• lunaria

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

x-girl: skönt att du känner dig på bättre humör o att ungarna är pigga igen . va roligt att du är igång o kör så mycket .

ja 3 terminer är ju ändå 1,5 år så det är nog normal utbildning. hade en vän som gick liknande och hon hade inga problem att få jobb, snarare tvärtom att hon kunnat välja o vraka mellan de . tyvärr finns ingen liknande här i närheten, annars kanske jag också hade valt det till trots för min sjukhusfobi

ja jäkla pollen alltså, var helt slut igår, var först igårkväll som jag orkade mig ut för då hade det släppt lite och ååh va skönt det var ., men igårkväll började jag med allergitabletterna igen. blir ju så illamående o trött i början av medicinering också, men nu sov jag nog bort det värsta. ska strax iväg oi handla, sen tänkte jag baka lite dinkelbullar, sen göra lunch o efter det iväg på gymmet. i eftermiddag/kväll ska jag klippa grannarnas hår så då tänkte jag bjuda på dinkelbullar också. fullt upp mao, får hoppas magen o kroppen vill samma sak som jag     

• lunaria

7 michelingodingar: va duktig du är, grattis!! jag sa ju att du skulle fixa provet så jag är inte förvånad iaf .

men wow vilken lön, klart du ska pressa om att få samma lön som där då . gud, man skulle ha sån't yrke, vilken skillnad de skulle vara jämfört med pengarna man har nu .

jaha så det finns en del fördelar med att vara överrörlig, det bådar ju gott . det är väl mest mitt bäcken jag har problem med, oroar mig lite o undrar hur man ska lyckas få det stabilt igen...

6barnsmamman: jaha så du har tagit allergispruta?? hur fick du igenom det?? det skulle jag faktiskt kunna tänka mig göra. läste på nätet att man kan ta det om man är allergisk mot kvalster också o inte bara pollen så då vart jag intresseradGlad. men du måste ta mediciner förutom iaf?? 

jo jag klipper litegrann. började klippa min pappa o brorsor när jag var runt 12 år, sen har jag väl klippt några för skojs skull under årens lopp. min granne vart nöjd sist gång så jag skulle klippt henne idag, men hon valde nog att gå på bingo istället så det vart inställt idag. ska själv trimma mitt hår i helgen . ja verkligen synd att vi inte bor närmre, det är ju så dyrt att gå till frissan o jag hade fixat det gratis. men hoppas du får litet bidrag av din mamma!!

jag håller med dig, allt är så ytligt på fejjan så jag längtade tillbaks hit nu .

x-girl: jobbigt när man har lite mycket utbildningar att välja mellan, tur att jag bara själv har ett alternativ denna gång

blev som sagt inte någon klippning, men jag deppar inte ändå. gjorde förresten inte dinkelbullar utan det var ju dinkelmuffins. nyttiga sådana med banan o morot, mumsTungan ute. så det blir desto mer för mig och min kompis att äta . fast jag tyckte nästan de blev lite för söta för min smak när jag provsmakade fastän jag inte hade något socker i utan bara banan som sötning. märks att man blivit avvänjd med socker nuGlad. körde ett hårt gympass idag också så det känns skönt i kroppen.

• lunaria

x-girl: va skönt med myskväll med barnen . får hoppas Andreas beter sig när han kommer hem inatt bara . fast han kanske dricker måttligt?? 

jag har väl funderat på frisöryrket, bara det att utbildningarna kostar runt 100papp så det är inget för mig att tänka på . o sen med mitt bäcken så vore det nog inte jätteoptimalt att stå o klippa hela dagarna. men kul hade det varit .

jag kan ju inte säga att det varit enkelt att sluta med sockret, det vore ju att ljuga, men när man märker hur bra man mår av det så finns det ju en motivation i det .

gah, håller på att bli tokig på försäkringskassan!! skickade in vårdbidraget med bilagor o läkarintyget, men både bilagorna o läkarintyget är spårlöst försvunnaSkrikandes. och jag min dumbom tog ingen kopia på läkarintyget för det var så mycket annat jag skulle ha in överallt. men jag trodde ju såklart inte de skulle slarva bort de!! hon på FK skulle avvakta några dagar o höra av sig om papprena inte dyker upp. suck!!

