka mig att det tar mindre plats . förstår att det inte är kul att ha pms pga humöret och huvudvärken

jo men visst är det löjligt, jag känner mig verkligen straffad för att jag vill skiljas . och egentligen ärdet ju dumt att känna så med tanke på att det är Dan som är orsaken till att jag vill det och det är ingen annan som klandrar mig..och så där är han faktiskt väldigt lik min pappa vad gäller att "ta hämnd". men jag låter det rinna av mig,om han ser att det berör mig väldigt illa så kanske han fortsätter av rent nöje ...och nu har han börjat titta på lägenhet i Gävle . om han gör det valet så får han ju skylla sig själv som måste sitta o pendla in här varje dag...och varannan vecka då med ungarna på tåg/buss..jaja, det är väl hans val...

just nu är det väl barnen som håller mig uppe i livet . Linn har ju börjat prata så det står härliga till . idag sa hon plötsligt "den är min" om en leksak. så där håller ju jämt Noah på och säger sådet är väl inte konstigt, men just ordet "min" lät konstigt då Noah ibland fortfarande pratar om sig själv i tredjeperson. så Noah hade en leksak och Linn sa så där och Noah sa tillbaks "nej det är min" och så höll de på lixom . igår sa hon också "vill inte". helt otroligt, idag kom jag på att hon bara är 16 månader, det känns ju nästan som hon är över 2 år iaf..

• lunaria
    x-girl: så fin tvättstugan/hallen blir då . härligt med mer förvaring!!
    vilka framsteg du gjort med kbt, duktig du är

stackars lilla Iza att örat blivit blodfyllt igen .

det är 6 mil till Gävle..men nu har han ansökt om lägenhet i Karlholmsbruk också..

evanor: tack, det går väl sådär, jag mår inte så värst bra varken psykiskt eller fysiskt . vi bor i en hyreslägenhet och jag står i kö till andra lägenheter, men det är så'n lång kötid . och studentboenden finns det inga här, jag pluggar ju på distans. jag hade önskat att det funnits andra lösningar.

va mysigt det lät med att du satt eldvakt, gud har alltid drömt omatt få vara med och fånga egna kräftor!!

barbamamma: men herregud, att du orkar med din karl alltså . nä fy tusan, vet inte vad jag hade gjort om jag fått uppleva en sån sak. en vuxen man borde väl veta vad han tål eller ej och att du sen får stå och torka upp spyorna alltså. nää gud va äckligt!!

hoppas du verkligen får din lia på det sjukhuset, bådar ju gott i såna fall inför framtiden .

Ain: ååh så fin Benjamin är, han ser så stor ut . ja Miriam också för den delen när hon sitter och blir flätad. tårtan ser himla fin ut,men är det sp?? Noah är inte så förtjust i att leka med lego, så jag funderar på att göra någon Shrektema.bara det att jag inte är något förtjust i sugarpaste så jag funderar på hur jag ska få ihop en då .

va roligt om du ska läsa tyska

jag tror mest bara det handlar om att få en lägenhet NU för Dan's del.han har ingen ro att vänta nu när han väl accepterat faktumet. men jag tycker det är taskigt av honom att varken tänka på barnen eller mig i detta läge. det är himla svårt att få lägenhet,men han har iaf ganska gott om köpoäng då han stått först i alla våra hyreskontrakt.vilket jag ångrar bittert nu då, men men..

jag orkar inte kommentera så mycket just nu. magen är någorlunda okej nu, men är jättedeppig, har ont i bäcken + har någon form av ryggskott. jag hade det första seminariet med min grupp idag, kände mig så jäkla utanför på något vis . hoppas det blir bättre nästa gång. jag har inte kommit in i studierna helt, mycket är ju en repetition av vad jag läste för 2 år sedan så jag har ingen riktig motivation till någonting...
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)