Inlägg från: Alfonsina |Visa alla inlägg
  • Alfonsina

Hjälp mig - vet INGET om dop - tips mottages tack!

Som närmsta familj var det självklart att ha klänning/kostym på vår sons dop, det hade också min syster med make, mina föräldrar och makens föräldrar. Övriga gästers kläder varierade lite. Vi hade inte angivit en klädkod i inbjudan.

Vem som håller är upp till er, vår präst gick igenom hela "proceduren" när vi sågs veckan innan. Här är det ofta flera barn som döps samtidigt så vi fick stå på två led osv. Om barnet blir ledset så är det bästa ju om en förälder håller så man får nog vara beredd på det mesta. När jag blev fadder (heter inte gudmor längre) så höll jag inte min systerdotter, däremot läste jag en bibeltexti kyrkan. Både bön och bibeltext tog vår präst fram.

Vi hade dop kl 13 och bjöd på mat med tårta efteråt.

• Alfonsina

Såhär skriver Dopguiden och refererar till Ribbing:

Klädsel
    "Klädseln till dop är finare än vardag. Den får gärna vara diskret, men inte alltför mörk, detta är en ljus högtid", skriver Magdalena Ribbing i Nya Stora Etikettboken (Bokförlaget DN). "Vid ett kyrkdop har kvinnor dräkt eller klänning, helst inte svart, inte urringad eller ärmlös, inte alltför kort, inte utpräglat festglittrig. Byxdress går bra om den inte är aftonbetonad. Barbent ska man egentligen inte vara i kyrkan. Hatt har de kvinnor som vill ha det, men bara till ett stort traditionellt dop och i så fall även handledskorta tunna handskar.
    Män har till ett stort dop mörk kostym och vit skjorta, till ett mindre dop kavaj eller fin blazer och uddabyxor, vit skjorta", avslutar Magdalena Ribbing.

• Alfonsina
    La Lola skrev 2010-09-08 20:25:11 följande:
    Det är ni som avgör hur fint det ska vara.

På min barns dop har man fått komma i jeans om man velat det .
    Ja, som sagt vi skrev inget i inbjudan och våra gäster hade allt från jeans och skjorta till kostym med slips på sig. Spelar ju ingen roll, bara man har trevligt.
Svar på tråden Hjälp mig - vet INGET om dop - tips mottages tack!