• lunaria
    x-girl: iaf frisörutbildningen i Gävle kostar såpass mycket, frågade en när jag var där o klippte mig en gång.

hoppas du fick gjort en del på renoveringen på egen hand då

jag känner som du, när båda barnen somnar på kvällen känns det faktiskt väldigt skönt

jag tycker som Ain att förskolelärarna nog inte kommer tycka det är något konstigt, men om det är några frågetecken efter att ni pratat med de så ring till bvc för de ska ju ha mer koll. jag tycker också matsituationen är jobbig här hemma så jag förstår dig. Linn äter alltid mycket mat så hon sitter ju iaf o äter tills hon ätit klart, då vägrar hon sitta kvar. men Noah kan snurra runt på stolen, elelr gå upp o ner på den o allt möjligt. 

va bra att hon iaf börjat städa mer på dagis, då kanske det kommer hemma också. önsketänkande, eller hur . Linn är en riktig slarvfia så jag tror hon kommer till att bli som Selma!!

Ain: aj blockering i nacken lät ju inte bra hoppas du får bra hjälp!! ja det är väl mest rygg o bäcken jag också har problem med. men går du o tränar något?? 

hoppas ni hittar en bra au pair, tråkigt att Marie inte kunde stanna kvar. 

jo ang Linn så har du säkert rätt. men ibland känns hon bara för mycket lixom, hon sitter nästan aldrig still o bara flänger omkring och vill göra allt på samma gång o blir hysterisk om det inte händer på en gång. så därför känns det kämpigt för Noah har ju också myror i kroppen o sitter sällan still mer än en minut så de triggar igång varandra så otroligt mycket. har inte bara ett barn som är hyperaktivt utan två så då blir det sällan någon lugn och ro här hemma. men på dagis tror jag att hon är lugnare, har inte alls samma temperament som här hemma. fast jag tror hon slåss lite om uppmärksamheten här då Noah kräver så mycket lixom. får hoppas det bara beror på att hon är så tidig av sig precis som du säger.

Jag tycker Benjamin låter ganska normal vad gäller utvecklingen, de ska väl inte kunna så många ord har jag för mig när de blir två år? det viktigaste är att han förstår vad ni säger, annars hade det nog varit mer orsak till oro. sen om han inte sätter igång med allt ordentligt innan han är 3 år, då kanske ni borde kolla upp det. han kanske inte har så bråttom helt enkelt .  

intressant att de franska barnen är uppe längre, hur länge då?? 

7 michelingodingar: visst är det irriterande, har hänt två gången för mig medSkrikandes

nää va jobbigt att han åkt på svinkoppor!!! då blir det ingen op?? för det kan vara ganska länge eller?? vilken dålig tajming

försökte skriva igår, men internet har varit lite struligt...

igår var jag astrött kan jag säga. Noah har precis kommit in i en dålig sömnperiod igen där han bara fäktar med armarna o mumlar i flera timmar. sen var det löningshelg så det var ett jäkla liv utanför restaurangen mitt emot . 3 timmars sömn o sen kändes min kropp lite trasig. men jag o Dan hade bestämt oss för att gå på föreställning på biblioteket med barnen . det gick faktiskt bra o barnen tyckte om det. sen åt barnen mjukglass för första gången i år, det var uppskattat. 

idag sov Noah lite bättre, men det var ju ändå inte optimalt. fick flytta ut han till soffan för att han inte skulle störa Linn o där låg han vaken o höll på. jag fick väl iaf slumrat till imellanåt iaf...

känner mig helt slut och vi har ju fått bildschema o allt som man ska fixa 2ggr/dag, men jag vet ärligt talat inte hur man ska hinna med o orka fixa det under helgerna.. När man ska toaträna Noah ska vi ska ta fram en påse o läsa olika sagor, sjunga mm medan han sitter där. men Linn blir då avundsjuk så det blir alltid en stressig situation istället för trevlig stund som det skulle kunna vara. och Noah vill ju såklart inte vara med på upplägget alls för han vill helst göra sina behov i blöjan så är han nödig så vill han bara ha på blöjan o blir hysterisk annars. har ju också fått ett bildschema för hur man tvättar händerna, men det fungerar bara om man verkligen står med honom och påminner honom hela tiden om vad det säger. så man känner sig som en jäkla papegoja som säger "tvål nu Noah, ta på tvål på händerna, tvålen Noah" och efter 20 upprepningar så tar han pyttelite tvål på händerna...ingen skillnad mot förut mao. och Linn tränger sig före o älskar tvätta händerna, fixa tvål mm och det räcker att jag vänder blicken mot henne en sekund så smiter Noah undan o låtsas ha gjort allt så man får ta dit honom en gång till för att fixa allt ordentligt.
    gud jag är så jäkla trött just nu, skulle vilja klona mig!!! en Sandra skulle kunna duka undan frukosten medan en annan Sandra har toalettstund,tvättstund, schemastund mm med Noah, medan en tredje Sandra tar hand om Linn under tiden. då hade nog schemat funkat. har så jäkla dåligt samvete för att man skaffade Linn, stackars unge kommer i skymundan för att Noah kräver så mycket tid och energi av migGråter. och då kanske man någon gång hade kunnat känna sig annat än en skitkass mamma. för jag känner aldrig att man gör något framsteg med Noah hur man än anstränger sig. och så är det så jobbigt för habiliteringen kräver säkert att man gör framsteg med Noah annars kommer man bli utpekad som misslyckad.

