Inlägg från: La Lola |Visa alla inlägg
  • La Lola

Hjälp mig - vet INGET om dop - tips mottages tack!

dopguiden.se/

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola
    MartinaB skrev 2010-09-08 14:26:42 följande:
    Tack, tittade där men en aning förvirrande!
    Jasså?
  • La Lola
    Zinara skrev 2010-09-08 14:34:44 följande:
    Först prata med en präst eller diakon Boka kyrka. Välj psalmer. På ett dop finns plats för tre psalmer. 2 är obligatoriska den tredje går att ersätta med solo sång eller sång från skiva. Du kan även välja en eller två sånger till. Vi hade två psalmer och 2 låtar från skiva på vår dotters dop.

De flesta församlingar gör egna program till dop kolla hur din församling gör. Annars kan vaktmästaren eller diakonen hjälpa till att göra program.

Vad folk bjuder på efteråt är olika. I de flesta fall är det kaffe och doptårta, men är dopet förlagt precis innan lunch finns många som bjuder på mat också.

Att a dop i din församling kostar inget och lokal att ha kaffe i brukar ingå.

Dop brukar alltid vara på förmiddagar.

Diktläsning är inte obligatorisk, vill du ha är det vanligt att en nära släkting eller kyrkofunkionär läser.

Vet inte om jag svarade på alla frågor nu, scrollade fram och tillbaka Men är det något mer du vill veta kan du inboxa mig och fråga.
    Brukar alltid?
    Tror Heddas dop var kl 13....
  • La Lola
    lunaria skrev 2010-09-08 14:45:35 följande:
    nej, det finns de som har klockan 19.
    Jag kan nog bara komma på ett dop jag varit på som var kl 11...alla andra har varit på eftermiddan....
  • La Lola
    lunaria skrev 2010-09-08 17:45:54 följande:
    enligt riktig vett o etikett så är det ljusa kläder som gäller och ej "bara axlar" eller urringning på klänningen..

dock har min make bara en mörk kostym så den får han ta ändå..jag själv funderar smått på vad jag ska ha på mig..vet inte riktigt!!
    Ljusa kläder o inte bara axlar?
    aldrig hört.....
  • La Lola
    MartinaB skrev 2010-09-08 17:07:50 följande:
    Kanon tjejer tack för hjälpen!
    Vad har man på sig, är det uppklätt som gäller?
    Min syster är min dotters gudmor! Visst är det väl hon som håller barnet eller hur går det till?!
    Det är ni som avgör hur fint det ska vara.

På min barns dop har man fått komma i jeans om man velat det .
  • La Lola
    Alfonsina skrev 2010-09-08 20:37:14 följande:
    Ja, som sagt vi skrev inget i inbjudan och våra gäster hade allt från jeans och skjorta till kostym med slips på sig. Spelar ju ingen roll, bara man har trevligt.
    Vi skickade inte ens några inbjudningar.
Svar på tråden Hjälp mig - vet INGET om dop - tips mottages tack!