märks det att jag har pms just nu eller?? alla jobbiga känslor snurrar runt i huvudet . finns ju en tråd här på FL för såna med barn som har diagnos som Noah o värre, men alla där verkar ha så mycket mer energi och tålamod än vad jag någonsin kommer ha . och Noah som då har en lättare autismdiagnos dessutom...men sen funderar man ju såklart på Linn. måtte ungen vara "normal" så iaf hon lugnar ner sig så småningom.

behövde nog bara skriva av mig lite, det känns lite tungt just nu.  
  • lunaria

7 michelingodingar: usch va jobbigt om det blir inställt . hoppas han får pc snabbt nu så han blir frisk o inte smittar de andra heller!! så typiskt att han ska åka på allt som vanligt.

jag vet, jag borde ju släppa pressen på mig själv, men jag visste ju att så fort man skulle få schema o allt annat till att fixa så fastnar jag själv i mitt gamla beteende med att försöka vara så perfekt o få allt att funka. jag ser ju Noah's schema o alla vardagssysslor inte går ihop för fem öre!! det är därför jag tvekar inför studier. för de veckor jag har barnen hinner jag knappt med att fixa undan matresterna efter frukosten..en dag glömde jag till o med av att ställa in mjölken för att Noah krävde uppsyn hela tiden i princip tills jag lämnade honom på dagis. sen hjälper väl inte mina allergier till precis, är verkligen som en zombie , trött o illamående varje morgon o svullen i ögonen så man knappt orkar ta sig upp alls. kroppen vill bara sova. 

jag tror inte Dan fixar så mycket med Noah. Dan har ju en potta hos sig, men jag tror knappast han övar Noah på att sitta där. blev lite besviken på habiliteringen för de hade sagt till Dan att han får skriva upp alla måsten på telefonen så den ringer, men han behöver ju ett riktigt schema som säger från timme till timme vad han ska göra. för han får ju inte gjort någonting o vet framförallt inte själv vad som behövs göras i ett hem. han viker aldrig in sin tvätt exempelvis utan hans lösning är att ha en tvättkorg för ren tvätt o en för smutstvätt så när han ska ha rena kläder så letar han igenom tvättkorgen med rena kläderObestämd. vilket system, det säger väl det mesta om hur det funkar...o fixar han inte ens att vika in sin tvätt så fixar han ju verkligen inte med Noah, det kan ju ingen få mig till att tro. klart att ungarna trivs där, Linn får mest uppmärksamhet o Noah slipper träna. så det är ju egentligen inte konstigt att det blir såna utbrott när de är hos mig. Linn hamnar lite i skymundan och Noah protesterar mot det han blir tvungen att öva på. det är kämpigt .

kanske blir bättre sen när man går på autismutbildningen o få lära sig lite mer. och då kanske det går upp för Dan att han också ska träna mer med Noah.

känner igen mig i det där med tungrullningar förresten . Linn använder "L" istället för R och det låter så kul när hon pratar. tror grabbar ofta är lite långsammare med talet så det är nog normalt.. Linn är väl lite slarvig med uttalet hon med, många saker som låter lite likadant, men däremot har hon stort ordförråd o snappar upp nya ord hela tiden.

idag ska Linn till tandläkarn. om man visste att hon skulle gå nu så hade man ju tagit det samtidigt som Noah's undersökning för 2 veckor sen...har köpt hårfärg idag, men nu blev jag feg, vet inte om jag törs ta i det .

• lunaria

7michelingodingar: men va tusan ska du göra då, såklart du ska be de om hjälp som du kan be, vad menar din syrra eg?? du har ju snart gått klart 2 terminer, det vore ju bara så urdumt om du skulle hoppa av!! men du kanske kan be din make vabba en dag imellan?? förstår att ni inte har råd till att låta honom vabba flera veckor, men någon dag kanske han kan ta det så du slipper råka ut för skit pga det. men hur mycket frånvaro får du ha från utbildningen?? jag tycker ju inte din lärare kan säga något så länge du klarar av dina studier trots frånvaro. jag tycker att någon av de borde ha förståelse för din situation, ditt barn är sjuk o du kan ju inte lämna honom ensam hemma . men varför fick ni ingen pc då?? .  

skickar mängder av styrkekramar kära du!!

idag pustar jag ut, försäkringskassan ringde o har hittat papprena!! ibland ska man ha bra tur iaf för jag tänkte att om de har slarvat bort papper på försäkringskassan så hittas de väl aldrig igen

• lunaria

Ain: hungergames, vad menas med det?? hoppas ni får tag i biljetter iaf!!

jag kan förstå dig, gade jag fått Linn först o sen Noah så hade jag väl oroat ihjäl mig . dock är det enklare tror jag att man får ett aktivt barn först, så blir det nog inte lika jobbigt med två barn. hade jag vetat att Linn skulle vara sån här så hade jag nog väntat ett år eller två innan jag skaffat henne . va olika det kan vara för Linn använder väldigt mycket bokstaven T i sina ord. ordet tack är ett populärt ord för om hon suttit o lekt en stund med mig o sen vill gå iväg för att göra annat så säger hon tack till mig . men det där kommer ju för Benjamin också, de måste ju smaka på orden lite innan de säger det. iaf gör Noah fortfarande så när han ska lära sig nya ord. Linn har dock bråttom o verkar inte fungera på samma sätt så det är nog olika .

jag var på Tierpsmodellen idag och bröt i princip ihop där. men hon skulle ta reda på vilka möjligheter det finns för avlastning för mig. för jag sa rakt ut att det skulle aldrig fungera med heltidsstudier de veckor jag har barnen. och vi diskuterade allmänt vårt förra möte o hon sa jag inte ens ska tänka på att börja studera när jag mår så här. så det är skönt att hon förstår mig.      

Lappen: va roligt att du studerar samiska

jag färgade håret igår trots allt, men jag vet inte riktigt om jag blev nöjd med det. blev lite röd-brun-orange färg. men jag tyckte det såg lite för "naturligt" på mig, som att det kunnat vara min naturliga hårfärg o det var verkligen inte tanke . så nästa gång får jag leta efter mer chock-rött .

har varit så trött idag igen. ungarna vaknade 5.20 trots att jag flyttat läggningen till 1 timme senare. vet inte hur jag ska få de att sova längre på morgonen. Noah sover inte middag o Linn sov kanske 30min igår pga tandläkarbesöket så de borde ju va trötta. när somnar era ungar o hur länge sover de??  

• lunaria

skulle ha skrivit igår, men var verkligen toktrött då..

x-girl: vi skrev tydligen samtidigt i tisdags ser jag. den där förskolefröken jag pratade om tycker verkligen att barnhab har en mall på hur saker ser ut och vill få alla föräldrar att göra ALLT, men att det fungerar så dåligt med hur man verkligen kan genomföra det. på det viset sjönk mitt mod en hel del, men samtidigt tänker jag inte hålla tyst om att det inte fungerar. nämen det är ju så att Linn är otroligt krävande och energiskt barn som ska göra samma sak som Noah annars blir hon hysterisk. så det hade ju varit stor skillnad om jag hade haft en lugn son som ni andra verkar ha i samma ålder

jo jag vet ju att jag inte ska jämföra, men det känns ju som att en del typ säger "men jag hade det likadant som du o fixade det här galant" då känns det skitjobbigt. vet ju själv att mina problem är av speciell typ, om jag inte hade gått in i väggen så kanske jag hade fixat det här bättre..

ååh va jobbigt att din pms har slagits på . hoppas den inte blir för illa bara!!

7 michelingodingar: bra att polletten trillade ner för din syrra, men att du ska behöva blogga för att hon ska förstå en sån självklar sak som hur du mår när det blir så här, det förstår jag inte!! men hon verkar ju vara lite speciell.

bra jobbat med löneförhandlingen . grattis!!

Ain: jaha det är en film, här kommer alla nykomna filmer minst 2 månader senare än till alla andra biografer så jag har ingen koll. men det kanske man ska kolla efter sen då .

oj va sent barnen somnar där ni bor då . jag vet inte om jag hade kunnat få Linn o Noah att kunna somna såpass sent, inte ens på nyårsafton fick vi de att vara vakna längre än till kl 20, då började de knorra o säga att de ville sova. jag är iofs också väldigt kvällstrött så jag vet inte om jag skulle fixat att ha de uppe så länge  

lappen: fina renar du har. oj Emanuel verkar ju inte ha stort behov av sömn eftersom han då vaknar så tidigt med tanke på att han somnar så sent då.

6barnsmamman: ja jag ska nog kolla upp det där med mina allergier. min senaste läkare nu verkade tyvärr ha väldigt liten koll på vad allergierna innebär och hur jag mår pga det så jag får väl ta kampen med en annan läkare om det är så. för jag hade gärna velat ta sprutor för att slippa ta andra mediciner, speciellt när jag nu är allergisk året runt.

herregud, hanns skrivas så mycket här så hoppas jag inte glömt kommentera nå't. får återkomma i såna fall .

min pms är över, äääääntligen

vad skönt att få veta era läggtider för barnen, började fundera om jag lägger barnen för tidigt. jag lägger barnen allt mellan 18-20. jag har på något vis fått för mig att de kanske sover längre på morgonen om jag lägger de runt 20 istället för 18, men hittills har jag inte märkt någon skillnad så de vaknar samma tid ändå. tror Noah vaknar såpass tidigt för att han är kissenödig. men på natten då han stökar som mest är det nog bara oro i kroppen o att han bearbetar saker då. får väl se om det blir något bättre när vi flyttat också, det är ju så hemskt lyhört här o vissa grannar stökar hemskt om nätterna...de sover faktiskt bättre hos Dan, iaf Linn som han alltid får väcka när de ska till dagis o det är ju runt kl 6 på morgonen.  

idag när jag hämtade barnen sa förskolefröken att de haft Linn inne på andra avdelningen nästan hela eftermiddagen. jag sa att det är nog en bra idé om hon allmänt kanske kunde flyttas över dit helt o hållet då de går väldigt på varandra just nu o är riviga. och hon sa att fröknarna redan hade diskuterat detta om inte någon av de kunde byta avdelning till hösten iaf för de upplever samma sak. så det var ju skönt att de var inne på samma linje . allt är faktiskt väldigt enkelt på denna förskola, det är min räddning kan jag säga .

suck, igår vart det en konflikt med min granne så jag sov inte så bra inatt heller när ungarna väl sov okej för första gången hela denna vecka. jag struntar väl i min granne, tråkigt bara att hon inte förstår att jag har mycket att göra o mår dåligt just nu. 

• lunaria

lappen: oj inte få renar ni ska få in i hagen . va mysigt med att påskpynta . i år blir det nog minimalt med påskfint här hemma då jag ska flytta o håller på o packar, dessutom ska vi åka en liten kryssning på själva påskafton .

6barnsmamman: naw va underbart, blir helt rörd av att du fick det Hjärta. säger grattis här med, verkar som du bara av en present fick en väldigt fin dag då

idag har barnen varit på barnkalas . det var mest ett kalas för 8-åringar, men barnen smälte in ändå. Linn är ju definitivt inte blyg kan jag säga . barnen tyckte det var jättekul och dansade o åt godis. Linn verkligen bjuder på sig själv!! men Noah var inte så blyg som han varit förut, tan vågade gå ifrån mig nästan direkt trots att det var en del barn där vilket var skönt,. var jättetrevligt alltihopa. mamman o jag gick i samma anhöriggrupp, men hon har slutat där pga jobb så det känns jätteroligt att vi ses ändå .  

• lunaria

x-girl: hej vännen, hur har det gått för dig idag?? din stackare . bra att den kom senare denna gång, men tänk om du kunnat slippa den helt!!

usch jag har tvättat o packat nästan hela dagen. är heeelt slut, men samtidigt väldigt nöjd över att fått ner så mycket i lådorna. känner mig dock lite stressad inför morgondagen, har massor att göra då. eller ja egentligen så är faktiskt hela april en väldigt hektisk månad så nu gäller det att sjukdomar håller sig borta o magen håller sig i schack. har redan lyckats bli förkyld, men värre än så hoppas jag inte det blir .   

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)